Ακριβαίνει λόγω... Κίνας το σουβλάκι - Ποιος ο λόγος της ανατίμησης

Ακριβαίνει λόγω... Κίνας το σουβλάκι - Ποιος ο λόγος της ανατίμησης

Τελευταία Ενημέρωση
Εκατοµµύρια χοιροµάνες, που προσβλήθηκαν από λοίµωξη, θανατώθηκαν µε εντολή του ΠΟΥ, κάτι που ανάγκασε τους Κινέζους να στραφούν στην Ευρώπη, µειώνοντας τα αποθέµατα και πιέζοντας τις τιµές

Κύµα ανατιµήσεων σε µια σειρά από τρόφιµα και κρεατοσκευάσµατα, όπως το σουβλάκι και ο γύρος, φέρνει η ραγδαία αύξηση της τιµής του χοιρινού κρέατος. Ηδη, κάποιοι ιδιοκτήτες ψητοπωλείων προανήγγειλαν αυξήσεις έως και 15% στα σουβλάκια από την 1η Μαΐου, ενώ παράγοντες της αγοράς επισηµαίνουν πως εδώ και περίπου έναν µήνα έχει παρατηρηθεί αύξηση της τιµής του νωπού χοιρινού κρέατος της τάξης του 1 ευρώ το κιλό στα σηµεία λιανικής.

Πρόκειται όπως λένε χαρακτηριστικά για πρωτοφανή αύξηση εδώ και τρεις δεκαετίες! «∆εν έχω ξαναδεί τέτοια µεγάλη άνοδο της τιµής του χοιρινού στα 25 χρόνια που είµαι στην αγορά» σηµειώνει ο Νίκος Λούστας, επικεφαλής της Μέγας Γύρος, της µεγαλύτερης βιοµηχανίας γύρου στην Ελλάδα, προσθέτοντας πως είναι ίσως η πρώτη φορά που µπορεί να δούµε το χοιρινό κρέας να µην είναι φθηνότερο από το κοτόπουλο.

Η «πηγή του κακού» εντοπίζεται στην Κίνα και στην κατακόρυφη αύξηση της ζήτησης για εισαγωγές χοιρινού κρέατος από την Ευρώπη. Η κινεζική κυβέρνηση κατόπιν εντολών του Παγκόσµιου Οργανισµού Υγείας υποχρεώθηκε να θανατώσει κάποιες εκατοµµύρια χοιροµάνες που προσβλήθηκαν από λοίµωξη, µε αποτέλεσµα οι Κινέζοι να στραφούν στην ευρωπαϊκή αγορά για να καλύψουν τις ανάγκες τους. Ετσι, τεράστιες ποσότητες κρέατος από την Ευρώπη φεύγουν προς την Κίνα, µειώνοντας δραµατικά τα αποθέµατα στην Ευρώπη και πιέζοντας προς τα πάνω τις τιµές.

Θα περάσει στους πελάτες

Οπως χαρακτηριστικά λέει ο κ. Λούστας, η επιβάρυνση που υφίσταται η βιοµηχανία επεξεργασίας χοιρινού κρέατος από την «εκτόξευση» της πρώτης ύλης είναι µεγάλη και σε καµία περίπτωση δεν µπορεί να απορροφηθεί στο σύνολό της. «Με βάση τα νέα δεδοµένα καλούµαστε να καταβάλλουµε σε εβδοµαδιαία βάση κάποιες εκατοντάδες χιλιάδες ευρώ επιπλέον για να εξασφαλίσουµε την πρώτη ύλη. Αναπόφευκτα κάποιο µέρος περνάει στους πελάτες µας» αναφέρει ο ίδιος. Από την άλλη πλευρά, η εγχώρια παραγωγή εµφανίζεται ανήµπορη να καλύψει τη ζήτηση στην ελληνική αγορά, αφού είναι, διαχρονικά, βαθιά ελλειµµατική και στο χοιρινό κρέας. Υπολογίζεται πως τα εγχώρια χοιροστάσια µετά βίας καλύπτουν το 35% µε 40% των αναγκών της ελληνικής αγοράς.

Ο κ. Λούστας εκτιµά πως εάν συνεχιστεί η σηµερινή κατάσταση -που µάλλον θα συνεχισθεί καθώς χρειάζονται τουλάχιστον έξι µε εννέα µήνες έως ότου αναπληρωθεί το κενό παραγωγής στην Κίνα και επιστρέψει η ισορροπία εκτρέφοντας νέες χοιροµάνες- θα υπάρξει νέα ανατίµηση 1 ευρώ το κιλό στο νωπό χοιρινό κρέας, µε ό,τι αυτό συνεπάγεται για τα προϊόντα που παράγονται από αυτό, όπως το σουβλάκι.

Ειδικά για το χοιρινό σουβλάκι θεωρεί αναπόφευκτη µια αύξηση της τάξης των 0,30 µε 0,40 ευρώ, ενώ δεν αποκλείει ντόµινο αυξήσεων και στο κοτόπουλο. Μάλιστα, όπως λέει, τα περίπου 15.000 ψητοπωλεία της χώρας θα έπρεπε να έχουν από καιρό αναπροσαρµόσει τον τιµοκατάλογό τους, τονίζοντας πως η τιµή που πωλείται σήµερα το σουβλάκι δεν αντιστοιχεί στην ποιότητα και την αξία που προσφέρει στον καταναλωτή σε σχέση µε άλλα φαγητά, όπως η τυρόπιτα, το σάντουιτς και η κρέπα, αλλά και µε την τιµή που πωλείται στον υπόλοιπο κόσµο, η οποία είναι από 5 ευρώ και πάνω. «Το σουβλάκι και ο γύρος είναι εθνικό προϊόν. Και πρέπει να διασφαλίσουµε την υψηλή ποιότητα στην παρασκευή του. Εάν θέλουµε να τρώµε καλό σουβλάκι, πρέπει να το πληρώσουµε λίγο παραπάνω» σηµειώνει.

Παράλληλα, σπεύδει να προσθέσει πως η πλειονότητα των ψητοπωλείων βρίσκεται µε την πλάτη στον τοίχο, αντιµετωπίζοντας οξυµµένα οικονοµικά προβλήµατα εξαιτίας του υπερβολικά υψηλού λειτουργικού κόστους που βαραίνει τη λειτουργία τους, από το κόστος των πρώτων υλών, έως την ενέργεια, την προµήθεια στις δηµοφιλείς πλατφόρµες παραγγελίας φαγητού µέσω ∆ιαδικτύου και τους διάφορους φόρους. Αξίζει να σηµειωθεί πως το σουβλάκι είναι από τα πιο δηµοφιλή και διαδεδοµένα τρόφιµα στη χώρα. Σύµφωνα µε πρόσφατη έρευνα, το 95% των καταναλωτών που βγαίνει έξω για φαγητό ή παραγγέλνει φαγητό στο σπίτι τρώει 2 µε 3 φορές την εβδοµάδα σουβλάκι! Το 70% προτιµάει να είναι µε χοιρινό κρέας και το υπόλοιπο 30% µε κρέας κοτόπουλο.

ΣΧΟΛΙΑ <% totalComments %>
ΞΕΚΙΝΗΣΤΕ ΤΗ ΣΥΖΗΤΗΣΗ

Tο ethnos.gr δημοσιεύει κάθε σχόλιο το οποίο είναι σχετικό με το θέμα. Ωστόσο, αυτό δεν σημαίνει ότι υιοθετεί τις απόψεις αυτές. Διατηρεί το δικαίωμα να μην δημοσιεύει συκοφαντικά, υβριστικά, ρατσιστικά ή άλλα σχόλια που προτρέπουν σε άσκηση βίας. Επίσης, σχόλια σε greeklish και κεφαλαία δεν θα δημοσιεύονται ενώ το ethnos.gr, όταν και όπου κρίνει, θα συμμετέχει στον διάλογο.

Δείτε εδώ τους όρους χρήσης.

Προσθήκη Σχολίου
<% replyingComment.name %>
Ακύρωση
Το σχόλιό σας έχει προωθηθεί για έγκριση
Αυτός ο ιστότοπος προστατεύεται από το reCAPTCHA και ισχύουν η Πολιτική Απορρήτου και οι Όροι Παροχής Υπηρεσιών της Google.
ΕΞΥΠΝΗ ΠΛΟΗΓΗΣΗ