Γιόγκα στην εγκυμοσύνη: Συμβουλές και οφέλη για την ψυχοσύνθεση
Άσλεϊ Γκράχαμ (instagram)

Γιόγκα στην εγκυμοσύνη: Συμβουλές και οφέλη για την ψυχοσύνθεση

Τελευταία Ενημέρωση
Η γιόγκα στην εγκυμοσύνη τονώνει τη σωματική και ψυχική υγεία της μέλλουσας μητέρας και αποδεικνύεται η ιδανική προετοιμασία για έναν ομαλό τοκετό

Ο άνθρωπος πριν από τη γέννησή του διανύει μια μακρόχρονη περίοδο 9 μηνών με συνταρακτικά γρήγορους ρυθμούς ανάπτυξης. Από την περίοδο αυτή εξαρτώνται, κατά τη σύγχρονη επιστήμη, οι ποιότητες και οι ελλείψεις που θα εκδηλώσει στη μεταγεννητική ζωή του. Με τη θεμελίωση της μεθόδου της ψυχανάλυσης από τον πατέρα της ψυχολογίας Ζίγκμουντ Φρόιντ και των συνεχιστών του δόθηκε η πρέπουσα σημασία στην ανάπτυξη του ανθρώπου και κατά τη βρεφική ηλικία. Στη συνέχεια, διαπιστώθηκε η επίδραση της ποιότητας του τοκετού στη διαμόρφωση της ψυχοσύνθεσης του ατόμου. Ωστόσο από τη δεκαετία του 1970 και έπειτα οι επιστήμονες προσανατολίστηκαν και στην καθοριστική σημασία των προγεννητικών παραγόντων.

Πράγματι, oι ψυχικές αντιδράσεις της εγκύου και η επίδραση του περιβάλλοντος επάνω της αποτελούν στοιχεία που καταγράφονται στην κυτταρική μνήμη του εμβρύου. Όσα αισθάνεται και βιώνει η μητέρα τα αισθάνεται και τα βιώνει ταυτόχρονα και το βρέφος μαζί της. Για τους παραπάνω λόγους, η ισορροπημένη και υγιεινή ζωή (διατροφή, άσκηση, αναπνοή, χαλάρωση) της μητέρας και του πατέρα, η αποφυγή εντάσεων, η δημιουργία θετικών σκέψεων και εικόνων από την εγκυμονούσα και από τον πατέρα, τα ακούσματα αρμονικής μουσικής και πάνω από όλα η αγάπη που τρέφουν οι γονείς μεταξύ τους και για το μελλοντικό τους παιδί ανοίγουν τον δρόμο προς τη σωστή διάπλαση του σώματος και του ψυχισμού. Κατά τη διάρκεια της εγκυμοσύνης η γυναίκα χαίρει ιδιαίτερης αντιμετώπισης και φροντίδας καθώς καλείται να διαχειριστεί αρκετά νέα δεδομένα στη ζωή της. Η εγκυμοσύνη είναι άλλωστε μια περίοδος έντονων αλλαγών, σε σωματικό και συναισθηματικό επίπεδο. Οι περιοχές του σώματος που υφίστανται τις διαφοροποιήσεις είναι εκτεταμένες.

«Δεν θα μπορέσουμε να αλλάξουμε τη ζωή χωρίς να αλλάξουμε πρώτα τον τρόπο της γέννησης - Δρ Μισέλ Οντεντ 

Η σπονδυλική στήλη –με ιδιαίτερη έμφαση στην περιοχή του ιερού οστού–, τα κόκαλα της λεκάνης, οι κοιλιακοί και πυελικοί μύες, όπως και το σύνολο του σώματος, με τη γενική αύξηση του βάρους καταπονούνται. Η πρακτική της γιόγκα μπορεί να συμβάλει στη βελτίωση της ψυχικής και σωματικής υγείας της εγκυμονούσας. Κατά την περίοδο της κυήσεως, η διδασκαλία πραγματοποιείται από εξειδικευμένους δασκάλους γιόγκα για την εγκυμοσύνη. Tο πρόγραμμα εκγύμνασης διαμορφώνεται ανάλογα με το τρίμηνο και την εβδομάδα κυήσεως και, βεβαίως, ανάλογα με την ιδιαιτερότητα της κάθε περίπτωσης και πάντα σε συνεργασία με τη γυναικολόγο κάθε εγκύου. Σε καμία περίπτωση η γιόγκα των εγκύων δεν πραγματοποιείται σε γκρουπ μαθημάτων για αρχάριους. 

Τα οφέλη της γιόγκα στην εγκυμοσύνη

1. Ανακούφιση από ενδεχόμενους πόνους που μπορεί να εμφανιστούν στο σώμα  και παράλληλα ενδυνάμωση στις περιοχές  που υπάρχει η ανάγκη τόνωσης.

2. Οι εξειδικευμένες άσανας, που είναι σωματικές ασκήσεις συνοδευόμενες από αναπνευστικές οδηγίες, επιφέρουν τη χαλάρωση σε συγκεκριμένες μυϊκές ομάδες επιτρέποντας στους μυς να τεντωθούν χωρίς  να τραυματιστούν ώστε να δημιουργήσουν  χώρο στο σώμα της εγκύου για την ανάπτυξη  του εμβρύου.

3. Oι άσανας που ενδυναμώνουν όσες μυϊκές ομάδες στηρίζουν τη μήτρα και τους συνδέσμους της λειτουργούν υποστηρικτικά στην ασφαλή ολοκλήρωση της εγκυμοσύνης  και μειώνουν τις πιθανότητες καταπόνησης  του σώματος. 

4. Οι χαλαρωτικές άσανας οξυγονώνουν και ξεκουράζουν το σώμα της μητέρας και του εμβρύου. Όσο η μητέρα χαλαρώνει και μαθαίνει να αναπνέει εις βάθος, το οξυγόνο κατακλύζει το βρέφος, ωθώντας το στην αύξηση της κινητικότητάς του. Οι μανούλες αισθάνονται τις κινήσεις του μωρού τους και η ευτυχία καθρεφτίζεται στο πρόσωπό τους.  Όσο υφίσταται αυτό το αίσθημα ηρεμίας  και ευτυχίας, το σώμα της εγκύου εκκρίνει την ορμόνη ωκυτοκίνη (την επονομαζόμενη «ορμόνη της αγάπης»), που εδραιώνει την εγκυμοσύνη  και διευκολύνει τον τοκετό.

5. Η συνολική πρακτική στη γιόγκα απομακρύνει την έγκυο από το στρες μειώνοντας την έκκριση της αντίθετης  για την εγκυμοσύνη ορμόνης, της αδρεναλίνης.

[Το κείμενο δημοσιεύτηκε στο περιοδικό Open Life, που κυκλοφόρησε με το Έθνος της Κυριακής, 29 Δεκεμβρίου]

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ ΓΙΑ ΤΟΝ ΚΟΡΟΝΟΙΟ

ΚΑΤΕΒΑΣΤΕ ΤΟ ΝΕΟ APP ΤΟΥ ΕΘΝΟΥΣ Ethnos.gr - App Store Ethnos.gr - Google Play
ΣΧΟΛΙΑ <% totalComments %>
ΞΕΚΙΝΗΣΤΕ ΤΗ ΣΥΖΗΤΗΣΗ

Tο ethnos.gr δημοσιεύει κάθε σχόλιο το οποίο είναι σχετικό με το θέμα. Ωστόσο, αυτό δεν σημαίνει ότι υιοθετεί τις απόψεις αυτές. Διατηρεί το δικαίωμα να μην δημοσιεύει συκοφαντικά, υβριστικά, ρατσιστικά ή άλλα σχόλια που προτρέπουν σε άσκηση βίας. Επίσης, σχόλια σε greeklish και κεφαλαία δεν θα δημοσιεύονται ενώ το ethnos.gr, όταν και όπου κρίνει, θα συμμετέχει στον διάλογο.

Δείτε εδώ τους όρους χρήσης.

Προσθήκη Σχολίου
<% replyingComment.name %>
Ακύρωση
Το σχόλιό σας έχει προωθηθεί για έγκριση
Αυτός ο ιστότοπος προστατεύεται από το reCAPTCHA και ισχύουν η Πολιτική Απορρήτου και οι Όροι Παροχής Υπηρεσιών της Google.

ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΝΕΑ

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ
ΕΞΥΠΝΗ ΠΛΟΗΓΗΣΗ