copyright: Eurokinissi

Απολυμαντές σε δράση: Οι εξολοθρευτές του κορονοϊού με τις λευκές στολές

Τελευταία Ενημέρωση
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ
Είναι οι αφανείς ήρωες της μάχης κατά του αόρατου εχθρού. Επεμβαίνουν σε κάθε χώρο -από σχολεία μέχρι αεροπλάνα- για να χτυπήσουν το μικροβιακό φορτίο. Μιλούν στο Έθνος για την εξαντλητική καθημερινότητά τους και απαντούν αν ανησυχούν για την δική τους έκθεση στον ιό

Οι φιγούρες παραπέμπουν σε υπερήρωες ταινιών επιστημονικής φαντασίας. Κρυμμένοι κάτω από ολόσωμες στολές και μάσκες, που δεν αφήνουν τίποτα ακάλυπτο, σηκώνουν περίεργες βαριές συσκευές και εκτοξεύουν λευκό νέφος, στοχεύοντας τον αόρατο εχθρό. Είναι τα μέλη των συνεργείων απολύμανσης, που στην εποχή του κορονοϊού τείνουν να γίνουν κομμάτι της καθημερινότητας στις πόλεις, και συμβάλλουν με τον δικό τους τρόπο στη μάχη κατά του φονικού εισβολέα. Σχολεία κι άλλοι χώροι εκπαίδευσης, νοσοκομεία και κλινικές, δημόσια κτίρια, εργοστάσια, καταστήματα, κοινόχρηστοι χώροι πολυκατοικιών, αλλά και ιεροί ναοί, βρίσκονται στη λίστα χώρων όπου καλούνται να επέμβουν. Επίσης, λεωφορεία, ταξί, αεροπλάνα, ασθενοφόρα, ακόμη και νεκροφόρες.

«Δεν είναι μόνο οι γιατροί με τις λευκές ποδιές, είμαστε κι εμείς με τις λευκές στολές», λέει στο «Έθνος της Κυριακής» ο Θανάσης Καραούλης, μέλος συνεργείου απολύμανσης σε μεγάλη εταιρία καθαρισμού και υγειονομικών εφαρμογών στη Θεσσαλονίκη. Κάθε φορά που πιάνει τον ψεκαστήρα ή τη συσκευή νεφελοψεκασμού, νιώθει πως είναι ένας σημαντικός κρίκος της αλυσίδας των ανθρώπων που πολεμούν την πανδημία. «Εμείς είμαστε αυτοί που θα σκοτώσουν τον ιό, θα καθαρίσουμε τον χώρο και την ατμόσφαιρα από το μικροβιακό της φορτίο και θα αφήσουμε στους χρήστες ένα περιβάλλον που δεν ευνοεί την επέκτασή του», αναφέρει.

apolymanseis3.jpg
Eurokinissi

Γονείς και φίλοι του αγωνιούν για τη δική του έκθεση στο μολυσμένο περιβάλλον, όποτε που αναλαμβάνει κάποια εφαρμογή, ως υπεύθυνος του συνεργείου, και του ζητούν να προσέχει, αλλά ο ίδιος τους καθησυχάζει. «Υπάρχει πάντα ένα άγχος όταν πάμε σε έναν χώρο με μόλυνση, αλλά γνωρίζουμε ακριβώς πώς θα δράσουμε και παίρνουμε όλες εκείνες τις προφυλάξεις που πρέπει. Τελικά αυτοί που αγωνιούν περισσότερο είναι οι δικοί μας άνθρωποι που δεν γνωρίζουν. Δεν είναι δουλειά που μπορείς να την κάνεις αν δεν ξέρεις», επισημαίνει.

thanasis_karaoylis2.jpg
Θανάσης Καραούλης

Πριν από την κρίση του COVID-19, το συνεργείο έκανε το πολύ δύο επεμβάσεις το μήνα, κυρίως σε κλινικές, βάσει συμβάσεων για τακτικές απολυμάνσεις, ή σε έκτακτες περιπτώσεις όταν βρίσκονταν τρωκτικά σε έναν χώρο ή είχε ξεχειλίσει μια αποχέτευση. «Το Μάρτιο υπήρξε μέρα που έγιναν ως και 6 συνεχόμενες εφαρμογές, μέσα σε 13 ώρες συνεχόμενης δουλειάς», λέει ο κ.Καραούλης. Ο ίδιος θεωρεί ως την πιο απαιτητική εφαρμογή αυτή που έκανε σε ΜΕΘ νοσοκομείου της πόλης και την πιο ασυνήθιστη αυτή που κλήθηκε να κάνει την περασμένη εβδομάδα, σε νεκροφόρα γραφείου τελετών.

Πολλαπλασίασε τζίρο και προσωπικό

Η πανδημία οδήγησε στο limit up την δραστηριότητα των εταιριών υγειονομικών εφαρμογών. Μέχρι τα τέλη Φεβρουαρίου, όταν εμφανίστηκε στη Θεσσαλονίκη το πρώτο κρούσμα κορονοϊού πανελλαδικά, οι απολυμάνσεις αντιπροσώπευαν ποσοστό κάτω από το 1% του τζίρου της συγκεκριμένης εταιρίας. Μέσα σε ένα μήνα το ποσοστό εκτοξεύτηκε στο 15% με τάσεις περαιτέρω ανόδου. Ο ιδιοκτήτης της, Δημήτρης Βλάχος, προχώρησε σε προσλήψεις, τριπλασιάζοντας τον αριθμό του προσωπικού που στελεχώνει τα συνεργεία. Η αρχή έγινε με τα σχολεία.

«Το τριήμερο του Αγίου Πνεύματος, αμέσως μετά την εμφάνιση του ‘κρούσματος μηδέν’, εργαζόμασταν πυρετωδώς για την απολύμανση των 80 Γυμνασίων και Λυκείων του Δήμου Θεσσαλονίκης, καθώς τα σχολεία ήταν ακόμη ανοιχτά και υπήρχε μεγάλη ανησυχία σε γονείς και μαθητές», είπε στο «Έθνος της Κυριακής» ο κ.Βλάχος και πρόσθεσε: «στη συνέχεια, και ενώ εμφανίζονταν κι άλλα κρούσματα, αρχίσαμε να δεχόμαστε τηλεφωνήματα από ιδιώτες επιχειρηματίες που είχαν κάποια σύνδεση με κρούσμα ή υποψία κρούσματος σε πελάτη τους, σε μέλος του προσωπικού ή σε συγγενικό του πρόσωπο».

apolymanseis8.jpg
Eurokinissi

Έκτοτε συνεργεία της εταιρίας έχουν επέμβει σε δημόσιες υπηρεσίες, παιδικούς σταθμούς, εταιρίες τροφίμων, παραγωγικές επιχειρήσεις και εμπορικά καταστήματα, καθώς και σε αρκετούς ιερούς ναούς. Άλλη εταιρία απολυμάνσεων, με πανελλαδικό δίκτυο υποκαταστημάτων, έχει καταγράψει αύξηση τζίρου της τάξης του 70% τον τελευταίο μήνα. Έχει επίσης προβεί σε προσλήψεις, ενώ αναμένει περαιτέρω αύξηση της ζήτησης σε ένα νέο κύκλο απολυμάνσεων όταν ανοίξουν τα κλειστά σήμερα καταστήματα.

«Από το Μάρτιο η ζήτηση αυξήθηκε σημαντικά. Έχουμε αναλάβει τακτικές απολυμάνσεις ανά 15νθήμερο σε επιχειρήσεις τροφίμων, παραγωγικές μονάδες, χώρους γραφείων, ανοικτά καταστήματα, φοιτητικές εστίες και σε κοινόχρηστους χώρους πολυκατοικιών. Επίσης, κάνουμε εφαρμογή σε ασθενοφόρα του ΕΚΑΒ κάθε φορά που μεταφέρουν ένα ύποπτο κρούσμα στο νοσοκομείο, ενώ έχουμε επέμβει και σε αεροσκάφη που μετέφεραν κόσμο από το εξωτερικό», είπε στο «Έθνος της Κυριακής» η κ.Βασιλική Αγγελάκη, υπεύθυνη του τομέα Θεσσαλονίκης.

Τα "όπλα" της δουλειάς

Για την απολύμανση χρησιμοποιείται ειδικό σκεύασμα, που έχει ως βάση το χλώριο, ενώ η διαδικασία του ψεκασμού γίνεται με δύο τρόπους, ανάλογα με το είδος της δραστηριότητας που αναπτύσσεται στον χώρο: με ψεκαστήρα μπαταρίας χαμηλής πίεσης ή με τη χρήση ειδικής συσκευής νεφολοψεκασμού και ψυχρής εκνέφωσης, που «σπάει» το υγρό διάλυμα σε μικροκάψουλες και το διαχέει στον χώρο.

Πριν από την εφαρμογή οι χώροι πρέπει να είναι τακτοποιημένοι και να έχουν προηγηθεί εργασίες καθαριότητας, προκειμένου το απολυμαντικό να δρα στο μικροβιακό φορτίο, χωρίς την παρουσία οργανικής ύλης. Τα μέλη του συνεργείου φορούν ολόσωμη φόρμα, ειδική μάσκα που καλύπτει ολόκληρο το πρόσωπο, γάντια νιτριλίου μιας χρήσης, γυαλιά προστασίας ματιών και ποδονάρια. Ανάλογα με τα τετραγωνικά και τις ιδιαιτερότητες του κάθε χώρου, η εφαρμογή διαρκεί συνήθως από 1 ως 3 ώρες. Μετά πρέπει να παραμείνει κλειστός για τέσσερις ώρες, πριν χρησιμοποιηθεί εκ νέου.

apolymanseis6.jpg
Eurokinissi

Όπως διευκρινίζουν οι επαγγελματίες του κλάδου, η απολύμανση δεν μπορεί να εγγυηθεί τη μη μόλυνση του χώρου μετά την εφαρμογή, όπως συμβαίνει π.χ. στις απεντομώσεις. «Η συχνότερη ερώτηση που μου κάνουν είναι για πόσο καιρό θα είμαστε καλυμμένοι. Εξηγούμε πως η εφαρμογή εξοντώνει το μικροβιακό φορτίο που υπάρχει στον χώρο. Αν κάποιος φέρει το μικρόβιο στη συνέχεια, μπορεί να υπάρξει ξανά επιμόλυνση», εξηγεί ο κ.Βλάχος.

Ο ίδιος εφιστά την προσοχή για φαινόμενα στρεβλώσεων που παρατηρούνται στην αγορά, όπως συμβαίνει σε κάθε κρίση. Όπως λέει, το τελευταίο διάστημα πληθαίνουν οι εταιρίες που είτε επεκτείνουν τη δραστηριότητά τους στον τομέα της απολύμανσης χωρίς να έχουν την αναγκαία τεχνογνωσία, είτε εντελώς νέες επιχειρήσεις στον κλάδο, που επιχειρούν να επωφεληθούν από τις ανάγκες της συγκυρίας. Οι υπηρεσίες ορισμένων εξ αυτών μπορεί όχι μόνο να είναι αμφίβολης αποτελεσματικότητας, αλλά και να εγκυμονούν κινδύνους.

apolymanseis10.jpg
Eurokinissi

«Κυκλοφορούν στο διαδίκτυο ορισμένα βίντεο με απολυμάνσεις που γίνονται με ψεκασμό απευθείας πάνω σε τρόφιμα, πρακτική εξαιρετικά επικίνδυνη. Όπου υπάρχουν τρόφιμα γίνεται εκνέφωση. Σε άλλα βίντεο βλέπουμε κάποιον να ψεκάζει φορώντας στολή, αλλά με το κεφάλι εκτεθειμένο», αναφέρει ο κ.Βλάχος και προσθέτει: «Για να συμμετάσχει κάποιος σε έναν διαγωνισμό για έργο, πρέπει να προσκομίσει την άδεια του υπουργείου και πιστοποιητικό ISO, όπως μας ζητήθηκε από τον Δήμο Θεσσαλονίκης για τα σχολεία. Για απολυμάνσεις σε ιδιωτικούς χώρους, ωστόσο, δεν ζητούνται τέτοια πιστοποιητικά. Κάποιοι αναλαμβάνουν έργα, με δέλεαρ τις καλύτερες τιμές, αλλά χωρίς να έχουν την άδεια και την τεχνογνωσία να τα εκτελέσουν σωστά».

Οι απολυμάνσεις του ...Facebook

Άλλος επαγγελματίας του χώρου εφιστά την προσοχή στα καταστήματα που παραμένουν ανοικτά στην περίοδο της πανδημίας και εξυπηρετούν πολύ κόσμο. Κι αν οι φαρμακοποιοί μπορούν να υποστηρίξουν ότι έχουν την τεχνογνωσία και τα μέσα να κρατούν μόνοι τους ασφαλή τα φαρμακεία, δεν συμβαίνει το ίδιο με τα μικρά καταστήματα τροφίμων και ψιλικών. «Δυστυχώς η ανταπόκρισή τους είναι δυσανάλογα μικρή», είπε υπό τον όρο της ανωνυμίας και μίλησε για κάποιους επαγγελματίες οι οποίοι είτε αδιαφορούν είτε κάνουν απολύμανση μια φορά για το θεαθήναι. «Καλούν μια φορά το συνεργείο, τραβούν εντυπωσιακές φωτογραφίες την ώρα της παρέμβασης και τις ανεβάζουν στις σελίδες τους στο Facebook για να δείξουν ότι είναι υπεύθυνοι και καλυμμένοι. Στην πραγματικότητα, τα καταστήματα που λειτουργούν και δέχονται κόσμο πρέπει να επαναλαμβάνουν τις απολυμάνσεις σε τακτική βάση», σημείωσε.

Ο ίδιος κλήθηκε να κάνει απολύμανση ακόμα και σε διαμέρισμα, όπου διέμενε ασθενής που πέρασε από καραντίνα.

ΚΑΤΕΒΑΣΤΕ ΤΟ ΝΕΟ APP ΤΟΥ ΕΘΝΟΥΣ Ethnos.gr - App Store Ethnos.gr - Google Play
ΣΧΟΛΙΑ <% totalComments %>
ΞΕΚΙΝΗΣΤΕ ΤΗ ΣΥΖΗΤΗΣΗ

Tο ethnos.gr δημοσιεύει κάθε σχόλιο το οποίο είναι σχετικό με το θέμα. Ωστόσο, αυτό δεν σημαίνει ότι υιοθετεί τις απόψεις αυτές. Διατηρεί το δικαίωμα να μην δημοσιεύει συκοφαντικά, υβριστικά, ρατσιστικά ή άλλα σχόλια που προτρέπουν σε άσκηση βίας. Επίσης, σχόλια σε greeklish και κεφαλαία δεν θα δημοσιεύονται ενώ το ethnos.gr, όταν και όπου κρίνει, θα συμμετέχει στον διάλογο.

Δείτε εδώ τους όρους χρήσης.

Προσθήκη Σχολίου
<% replyingComment.name %>
Ακύρωση
Το σχόλιό σας έχει προωθηθεί για έγκριση
Αυτός ο ιστότοπος προστατεύεται από το reCAPTCHA και ισχύουν η Πολιτική Απορρήτου και οι Όροι Παροχής Υπηρεσιών της Google.

NETWORK

ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΝΕΑ

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ
ΕΞΥΠΝΗ ΠΛΟΗΓΗΣΗ