Άγιο Φως: Ο αναπτήρας και το προσβεβλημένο αίσθημα των πιστών
Άγιο Φως/Eurokinissi

Άγιο Φως: Ο αναπτήρας και το προσβεβλημένο αίσθημα των πιστών

Τελευταία Ενημέρωση
Σάλος με μαρτυρία σκευοφύλακα του Παναγίου Τάφου, ο οποίος δηλώνει ότι άναβε το Αγιο Φως με... αναπτήρα!

Το βαθύ θρησκευτικό συναίσθημα των πιστών κατηγορείται πως έθιξε ο δημοσιογράφος Δημήτρης Αλικάκος με το βιβλίο του «Λύτρωση – Περί του Αγίου Φωτός», στο οποίο μεταξύ άλλων περιλαμβάνεται η μαρτυρία ενός σκευοφύλακα του Πανάγιου Τάφου ο οποίος υποστηρίζει ότι ανάβει ο ίδιος το Άγιο Φως με αναπτήρα. Η δήλωση αυτή ήταν αρκετή για να προκαλέσει σάλο και μεγάλη συζήτηση στα social media τις τελευταίες ημέρες. 

«Ακούστε. Το καντήλι μπαίνει σβηστό από μένα, όλος ο κόσμος το βλέπει μέσα από την τηλεόρασή του. Όμως όταν ο Πατριάρχης εισέρχεται στον Πανάγιο Τάφο το βρίσκει αναμμένο… Εγώ το ανάβω… Με έναν αναπτήρα, τι άλλο;», αναφέρει επί λέξη ο σκευοφύλακας, αγγίζοντας το θρησκευτικό αίσθημα των πιστών, μόλις λίγες ημέρες πριν από τον εορτασμό του Ευαγγελισμού της Θεοτόκου. Μάλιστα, ο σκευοφύλακας υποστήριξε πως έχει δει άλλους σκευοφύλακες να ανάβουν το Αγιο Φως με σπίρτα έπειτα από προτροπή του δραγουμάνου του Πατριαρχείου. 

Τι λέει το Πατριαρχείο Ιεροσολύμων 

Η επίσημη απάντηση του Πατριαρχείου Ιεροσολύμων αναφέρει ότι παραμένει στην πάγια θέση του για το επίμαχο ζήτημα της τελετής του Αγίου Φωτός. Συγκεκριμένα, τονίζει: 

«Ἡ ἀπάντησις τοῦ Πατριαρχείου Ἱεροσολύμων εἰς τά περιεχόμενα τοῦ βιβλίου τοῦ κ. Δημητρίου Ἀλικάκου ἐπί τοῦ θέματος τοῦ Ἁγίου Φωτός εἶναι ἡ δοθεῖσα ἤδη εἰς ἐκεῖνον ἐκ τῆς Ἀρχιγραμματείας, πρό τῆς δημοσιεύσεως τοῦ βιβλίου αὐτοῦ, ὅτι "ἡ ἐπίσημος θέσις τοῦ Πατριαρχείου διά τήν τελετήν τοῦ Ἁγίου Φωτός εἶναι ἐκείνη, ἡ ὁποία περιέχεται εἰς τό πρόγραμμα τῆς τελετῆς τοῦ Ἁγίου Φωτός τοῦ Μεγάλου Σαββάτου ἑκάστου ἔτους, εἰς τήν ἱστοσελίδα τοῦ Πατριαρχείου, εἰς τάς μελέτας Ἁγιοταφιτῶν Πατέρων καί δή τοῦ μακαριστοῦ Ἁγιοταφίτου Καλλίστου Μηλιαρᾶ εἰς τό περιοδικόν «Νέα Σιών» καί εἰς ὅ,τι συνάγεται ἐκ τῆς Ἁγίας Γραφῆς καί τῶν Πατέρων τῆς Ἐκκλησίας"». 

Η απάντηση του συγγραφέα στο Facebook 

Ο συγγραφέας του βιβλίου κ. Αλικάκος έγινε αποδέκτης αρνητικών κριτικών για την έρευνά του αλλά και σχολίων που ανέφεραν πως οι βιντεοσκοπημένες συνεντεύξεις που έδωσαν οι σκευοφύλακες στον ίδιο έγιναν χωρίς την συγκατάθεσή τους και πως το βίντεο που κυκλοφόρησε στα social media είναι προϊόν υποκλοπής. 

Μετά από όλα αυτά, ο συγγραφέας έκανε μια ανάρτηση στον προσωπικό του λογαριασμό στο Facebook όπου τονίζει πως οι βιντεοσκοπημένες συνεντεύξεις έγιναν με κάθε σεβασμό στη δημοσιογραφική δεοντολογία και πως όσα αναγράφονται στο βιβλίο του όχι μόνο δεν αποτελούν φανταστικές ιστορίες, αλλά οι αποκαλύψεις είναι αληθινές και  τεκμηριώνονται από αδιάσειστα στοιχεία που παρατίθενται στο σύγγραμμά του. 

Αναλυτικά, η ανάρτηση του συγγραφέα: 

  1. «Οι όποιες βιντεοσκοπημένες συνεντεύξεις ισχυρίζεται πως έχει στην διάθεσή του έλαβαν χώρα παρανόμως, εν αγνοία των συνομιλητών του, και χωρίς φυσικά την απαραίτητη συγκατάθεσή τους.»

ΑΠΑΝΤΗΣΗ: Οι βιντεοσκοπημένες συνεντεύξεις, εντός και εκτός του Παναγίου Τάφου, έγιναν με σεβασμό στη δημοσιογραφική δεοντολογία, δηλαδή έχοντας πλήρη γνώση της καταγραφής οι συνεντευξιαζόμενοι. Απόδειξη γι’ αυτό, στην επίμαχη ιστορική συνέντευξη του σκευοφύλακα Αρχιεπισκόπου Ισίδωρου -μέρος της οποίας πρόβαλε ο τηλεοπτικός σταθμός Αντ1- φαίνονται καθαρά μπροστά του η κάμερα και το ψηφιακό “κασετόφωνο”, (παραθέτω τη φωτογραφία που το αποδεικνύει). Επιπλέον, ο Ισίδωρος ακούγεται να λέει: «να τα πούμε μπροστά στην κάμερα;». Βιντεοσκόπηση συνέντευξης με φανερή κάμερα, αλλά «χωρίς την απαραίτητη συγκατάθεσή του», δεν μπορεί ποτέ να είναι υποκλοπή.

  1. «Τα όσα αναγράφονται στο επίμαχο βιβλίο αποτελούν προϊόν φανταστικών ιστοριών επινόησης του συγγραφέα με προφανή στόχο τον σκανδαλισμό των πιστών και την αποκόμιση οικονομικού οφέλους από τις πωλήσεις του βιβλίου. Η επιλογή κυκλοφορίας του επίμαχου βιβλίου την δεδομένη χρονική συγκυρία, μεσούσης της Αγίας και Μεγάλης Τεσσαροκοστής και οδεύοντας η Εκκλησία μας προς το Άγιον Πάσχα αποδεικνύει πέραν πάσης αμφιβολίας τα βαθύτερα κίνητρα του συγγραφέα και του εκδοτικού οίκου.»

ΑΠΑΝΤΗΣΗ: Τι ακριβώς είναι φανταστική ιστορία; Ότι το Πατριαρχείο απέσυρε τη λέξη θαύμα από την επίσημη ιστοσελίδα του; Αφού την απέσυρε (δείτε το νέο κείμενο https://archive.fo/uCqZ2 και εδώ το παλιό https://archive.li/G1yrJ). Ότι ο Αρχιεπίσκοπος Θεοφάνης κάνει λόγο για «φυσικόν φως που καθαγιάζει η Εκκλησία»; Αφού το είπε. Ότι ο πρώην Αρχιεπίσκοπος Νικηφόρος περιγράφει τον τρόπο που μυήθηκε στο μυστικό και πώς ο ίδιος άναψε την καντήλα το 1985; Αφού το δήλωσε. Ότι ο Αρχιεπίσκοπος Κορνήλιος αποκαλύπτει τι είδε μέσα στον Πανάγιο Τάφο όταν μπήκε ως τοποτηρητής του πατριαρχικού θρόνου, το 2001, για να βγάλει το Άγιο Φως; Ναι, το αποκάλυψε. Ότι ο παλιότερος των φυλάκων του Παναγίου Τάφου δηλώνει ότι βάζει και αυτός κανδήλα σβηστή το πρωί του Μεγάλου Σαββάτου; Ναι, το δήλωσε. Ότι ο Αρχιεπίσκοπος Ισίδωρος παραδέχεται ότι ανάβει και αυτή την κανδήλα ως «ασφαλιστική δικλείδα»; Ναι, το παραδέχθηκε. Δυο είναι τα καντήλια που ανάβει.
Εν κατακλείδι, είναι φανταστική ιστορία ότι το Άγιο Φως ανάβει από ανθρώπινο χέρι, πράγμα το οποίο τεκμηριώνεται με αδιάσειστα στοιχεία στο βιβλίο μου «Λύτρωση – Περί του αγίου Φωτός»;

Προς αποφυγή παρεξηγήσεων και αθέμιτης παραπλάνησης των πιστών, οφείλει το σεβαστό Πατριαρχείο να εξηγήσει τι από τα παραπάνω είναι «προϊόν φανταστικών ιστοριών επινόησης του συγγραφέα». Δεν μπορώ να διανοηθώ ότι το Πατριαρχείο, που εξέδωσε την ανακοίνωση, θα μπορούσε να υπονοεί ότι όλοι αυτοί οι ιεράρχες, αυτά που δήλωσαν τα φαντάστηκαν.

Σε ότι αφορά το «στόχος είναι η αποκόμιση οικονομικού οφέλους από τις πωλήσεις του βιβλίου», απαντώ: Μήπως η διαιώνιση ενός ΨΕΜΑΤΟΣ δεν θα έλεγε κάποιος… κακοπροαίρετος ότι έχει ακριβώς αυτόν τον σκοπό;

Υπάρχει όμως μια διαφορά: τα ιερά κείμενα των Πατέρων της Εκκλησίας, που στην ανακοίνωσή του επικαλείται το Πατριαρχείο Ιεροσολύμων, κάνουν λόγο για Αλήθεια και Φως και όχι για Ψέμα και Σκοτάδι».

...Με τιμές «Αρχηγού Κράτους»

Το 1988 ήταν η πρώτη φορά που το Άγιο Φως έφτασε στην Ελλάδα με τιμές «Αρχηγού Κράτους» κι έκτοτε καθιερώθηκε. Αυτό συνέβη με την πρωτοβουλία του ιδιοκτήτη ταξιδιωτικού πρακτορείου Ιάκωβου Οικονομίδη, στον οποίον αργότερα απονεμήθηκαν οι τίτλοι του «Μεγάλου Άρχοντα Ρεφερενδάριου» και του «Μεγαλόσταυρου».

Μέχρι και το 2002 η αεροπορική μεταφορά γινόταν με την ευθύνη ταξιδιωτικού γραφείου, αλλά από τότε κι έπειτα ανέλαβε το Υπουργείο Εξωτερικών. Στο όλο ζήτημα, αν υπάρχει ένα πραγματικό μυστήριο, αυτό είναι το κόστος της μεταφοράς του Αγίου Φωτός από τα Ιεροσόλυμα στην Ελλάδα, θέμα για το οποίο δεν έχει δοθεί ποτέ συγκεκριμένη και στοιχειοθετημένη απάντηση. Παράλληλα, το 2015 και το 2017 βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ έθεσαν το ζήτημα του κόστους της μεταφοράς του Αγίου Φωτός, ωστόσο δέχθηκαν αρνητικά σχόλια από μερίδα του Τύπου. 

Στην περίπτωση του κ. Αλικάκου κάποιοι πιστοί ένιωσαν προσβεβλημένοι, με αποτέλεσμα να υπάρξουν έντονες αντιδράσεις και ποικίλα σχόλια.

ΣΧΟΛΙΑ <% totalComments %>
ΞΕΚΙΝΗΣΤΕ ΤΗ ΣΥΖΗΤΗΣΗ

Tο ethnos.gr δημοσιεύει κάθε σχόλιο το οποίο είναι σχετικό με το θέμα. Ωστόσο, αυτό δεν σημαίνει ότι υιοθετεί τις απόψεις αυτές. Διατηρεί το δικαίωμα να μην δημοσιεύει συκοφαντικά, υβριστικά, ρατσιστικά ή άλλα σχόλια που προτρέπουν σε άσκηση βίας. Επίσης, σχόλια σε greeklish και κεφαλαία δεν θα δημοσιεύονται ενώ το ethnos.gr, όταν και όπου κρίνει, θα συμμετέχει στον διάλογο.

Δείτε εδώ τους όρους χρήσης.

Προσθήκη Σχολίου
<% replyingComment.name %>
Ακύρωση
Το σχόλιό σας έχει προωθηθεί για έγκριση
Αυτός ο ιστότοπος προστατεύεται από το reCAPTCHA και ισχύουν η Πολιτική Απορρήτου και οι Όροι Παροχής Υπηρεσιών της Google.
ΕΞΥΠΝΗ ΠΛΟΗΓΗΣΗ