• Πολιτική
  • Οικονομία
    • Market
  • Ελλάδα
  • Κόσμος
  • Αθλητισμός
  • Απόψεις
  • Videos
  • Ψυχαγωγία
    • Τηλεόραση
  • Food & Drink
    • Συνταγές
  • Travel
  • Υγεία
  • Παιδεία
  • Πολιτισμός
    • Βιβλίο
    • Θέατρο
    • Μουσική
    • Cinema
  • Καιρός
  • Τεχνολογία
  • Auto
  • Moto
  • Viral
  • Ιστορία
    • Σαν σήμερα
  • Κατοικίδιο
  • Fashion & Design
  • Πρωτοσέλιδα
αναζήτηση άρθρου
Ακολουθήστε το Έθνος στα κοινωνικά δίκτυα
Subscribe to our YouTube Channel Follow us on FaceBook Follow us on Instagram
Κατέβαστε την εφαρμογή του Έθνους για κινητά
ΕΘΝΟΣ on AppStore ΕΘΝΟΣ on PlayStore
ΟΡΟΙ ΧΡΗΣΗΣ
ΠΡΟΣΩΠΙΚΑ ΔΕΔΟΜΕΝΑ
ΠΟΛΙΤΙΚΗ COOKIES
ΠΟΙΟΙ ΕΙΜΑΣΤΕ
ΑΡΘΟΓΡΑΦΟΙ
  • Πολιτική
  • Οικονομία
  • Ελλάδα
  • Κόσμος
  • Αθλητισμός
  • Ψυχαγωγία
  • Food & Drink
  • Travel
  • Viral
BREAKING NEWS:
Στάση εργασίας στα λεωφορεία σήμερα - Οι ώρες και οι γραμμές που δεν επηρεάζονταιΚαρυστιανού: Το σύστημα αποκαλύπτει και πάλι το μίσος και τη διαβολή σε βάρος μουΚυψέλη: Σε αναβρασμό οι μαθητές του σχολείου μετά το μαχαίρωμα - Κλείδωσαν τους διευθυντές μέσα«Ψυχρολουσία» για τους αγρότες: Αντί να λάβουν την ενίσχυση, ο ΕΛΓΑ τους πήρε τα χρήματα πίσω - Το υπουργείο «τα ρίχνει» σε εργαζόμενο
Πρωινή ενημέρωση: ➔ Δείτε τα πρωτοσέλιδα των εφημερίδων | ➔ Μάθετε περισσότερα για τον καιρό σήμερα | ➔ Εορτολόγιο: Ποιοι γιορτάζουν σήμερα
Homepage ┋   Απόψεις   ┋   26.03.2019 14:30
Newsroom
Newsroom

Πλανητική κρίση και θεράπων λόγος

Η κρίση είναι πρωτόγνωρη για την πολυτυπία, την αµφισηµία και την αντιφατικότητα των εννοιών της

🕛 χρόνος ανάγνωσης: 3 λεπτά   ┋

επόμενο άρθρο  
luzinterruptus/Literature vs Traffic
luzinterruptus/Literature vs Traffic

Οταν αναφερόµαστε στην κρίση της νεωτερικότητας -ή, κατ’ άλλους, της µετανεωτερικότητας, µε µια διαφορετική χρονική οριοθέτηση των όρων-, η συζήτηση εστιάζεται συνήθως σε µια κρίση των αξιών, που τις εκφάνσεις της εντοπίζουµε σε όλο το φάσµα του ανθρώπινου βίου: από το προσωπικό επίπεδο, ως κρίση ταυτότητας, το ιδεολογικό, οικονοµικό, κοινωνικοπολιτικό, επιστηµολογικό και τεχνοεπιστηµονικό, µέχρι το πολιτισµικό, το ηθικό και το περιβαλλοντικό.

Ωστόσο, όπως και από άλλες θέσεις έχω αναφέρει, δηµιουργός και φορέας όλων των αξιών είναι ο άνθρωπος, και είτε η ουσία του προηγείται της ύπαρξής του, είτε η ύπαρξή του, καθώς διαµορφώνεται συνεχώς από τον ίδιο, προηγείται της ουσίας του, όπως υποστηρίζει ο υπαρξισµός, η κρίση αυτή των αξιών είναι κατά βάση µια ανθρωπολογική κρίση. Η κρίση αυτή είναι πράγµατι πρωτόγνωρη τόσο για την πολυτυπία και την έκτασή της, όσο και για την αµφισηµία και την αντιφατικότητα των εννοιών της, που -για να θυµηθούµε τον Εντγκάρ Μορέν- ενώ από τη µια σηµατοδοτούν µια τεχνοεπιστηµονική ανάπτυξη, από την άλλη µας φανερώνουν τη «διανοητική, ψυχική και ηθική [µας] υπανάπτυξη».

Οι ρίζες της εντοπίζονται βέβαια κυρίως στους Νέους Χρόνους, µε την επιστηµονική επανάσταση του 17ου αιώνα, και αργότερα µε τον ∆ιαφωτισµό του 18ου αιώνα, όταν ο άνθρωπος, στην προοδευτική πορεία του για κοινωνική χειραφέτηση και τεχνοεπιστηµονική ανάπτυξη, αποφάσισε, και το πέτυχε στη µακραίωνη συνέχεια, να αντικαταστήσει την έννοια ενός επικυρίαρχου Θεού µε αυτήν ενός διαφωτισµένου και επικυρίαρχου ανθρώπου. Ενός ανθρώπου που, παρόλο τον «φωτισµό» του, δεν κατόρθωσε δυστυχώς να τιθασεύσει τις εγωιστικές του ενορµήσεις και εφορµήσεις, µε την καταστροφική του απληστία να τον ωθεί ακατάπαυστα στη βάρβαρη εκµετάλλευση συνανθρώπου και φύσης.

Οπως και να αντιµετωπίσουµε τις σχετικές ορολογικές διαφωνίες -νεωτερικότητα ή µετανεωτερικότητα-, και σε όποια ιστορική περίοδο κι αν ανιχνεύσουµε τις ισχυρές της ρίζες, καθοριστικός σταθµός της σύγχρονης πλανητικής, ανθρωπολογικής κρίσης είναι η θριαµβευτική επέλαση, στην παγκόσµια ιδεολογική, κοινωνικοπολιτική και οικονοµική ζωή, του αγγλοσαξονικής κοπής νεοφιλελευθερισµού και των παγκοσµιοτικών του επεκτατικών πρακτικών, κατά τα τέλη της δεκαετίας του ’80, µε το ουσιαστικά ταυτόχρονο ιστορικό γεγονός της πτώσης του Τείχους του Βερολίνου.

Υπό αυτό το πρίσµα, και στο πλαίσιο της αρχαιοελληνικής καταστατικής σύζευξης φιλοσοφίας και πολιτικής, η συζήτηση για την πλανητική κρίση δεν είναι δυνατόν παρά να αφορά την κριτική επικράτεια της φιλοσοφίας -τόσο ως φιλοσοφίας των κοινωνικών επιστηµών όσο και ως φιλοσοφικής ανθρωπολογίας, υπό µια πιο ολιστική θεώρηση, µε τη φιλοσοφική διαύγαση εννοιών, σηµασιών, στοχοθεσιών και ενεργηµάτων- και το επακόλουθο πολιτικό θεωρείν και πράττειν

Γράφει ο Ι.Ν. Μαρκόπουλος, καθηγητής στο ΑΠΘ

Διαβάστε ακόμη

«Ψυχρολουσία» για τους αγρότες: Αντί να λάβουν την ενίσχυση, ο ΕΛΓΑ τους πήρε τα χρήματα πίσω - Το υπουργείο «τα ρίχνει» σε εργαζόμενο

Καθηγητής που ήθελε να «σπάσει» κατάληψη έπιασε δάχτυλα μαθητή με κόφτη - Ο 17χρονος τού φώναζε να σταματήσει

Καρυστιανού: Το σύστημα αποκαλύπτει και πάλι το μίσος και τη διαβολή σε βάρος μου

Η Μίνα Καραμήτρου μιλάει μόνο σε... δύο τύπους από σπίτι: Δύο Τύποι Απο Σπίτι (Ep9)

επόμενο άρθρο  
#TAGS
  • κρίση
Ακολούθησε το Έθνος στο Google News!
Live όλες οι εξελίξεις λεπτό προς λεπτό, με την υπογραφή του www.ethnos.gr