Όταν η μοίρα έχει χιούμορ: Πώς Γερμανός πιλότος βοήθησε τους Συμμάχους να κερδίσουν τον πόλεμο στους ουρανούς
Ο Φάμπερ είχε άθελά του προσφέρει στη RAF ένα από τα μεγαλύτερα βραβεία του πολέμου: ένα άθικτο μαχητικό αεροσκάφος Focke-Wulf 190!🕛 χρόνος ανάγνωσης: 8 λεπτά ┋

Μια άτυχη στιγμή ενός γερμανού πιλότου πολεμικού αεροσκάφους ήταν, τελικά, μια απίστευτη τύχη διαρκείας για τους Συμμάχους, η οποία- χωρίς υπερβολή- άλλαξε την έκβαση του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου.
Ο υποσμηναγός Άρμιν Φάμπερ σάρωνε με τα μάτια του, που ξεχείλιζαν αγωνία, το έδαφος κάτω από το αεροσκάφος του· η προσοχή του ήταν παράλληλα στραμμένη στον δείκτη καυσίμων του μαχητικού Focke-Wulf 190, απαντέχοντας απεγνωσμένα να δει, επιτέλους, ένα αεροδρόμιο. Ήταν βράδυ της 23ης Ιουνίου του 1942 και ο νεαρός πιλότος της Luftwaffe, με τα καύσιμα του να εξαντλούνται έπειτα από μια αερομαχία πάνω από τη νότια Αγγλία, έψαχνε τόπο να προσγειώσει το μαχητικό αεροσκάφος του· και ξαφνικά ένα αίσθημα ανακούφισης τον κατέκλυσε. Εκεί, στο βάθος, με το θολωμένο βλέμμα του εντόπισε ένα αεροδρόμιο!
Όλα έγιναν γρήγορα: ο πιλότος κατέβασε απαλά το Fw 190 στον χορταριασμένο διάδρομο προσγείωσης, έσβησε τη μηχανή του και έβγαλε έναν βαθύ αναστεναγμό ανακούφισης· πίστευε πώς όλα τα άσχημα είχαν τελειώσει. Κι όμως, μόλις άρχιζαν…
Μέσα στο μισοσκόταδο φάνηκε να ‘ρχεται προς το αεροπλάνο, τρέχοντας, ένας άντρας με μπλε στολή κρατώντας κάτι που έμοιαζε με πιστόλι. «Παράξενο», σκέφτηκε ο γερμανός πιλότος. Καθώς η φιγούρα πλησίαζε, ο Γερμανός αναγνώρισε τη στολή του άντρα και η καρδιά χτύπησε δυνατά- ήταν αξιωματικός της RAF!
Με το πιστόλι στον κρόταφο...
Πριν ο Φάμπερ προλάβει να βάλει ξανά μπροστά τον κινητήρα του, ο άντρας είχε φτάσει στο πιλοτήριο και του είχε κολλήσει ένα πιστόλι στο πρόσωπο. Ο Φάμπερ συνειδητοποίησε ότι δεν βρισκόταν στη Γαλλία! Ο πιλότος της Luftwaffe είχε προσγειωθεί στο RAF Pembrey στη νότια Ουαλία, όπου στεγαζόταν η Σχολή Πυροβολητών Αεροπορίας της RAF.
Εκείνη η ατυχία του γερμανού πιλότου ήταν μια απίστευτη τύχη για τους Συμμάχους. Ο Φάμπερ είχε άθελά του προσφέρει στη RAF ένα από τα πολυτιμότερα τρόπαια πολέμου: ένα άθικτο μαχητικό αεροσκάφος Focke-Wulf 190, ενός αεροπλάνου που οι Βρετανοί είχαν μάθει να φοβούνται και να τρέμουν από τότε που έκανε το ντεμπούτο του στις μάχες τον προηγούμενο χρόνο.
Γρήγορο, ευέλικτο και εξαιρετικά ανθεκτικό, το Focke-Wulf ξεπέρασε σε επιδόσεις το κύριο μαχητικό της RAF, το θρυλικό Spitfire, σχεδόν σε κάθε τομέα. Μια σύγκρουση μεταξύ των βρετανικών και γερμανικών μαχητικών στις 2 Ιουνίου του 1942 ήταν χαρακτηριστική: από τα 30 Spitfire που μονομάχησαν με Fw 190 πάνω από το St Omer κοντά στο Καλαί, επτά από τα βρετανικά μαχητικά καταρρίφθηκαν και δύο ακόμη υπέστησαν σοβαρές ζημιές, ενώ όλα τα Fw 190 επέστρεψαν με ασφάλεια στη βάση τους.
Οι απώλειες έφτασαν σε τέτοιο επίπεδο που η RAF αναγκάστηκε να αναστείλει τις αεροπορικές επιδρομές μαχητικών κατά μήκος της Μάγχης. Αν ήθελαν οι Σύμμαχοι να αποκτήσουν τον έλεγχο των γαλλικών ουρανών από τη Luftwaffe και να εξαπολύσουν εισβολή στην κατεχόμενη Ευρώπη, ήταν σαφές ότι θα έπρεπε να νικήσουν τα Fw 190. Αυτό που χρειαζόταν η RAF ήταν ένα άθικτο Fw 190, ώστε να μπορέσουν να αποκρυπτογραφήσουν και να αντιγράψουν τα τεχνικά μυστικά του νέου υπερ-μαχητικού του Χίτλερ. Αλλά πώς θα αποκτούσαν ένα από αυτά;
Σενάρια για ταινίες του Χόλιγουντ...
Είχαν προταθεί διάφορα σχέδια· ένα από τα πιο αλλόκοτα που επινοήθηκε από τον Αρχηγό της Μοίρας και παρασημοφορημένο «άσο» Πολ Ρίτσι, ακουγόταν σαν πλοκή ευφάνταστου σεναρίου. Το σχέδιό του ήταν: ένας γερμανόφωνος πιλότος της RAF, φορώντας στολή της Luftwaffe, να πετάξει στη Γαλλία με ένα από τα αιχμαλωτισμένα μαχητικά Messerschmitt, που θα φαινόταν σαν να είχε υποστεί ζημιά στη μάχη, και να προσγειωθεί σε ένα αεροδρόμιο όπου στεγάζονταν τα Fw 190. Ο «γερμανός» πιλότος, εξηγούσε ο Ρίτσι στην αυτοβιογραφία του, θα «τροχοδρομούσε εκεί που βρίσκονταν τα 190 και θα έλεγε ότι ήταν ο τάδε σμήναρχος και ότι ήθελε ένα νέο αεροπλάνο, καθώς αεροπλάνα των Συμμάχων πλησίαζαν. Με λίγη τύχη θα τα κατάφερνε, λέει, έπειτα θα απογειωνόταν και θα κατευθυνόταν προς το σπίτι»!
Ένα ελαφρώς πιο ρεαλιστικό σχέδιο επινοήθηκε από τον σμηναγό Φίλιπ Πίνκνεϊ, αξιωματικό των Commandos, και τον πιλότο δοκιμών Spitfire, Τζέφρι Κουίλ. Η Επιχείρηση θα ονομαζόταν «Air Thief» και προέβλεπε την παράνομη μεταφορά των δύο ανδρών στη Γαλλία με βάρκα, όπου η Αντίσταση θα τους οδηγούσε στην πλησιέστερη βάση Fw 190. Στη συνέχεια, ο Κουίλ θα έμπαινε κρυφά στο αεροδρόμιο με σύμμαχο το σκοτάδι και θα απογειωνόταν με ένα από τα Fw 190, ενώ ο Πίνκνεϊ και οι μαχητές της Αντίστασης θα δημιουργούσαν αντιπερισπασμό.
Αλλά, όπως λένε, όταν κάνουν σχέδια οι άνθρωποι, ο Θεός γελάει... Η μοίρα είχε άλλα σχέδια: ακριβώς τη στιγμή που ο Πίνκνεϊ και ο Κουίλ έβαζαν τις τελευταίες πινελιές στο τολμηρό τους σχέδιο, τα δραματικά γεγονότα που εκτυλίσσονταν στη νότια Ουαλία που θα το καθιστούσαν εντελώς περιττό.
Νωρίς το βράδυ της 23ης Ιουνίου του 1942, πιλότοι της Luftwaffe της επίλεκτης μονάδας μαχητικών JG 2, με έδρα το Μορλέ στη Βρετάνη, απογειώθηκαν για να αναχαιτίσουν 12 βομβαρδιστικά της RAF Boston που επέστρεφαν από επιδρομή. Κυνηγώντας τα βομβαρδιστικά πάνω από τη Μάγχη, ένας από τους γερμανούς πιλότους, ο υποσμηναγός Άρμιν Φάμπερ, ενεπλάκη σε αερομαχία νοτιοανατολικά του Ντάρτμουθ με ένα από τα συνοδευτικά βομβαρδιστικά Spitfire, το οποίο πετούσε ο πιλότος των Ελεύθερων Τσέχων λοχίας Φράντισεκ Τρέιττναρ.
Αποπροσανατολίστηκε...
Κατά τη διάρκεια της αερομαχίας, ο Φάμπερ πραγματοποίησε μια σειρά από ελιγμούς περιστροφής πριν τελικά πάρει θέση βολής και καταρρίψει τον αντίπαλό του. Ευτυχώς, ο τσέχος πιλότος διασώθηκε πέφτοντας με αλεξίπτωτο από το χτυπημένο αεροπλάνο του. Δυστυχώς για τον Φάμπερ, ωστόσο, όλοι οι δύσκολοι ελιγμοί του τον είχαν αφήσει εντελώς αποπροσανατολισμένο και αβέβαιο για την θέση του. Αναγνωρίζοντας λανθασμένα το κανάλι του Μπρίστολ ως τη Μάγχη, κράτησε πορεία προς τα εκεί που πίστευε ότι ήταν ο νότος και η ηπειρωτική Γαλλία. Στην πραγματικότητα, κατευθυνόταν βόρεια, στη νότια Ουαλία! Προσγειώνοντας το αεροπλάνο του στο πρώτο αεροδρόμιο που συνάντησε, ο άτυχος Φάμπερ συνελήφθη αμέσως.
Μόλις έγινε γνωστή η είδηση της κατάληψης του Fw 190, ο Αρχηγός της Μοίρας Ρίτσι έσπευσε για να εξετάσει το αεροσκάφος που είχε προκαλέσει τόσα πολλά προβλήματα στη RAF. Αυτός και οι συνάδελφοί του πιλότοι εντυπωσιάστηκαν πολύ από αυτό που αντίκρισαν.
«Ήταν ένα όμορφα σχεδιασμένο αεροπλάνο. Νομίζω ότι πρέπει να ήταν το καλύτερο μαχητικό του πολέμου», είπε αργότερα ο Πολ Ρίτσι. Τα δυνατά και τα αδύνατα σημεία του αεροσκάφους-θρύλου εντοπίστηκαν σύντομα και οι πληροφορίες διαβιβάστηκαν στους τεχνικούς αεροσκαφών της RAF, οι οποίοι στη συνέχεια μπόρεσαν να προσαρμόσουν τις δικές τους «πατέντες» προκειμένου να εκμεταλλευτούν τις λίγες αδυναμίες του Focke-Wulf - όπως η σχετικά αργή απόδοσή του σε μεγάλα υψόμετρα.
Οπλισμένοι με αυτές τις ανεκτίμητες γνώσεις σχετικά με το γερμανικό αεροπλάνο, οι Σύμμαχοι σταδιακά απέκτησαν τον έλεγχο των ουρανών πάνω από τη βόρεια Γαλλία, ανοίγοντας έτσι το δρόμο για την Απόβαση στη Νορμανδία τον Ιούνιο του 1944, η οποία σηματοδότησε το τέλος του Γ’ Ράιχ και του Χίτλερ. Και όλα αυτά χάρη σε εκείνη την τυχαία προσγείωση στην Ουαλία από έναν αποπροσανατολισμένο πιλότο.
Η τύχη του γερμανού πιλότου
Κι ο πιλότος; Τι απέγινε ο Άρμιν Φάμπερ; Ο Φάμπερ οδηγήθηκε για ανάκριση υπό τη συνοδεία του σμηναγού Ντέιβιντ Άτσερλι . Ο Άτσερλι, φοβούμενος απόπειρα διαφυγής, είχε στραμμένο το περίστροφό του προς στον Φάμπερ καθ' όλη τη διάρκεια της διαδρομής. Κάποια στιγμή το αυτοκίνητο έπεσε σε λακκούβα, με αποτέλεσμα το όπλο να εκπυρσοκροτήσει. Η σφαίρα πέρασε πλάι από τον Φάμπερ!
Ως αιχμάλωτος πολέμου, ο υποσμηναγός (Oberleutant ) Φάμπερ στάλθηκε στον Καναδά όπου επιχείρησε να δραπετεύσει· επαναπατρίστηκε λίγο πριν το από τέλος του πολέμου λόγω προβλημάτων υγείας. Ένας αστικός μύθος υποστηρίζει ότι ο Φάμπερ επέστρεψε στα βρετανικά νησιά, στη Σκωτία συγκεκριμένα, όπου και πέθανε τη 10ετία του 1990. Τμήματα του Fw 190 του Φάμπερ, συμπεριλαμβανομένου του πιλοτηρίου και του πίνακα ελέγχου πτήσης, εκτέθηκαν στο Μουσείο Αεροπορίας Shoreham. Λέγεται ότι το 1991, ο Άρμιν Φάμπερ επισκέφθηκε το Μουσείο και δώρισε το σήμα του πιλότου της Luftwaffe…
Βίντεο - ντοκουμέντο πριν τη δολοφονία του Πολωνού καθηγητή στην Αγία Παρασκευή
Η απανθρωπιά δεν έχει τέλος: Τουλάχιστον 29 Παλαιστίνιοι νεκροί από πυρά ενώ περίμεναν διανομή βοήθειας στη Γάζα
Τουρκία κατά Spotify: Έρευνα για αθέμιτο ανταγωνισμό - Το κατηγορούν για στόχευση της Εμινέ Ερντογάν
Ανάληψη... με 2,10 ευρώ: Τι συμβαίνει με τις χρεώσεις από τα ATM της Τράπεζας Πειραιώς και της Cashflex
Live όλες οι εξελίξεις λεπτό προς λεπτό, με την υπογραφή του www.ethnos.gr