Ελλάδα|12.03.2024 20:31

Θεσσαλονίκη: Πλήθος κόσμου στο «Ολύμπιον» για το ντοκιμαντέρ «Αδέσποτα Κορμιά» - Εξονυχιστικός έλεγχος

Newsroom
Σετ φωτογραφιών, σύρετε προς τα αριστερά
Nτοκιμαντέρ «Αδέσποτα Κορμιά» - EUROKINISSI (gallery)
Nτοκιμαντέρ «Αδέσποτα Κορμιά» - EUROKINISSI (gallery)
Nτοκιμαντέρ «Αδέσποτα Κορμιά» - EUROKINISSI (gallery)
Nτοκιμαντέρ «Αδέσποτα Κορμιά» - EUROKINISSI (gallery)
Nτοκιμαντέρ «Αδέσποτα Κορμιά» - EUROKINISSI (gallery)
Nτοκιμαντέρ «Αδέσποτα Κορμιά» - EUROKINISSI (gallery)
Nτοκιμαντέρ «Αδέσποτα Κορμιά» - EUROKINISSI (gallery)

Φοιτητές και μέλη αριστερών οργανώσεων βρίσκονται στο «Ολύμπιον» από το απόγευμα της Τρίτης (12/3), όπου προβάλλεται απόψε, στο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης, το ντοκιμαντέρ «Αδέσποτα Κορμιά».

Νωρίτερα αστυνομικές δυνάμεις ξεκίνησαν να αποκλείουν το χώρο, καθώς έχει εκδοθεί απόφαση της ΕΛ.ΑΣ για απαγόρευση κάθε συγκέντρωσης σε συγκεκριμένες οδούς γύρω από χώρους ενδιαφέροντος του Φεστιβάλ.

Το πλήθος που ήταν συγκεντρωμένο εκεί απωθήθηκε προς την οδό Μητροπόλεως χωρίς επεισόδια. Ωστόσο, αργότερα, ένα άτομο επιχείρησε να σπάσει μια από τις προθήκες που είναι τοποθετημένη η αφίσα του φεστιβάλ, σημειώνοντας μικρή ένταση.

Εξονυχιστικός έλεγχος κατά την είσοδο στο «Ολύμπιον»

Αυτή τη στιγμή αρκετός κόσμος αναμένει έξω από το «Ολύμπιον» για να παρακολουθήσει το ντοκιμαντέρ. Τα αστυνομικά μέτρα είναι αυστηρά και απαιτείται η επίδειξη εισιτηρίου ή διαπίστευσης, ήδη από την είσοδο του κτιρίου, ενώ ο έλεγχος σε όσους εισέρχονται είναι εξονυχιστικός. Παράλληλα υπάρχει  ισχυρή αστυνομική παρουσία με δυνάμεις των ΜΑΤ περιμετρικά της πλατείας. Ενήμερος για τις εξελίξεις είναι και ο εισαγγελέας.

Εν όψει της προβολής αναμένονταν μέλη εθνικιστικών οργανώσεων, να πραγματοποιήσουν συγκέντρωση διαμαρτυρίας για την αφίσα της ταινίας η οποία θεωρήθηκε βλάσφημη από την πλευρά τους.

Σε ποιους δρόμους ισχύει η απαγόρευση συναθροίσεων

Σύμφωνα με την ανακοίνωση της Αστυνομίας, η παραπάνω απαγόρευση ισχύει για τους παρακάτω δρόμους: Λ. Νίκης - 30ης Οκτωβρίου - Γ΄ Σεπτεμβρίου - Λ. Στρατού - Αγγελάκη - Εγνατία - Μ. Γενναδίου - Φιλίππου - Χαλκέων - Εγνατία - Μοναστηρίου - Ταντάλου - Καζαντζάκη - Αναγεννήσεως - 26ης Οκτωβρίου - Καρατάσου - Ν. Κουντουριώτου - Λ. Νίκης, καθώς και στην πλατεία - μνημείο Λευκού Πύργου Θεσσαλονίκης και την εφαπτόμενη σ' αυτήν πλατεία αγαλμάτων Μ. Αλεξάνδρου και Κ. Καραμανλή, σε όλη την έκταση αυτών, που οριοθετείται από τις οδούς Λ. Νίκης - 30ης Οκτωβρίου (έως του σημείου που η 30ης Οκτωβρίου τέμνεται με την οδό Γ΄ Σεπτεμβρίου) και σε όλο το πλακόστρωτο της παραλίας, που περικλείεται από τις ανωτέρω οδούς.

«Η ανωτέρω απαγόρευση επιβάλλεται καθώς ενόψει της πραγματοποίησης εξαγγελθεισών συναθροίσεων επαπειλείται σοβαρός κίνδυνος για τη δημόσια ασφάλεια λόγω πιθανής διάπραξης σοβαρών εγκλημάτων, ιδίως κατά της ζωής, της σωματικής ακεραιότητας και της ιδιοκτησίας και απειλείται σοβαρά η διατάραξη της κοινωνικοοικονομικής ζωής, της κυκλοφορίας οχημάτων και πεζών, καθώς και της λειτουργίας των υποδομών και κοινωφελών εγκαταστάσεων στην οριοθετημένη και κεντρικότερη περιοχή της πόλης» αναφέρει η ανακοίνωση της αστυνομίας.

Τι πραγματεύεται το ντοκιμαντέρ της Ελίνας Ψύκου

Το ντοκιμαντέρ «Αδέσποτα Κορμιά» («Stray Bodies») της Ελίνας Ψύκου, το οποίο προβάλλεται, σήμερα το απόγευμα, στο πλαίσιο του Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης πραγματεύεται το δικαίωμα αυτοδιάθεσης των γυναικών, αλλά και το ζήτημα της τεχνητής γονιμοποίησης και της ευθανασίας. Ωστόσο, η προβολή του ντοκιμαντέρ έρχεται μετά από κινητοποίηση των πιο αντιδαρστικών αντανακλαστικών φορέων και εξοργισμένων πολιτών, με αφορμή την αφίσα του. Σε αυτήν, απεικονίζεται μία εγκυμονούσα εσταυρωμένη, με τραυματισμένο κορμί.

Το «Αδέσποτα Κορμιά» παρακολουθεί τρεις ευρωπαίες γυναίκες που αναζητούν, εντός ΕΕ, τρόπους να εκπληρώσουν την επιθυμία τους για αυτοδιάθεση. Εχει κερδίσει το φεστιβαλικό ενδιαφέρον μιας και έχει επιλεγεί, εκτός του Διεθνούς Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης, και στο διαγωνιστικό τμήμα του CPH:DOX της Κοπεγχάγης. Θα προβληθεί, απόψε (12/03) στις 20.00 στο «Ολύμπιον» και αύριο, στις 14.30 στην αίθουσα Τζον Κασσαβέτης στο λιμάνι της Θεσσαλονίκης.

«Βλάσφημη και προσβλητική προς τα χρηστά ήθη»

Την αρχή έκανε το κόμμα Νίκη, του οποίου ο βουλευτής, Κομνηνός Δελβερούδης υπέβαλλε, στα τέλη Φεβρουαρίου, επίκαιρη ερώτηση στη Βουλή, προς την υπουργό Πολιτισμού κάνοντας λόγο για ως «βλάσφημη και προσβλητική προς τα χρηστά ήθη» αφίσα. 

Τη σκυτάλη από τη «Νίκη» πήρε η Μητρόπολη Θεσσαλονίκης με επιστολή που απέστειλε την Κυριακή (10/03) προς την γενική διευθύντρια του Φεστιβάλ, Ελίζ Ζαλαντό. Ο υπογράφων, μητροπολίτης Φιλόθεος, ζητεί από τη διευθύντρια να μην αναρτηθεί η αφίσα, διότι «είναι βαθύτατα προκλητική για το θρησκευτικό συναίσθημα των χριστιανών της πόλης». Θα μπορούσε να σκεφτεί κανείς ότι όλα αυτά, αποτελούν ήσσονος σημασίας φαιδρές εκφράσεις της γραφικότητας; Ναι, αν δεν πυροδοτούσαν τις αντιδράσεις πολιτών που εξαπολύουν σωρεία επιθέσεων κατά της Ελίνας Ψύκου αλλά και του δημιουργού της αφίσας του ντοκιμαντέρ, Νίκου Πάστρα. Οι εν λόγω επιθέσεις εντείνονται καθημερινά μέσω των social media από τις αρχές Μαρτίου ενώ οι απειλές αφορούν ακόμα και στη σωματική ακεραιότητα και τη ζωή των δύο δημιουργών.

«Ανάγκη προάσπισης της έκφρασης, αυτονομίας και αυτοδιάθεσης»

Όπως είπε στο ethnos.gr η Ελίνα Ψύκου, «Τα "Αδέσποτα Κορμιά" είναι μία μεγάλου μήκους ταινία ντοκιμαντέρ που πραγματεύεται τη σωματική αυτονομία στη σύγχρονη Ευρώπη. Η εικαστική πρόταση της δημιουργικής ομάδας για την αφίσα της ταινίας είναι ένα γυναικείο σώμα, έτοιμο να φέρει στον κόσμο μια ζωή, μα ταυτόχρονα ένα σώμα πληγωμένο και καταδικασμένο σε θάνατο. Αυτή η αντίφαση συμπυκνώνει εικαστικά την αντίφαση του σύγχρονου δυτικού κόσμου ως προς την αντιμετώπιση βασικών ατομικών δικαιωμάτων. Αυτή η αντίφαση, η συνθήκη στην οποία επιτρέπεται να ταξιδέψεις, να εργαστείς και να καταναλώσεις ελεύθερα αλλά όχι πάντα να ζήσεις ή να πεθάνεις όπως επιθυμείς, είναι η αφορμή και ο λόγος ύπαρξης της ίδιας της ταινίας. Καμία ανάγκη για πρόκληση, καμία βλασφημία -τι σημαίνει άλλωστε αυτό;- μόνο η ανάγκη προάσπισης έκφρασης, αυτονομίας και αυτοδιάθεσης. Αν αυτά είχαν διασφαλιστεί ως δεδομένα, η ταινία αυτή μπορεί να μην υπήρχε, σίγουρα πάντως δεν θα υπήρχε η προσπάθεια να λογοκριθεί η αφίσα της».

Τι απαντά η διευθύντρια του Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης

Άμεση και αποστομωτική ήταν η απάντηση της διευθύντριας του Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης, Ελίζ Ζαλαντό. Η γενική διευθύντρια του θεσμού απαντά στην επιστολή του μητροπολίτη ο οποίος αντέδρασε για την αφίσα του ντοκιμαντέρ.

Η Ελίζ Ζαλαντό καλεί τον μητροπολίτη Φιλόθεο να παραστεί στην προβολή του ντοκιμαντέρ, σήμερα το βράδυ, προκειμένου να διαπιστώσει «ιδίοις όμμασι ότι το ντοκιμαντέρ αυτό διατρέχεται από την επιθυμία της δημιουργού να καταγράψει τις αγωνίες ανθρώπων που υποφέρουν διότι περιορίζεται η ελευθερία τους. Ως γυναίκα, μητέρα και εργαζόμενη, βλέπω κι εγώ με ανησυχία ότι ο κόσμος, εν έτει 2024, μοιάζει να πηγαίνει πίσω».

Όπως τονίζει η κ. Ζαλαντό, «η βία, οι επιθέσεις κατά των γυναικών, οι γυναικοκτονίες αυξάνονται συνεχώς. Αυξάνονται και οι επιθέσεις κατά αδυνάτων και διαφορετικών. Μόλις χθες στην πλατεία Αριστοτέλους, μια ανάσα από την έδρα του Φεστιβάλ μας, είδαμε με φρίκη και αγανάκτηση μια αήθη και βίαιη επίθεση εναντίον δυο διεμφυλικών ατόμων, τα οποία διασώθηκαν καθαρά από τύχη. Αυξάνονται επίσης τα απολυταρχικά καθεστώτα που περιορίζουν την ελευθερία, καταπατούν βασικά ανθρώπινα δικαιώματα και αμφισβητούν την έννοια της Δημοκρατίας». Η ίδια επισημαίνει πως, «οι πράξεις απαγόρευσης ή λογοκρισίας είναι αντίθετες όχι μόνο στις αξίες μου αλλά και αντίθετες στους νόμους του κράτους μας».

Θεσσαλονίκηειδήσειςφεστιβάλντοκιμαντέραπαγόρευση κυκλοφορίαςειδήσεις τώρα