BuzukIST: Ο Ανδρέας Σαραντίδης μετατρέπει τις χορδές σε λέξεις και ενώνει Ελλάδα και Τουρκία
Το βιβλίο του Έλληνα μουσικού στην Κωνσταντινούπολη που κάνει το μπουζούκι παγκόσμια μουσική γλώσσα🕛 χρόνος ανάγνωσης: 6 λεπτά ┋

Μελωδίες που ταξιδεύουν πέρα από σύνορα, νότες που ενώνουν διαφορετικές κουλτούρες και ένα όργανο που γίνεται φορέας διαλόγου: αυτή είναι η ιστορία του Ανδρέα Σαραντίδη και του μπουζουκιού του, που έχει κατορθώσει να αφήσει έντονο το μουσικό του αποτύπωμα στην Τουρκία.
Στα μόλις 39 του χρόνια, ο Έλληνας δάσκαλος και μουσικός διδάσκει την ελληνική μουσική παράδοση στην καρδιά της Κωνσταντινούπολης και ταυτόχρονα γίνεται μέσο πολιτιστικής επικοινωνίας μεταξύ Ελλάδας και Τουρκίας μέσα από ένα βιβλίο εκμάθησης του οργάνου-συμβόλου της λαϊκής μας μουσικής κληρονομιάς.
Ο Ανδρέας Σαραντίδης, μετά από μία πολυετή και λαμπρή διαδρομή ως δάσκαλος ελληνικού μπουζουκιού στην Κωνσταντινούπολη, αλλά και μέσα από επιτυχημένες συνεργασίες σε πληθώρα μουσικών σχημάτων στην Τουρκία και πάμπολλες εμφανίσεις του στην τουρκική τηλεόραση, όπου διαπίστωσε τη δίψα των Τούρκων μουσικών για το ελληνικό μπουζούκι και την εκμάθησή του, αποφάσισε να συγκεντρώσει και να καταγράψει τις πολύτιμες σημειώσεις του για τη διδασκαλία του μπουζουκιού σε ένα βιβλίο, το “BuzukIst”, δηλ. «Μπουζούκι στην Κωνσταντινούπολη».

Σκοπός του ήταν να μεταλαμπαδεύσει τις γνώσεις και την εμπειρία του σε ένα ευρύτερο κοινό, δίνοντας σταθερές βάσεις σε όσους επιθυμούν να κατανοήσουν και να μάθουν το μοναδικό αυτό ελληνικό όργανο. Όταν ξεκίνησε το εγχείρημα, σίγουρα δεν φανταζόταν ότι τα χειρόγραφα αυτά θα μεταμορφώνονταν σε ένα αληθινό εργαλείο μουσικής διπλωματίας, ικανό να χτίσει γέφυρες και να ανοίξει διάλογο ανάμεσα σε δύο διαφορετικές, αλλά αλληλένδετες χώρες.

Το βιβλίο του, «BuzukIst», είναι μία ελληνο-τουρκική μέθοδος διδασκαλίας του ελληνικού μπουζουκιού και θεωρείται μοναδικό στο είδος του, καθώς είναι το μόνο που διδάσκει την ελληνική μουσική παράδοση στην τουρκική πραγματικότητα. Το όνομά του ένα λογοπαίγνιο· «μπουζούκ» από το τουρκικό όνομα του οργάνου και «Ist» από το Istanbul.
«Είναι ένα βιβλίο που τα περιλαμβάνει όλα: ξεκινά από το μηδέν για κάποιον που μόλις αρχίζει και φτάνει μέχρι το σημείο όπου μπορεί να παίζει μόνος του μουσική, να εκτελεί τραγούδια στο όργανο και να τα τραγουδάει», μας λέει.
Τον καλούν από κάθε μεριά της χώρας για να εξηγήσει πώς παίζεται το ελληνικό μπουζούκι και να μυήσει τους μαθητές στον πλούτο αυτής της λαϊκής ελληνικής μουσικής.
«Το σημαντικό είναι το μπουζούκι, δηλαδή η δική μας κουλτούρα, η ελληνική μουσική· αυτό είναι που προσπαθούμε να προβάλλουμε προς τα έξω», λέει ο Ανδρέας Σαραντίδης στο Ethnos.gr, υπογραμμίζοντας πως η μουσική μπορεί να είναι παγκόσμια γλώσσα, αλλά και αυτή χρειάζεται το δικό της βιβλίο για να μεταδοθεί και να διασωθεί.

Ένα βιβλίο που ενώνει δύο κουλτούρες

Το 2020, διανέμεται για πρώτη φορά η ελληνο-τουρκική έκδοση, η οποία εξαντλείται μέσα σε ένα μήνα και επανεκδίδεται φέτος, το 2025, με την προσθήκη της τουρκο-αγγλικής, συνδυάζοντας 3 γλώσσες πλέον. Ελληνο-τουρκική, ελληνο-αγγλική και τουρκο-αγγλική, δημιουργώντας ένα εργαλείο επικοινωνίας διεθνούς βεληνεκούς.
Πρόκειται, ωστόσο, για ένα έργο, που ακόμη δεν έχει βρει εκδοτική στέγη, όπως αναφέρει ο συγγραφέας, παρά το γεγονός ότι κυκλοφορεί σε έντυπη μορφή χάρη στη στήριξη φορέων της ελληνικής κοινότητας στην Κωνσταντινούπολη.
Καθοριστική υπήρξε η συμβολή του Τούρκου συνεργάτη του από τη Σμύρνη, Εβρίμ Ατεσλέρ, ο οποίος όχι μόνο ανέλαβε το σχεδιαστικό κομμάτι του βιβλίου, αλλά υπήρξε και ο μεταφραστής του στα τουρκικά.
«Εκείνος ήταν που με βοήθησε να το ολοκληρώσω. Να το γράψω σε απλή, κατανοητή τουρκική γλώσσα, ώστε να είναι προσιτό σε όλους, και όχι απλώς να γίνει μια μετάφραση. Αυτός μού είπε μέσα στην πανδημία ‘έλα, πάμε να το κάνουμε μαζί’, σε μια περίοδο που δεν μπορούσες να βρεις κανέναν να συνεργαστείς», υπογραμμίζει ο συγγραφέας.
Ήδη, πάντως, από τον πρώτο μήνα της διανομής του, το βιβλίο έχει καταχωρηθεί στη Γεννάδιο Σχολή Αθηνών, στη βιβλιοθήκη του Γενικού Προξενείου της Ελλάδος στην Κωνσταντινούπολη, στην Πατριαρχική Βιβλιοθήκη του Οικουμενικού Πατριαρχείου στο Φανάρι, καθώς και σε όλα τα ομογενειακά σχολεία της Πόλης.

Mέθοδος διδασκαλίας και εργαλείο διπλωματίας
Το «BuzukIst» δεν είναι μόνο μέθοδος εκμάθησης· είναι ένας δίαυλος που συνδέει παράδοση, σύγχρονη κοινωνία και διεθνή επικοινωνία, ένα μικρό θαύμα που ταξιδεύει με ήχους και νότες πέρα από σύνορα, όπως εξηγεί ο Έλληνας μουσικός.
Για αυτό και στο εξώφυλλο του BuzukIst δεσπόζουν δύο πύργοι: ο Λευκός Πύργος της Θεσσαλονίκης και ο Πύργος του Γαλατά της Κωνσταντινούπολης, σύμβολα της διπλής -πλέον- πατρίδας του, του «εκεί» και του «εδώ».
Ο δάσκαλος επισημαίνει, ωστόσο, ότι χωρίς καθοδήγηση, ακόμη και με το καλύτερο εγχειρίδιο, κάποιος δεν μπορεί να μάθει μόνος του μπουζούκι. Οι νότες, οι κλίμακες, η τεχνική – όλα απαιτούν επίβλεψη. Το βιβλίο λειτουργεί μόνο ως «πρώτη επικοινωνία» μεταξύ δασκάλου και μαθητή και ως βάση για μία «πρώτη γνωριμία» με το διαχρονικό αυτό όργανο.
«Δεν υπάρχει άλλο βιβλίο σαν κι αυτό· αποτελεί ταυτόχρονα γέφυρα επικοινωνίας ανάμεσα σε Έλληνες και Τούρκους, φορέα πολιτισμού, όργανο διπλωματίας και μέσο διαλόγου ανάμεσα σε δύο χώρες», σημειώνει, εξηγώντας ότι η μέθοδός του περιλαμβάνει ακόμη και στίχους σε λατινικό αλφάβητο για να είναι προσιτοί στους Τούρκους μαθητές.

Η ελληνική μουσική κατακτά τα τουρκικά παράλια
Τα τελευταία δύο με τρία χρόνια, στα τουρκικά παράλια καταγράφεται μια αξιοσημείωτη στροφή προς την ελληνική μουσική, με μικρά μουσικά σχήματα να ξεφυτρώνουν το ένα μετά το άλλο, παρουσιάζοντας προγράμματα αφιερωμένα σε ελληνικά τραγούδια· μια τάση που έχει εξελιχθεί σχεδόν σε μόδα.
Ο Ανδρέας Σαραντίδης το σχολιάζει με ενθουσιασμό, ωστόσο, για τον ίδιο η ουσία δεν βρίσκεται στη δημοφιλία του μπουζουκιού ή του τρόπου διασκέδασης που προσφέρει, αλλά στην ευρεία αυτή πολιτιστική υιοθέτηση. Οι Τούρκοι μαθητές και μουσικοί επιζητούν να μελετήσουν εις βάθος το μπουζούκι και να προσφέρουν διασκέδαση μέσα από αυτό, όπως και στην Ελλάδα.
Και φυσικά, γνωρίζουν, όπως λέει, τη διαφορά ανάμεσα στο ελληνικό μπουζούκι και στα τοπικά όργανα, τα οποία διαθέτουν εντελώς διαφορετική κατασκευή και μουσική βάση.
«Ξέρουν πολύ καλά ότι το μπουζούκι από κατασκευής του είναι δυτικότροπο και η μουσική του δεν έχει καμία σχέση με το αντίστοιχο τουρκικό», διευκρινίζει ο Ανδρέας Σαραντίδης.

Για περισσότερες πληροφορίες όσον αφορά το βιβλίο BuzukIST, απευθυνθείτε στο e-mail: [email protected]
Αυτά είναι τα πρόσωπα που αναζήτησαν περισσότερο οι Έλληνες στη Google - «Πρωτιά» για την Klavdia
Είναι επίσημο: Η Netflix εξαγοράζει την Warner Bros για αστρονομικό ποσό
Παράνομες συνταγογραφήσεις με κέρδη πάνω από 100.000 ευρώ: Τρεις συλλήψεις - Η ανακοίνωση του ΕΟΠΥΥ
Έφηβος εξομολογείται πώς κατέληξε να κάνει 11 γραμμαρία κεταμίνης τη μέρα στα 13 του
Live όλες οι εξελίξεις λεπτό προς λεπτό, με την υπογραφή του www.ethnos.gr
δημοφιλές τώρα: 



