Skip to main content
Εξ οικείων τα βέλη στον διευθυντή του Βρετανικού Μουσείου
Χάρτβιχ Φίσερ

Εξ οικείων τα βέλη στον διευθυντή του Βρετανικού Μουσείου

Σάλος στην Αγγλία για τις δηλώσεις Φίσερ σχετικά µε την «ιδιοκτησία» των Γλυπτών του Παρθενώνα

Έντονες αντιδράσεις προκάλεσε η συνέντευξη του διευθυντή του Βρετανικού Μουσείου, Χάρτβιχ Φίσερ, µε την οποία τάχθηκε κατά της άποψης ότι η Ελλάδα είναι ο νόµιµος ιδιοκτήτης των Γλυπτών του Παρθενώνα.

Μάλιστα, οι δηλώσεις Φίσερ στην εφηµερίδα «Τα Νέα» (στις 26 Ιανουαρίου) αναπαρήχθησαν από τον βρετανικό Τύπο -µε δηµοσιεύµατα, µεταξύ άλλων, στην «Daily Mail» και στον «Independent»-, ενώ προκάλεσαν ζωηρή συζήτηση στο Twitter και στο Facebook. Άλλωστε, το θέµα της επανένωσης των Γλυπτών του Παρθενώνα δεν έπαψε ποτέ να απασχολεί την κοινή γνώµη, έχοντας πολλούς και ένθερµους υποστηρικτές και στη Γηραιά Αλβιώνα.

Στη συνέντευξή του ο διευθυντής του Βρετανικού Μουσείου απέκλεισε το ενδεχόµενο µόνιµης επιστροφής ή επ’ αόριστον δανεισµού των Γλυπτών στην Ελλάδα, καθώς και την περίπτωση οποιουδήποτε δανεισµού εάν προηγουµένως η χώρα µας δεν αναγνωρίσει ότι ιδιοκτήτης των Γλυπτών είναι η Βρετανία. «∆ηλώσεις του τύπου “δεν δανείζουµε εάν δεν αναγνωρίσετε ότι εµείς είµαστε οι ιδιοκτήτες” είναι βαθιά αντιδηµοκρατικές» τοποθετήθηκε σχετικά η υπεύθυνη ∆ηµοσίων Σχέσεων της Βρετανικής Επιτροπής για την Επανένωση των Γλυπτών, Μάρλεν Γκόλντγουιν.

Το Βρετανικό Μουσείο υπερασπίστηκε τις δηλώσεις του Χάρτβιχ Φίσερ, επισηµαίνοντας ότι «προκύπτει µεγάλο δηµόσιο όφελος» από την έκθεση των Γλυπτών του Παρθενώνα στο Λονδίνο

Από την πλευρά της, η διεθνούς φήµης σαιξπηρική ηθοποιός Ντέιµ Τζάνετ Σούζµαν, πρόεδρος της Βρετανικής Επιτροπής για την Επανένωση των Γλυπτών του Παρθενώνα, δήλωσε ότι «είναι καιρός αυτά τα αξεπέραστα γλυπτά να επιστρέψουν εκεί απ’ όπου προέρχονται, έτσι ώστε να σχηµατίσουν όλοι µια πλήρη εικόνα της ιστορίας που αντιπροσωπεύουν, σε αντίθεση µε την κατακερµατισµένη εικόνα που παρουσιάζουν στο Λονδίνο».

«Η αποικιοκρατική ιδιοποίηση αντικειµένων δεν πρέπει να είναι αποδεκτή από κανέναν τον 21ο αιώνα»

Όσο για την επικεφαλής του τµήµατος λογοτεχνίας της εφηµερίδας «Sunday Times», Κριστίνα Μποργκ, ανέφερε ότι «η µετατόπιση των Γλυπτών του Παρθενώνα είναι το αντίθετο της “δηµιουργικής πράξης”. Το ποιος είναι ο ιδιοκτήτης τους είναι αδιαµφισβήτητο: ανήκουν στη χώρα προέλευσής τους, την Ελλάδα».

Επιπλέον, ο οµότιµος καθηγητής Ελληνικού Πολιτισµού στο Πανεπιστήµιο του Κέµπριτζ, Πολ Κάρτλετζ, σηµείωσε ότι «σε αντίθεση µε τον ψευδή ισχυρισµό του διευθυντή του Βρετανικού Μουσείου, η ιστορία του µνηµείου του Παρθενώνα όχι µόνο δεν “εµπλουτίζεται” από το γεγονός ότι τµήµατά του βρίσκονται διασκορπισµένα σε µουσεία, αλλά υποβαθµίζεται σηµαντικά», ενώ πρόσθεσε ότι «ο καλύτερος τρόπος για να θαυµάσει κανείς τα σωζόµενα κοµµάτια είναι είτε στην ίδια την Ακρόπολη είτε στο Μουσείο της Ακρόπολης, και όχι στο Βρετανικό Μουσείο όπου εκτίθενται µε φριχτά διαστρεβλωτικό τρόπο.

Η αποικιοκρατική ιδιοποίηση αντικειµένων ίσως ήταν αποδεκτή για κάποιους στις αρχές του 19ου αιώνα, αλλά σίγουρα δεν είναι ή δεν πρέπει να είναι αποδεκτή από κανέναν τον 21ο αιώνα».

Με ανακοίνωσή του το Βρετανικό Μουσείο υπερασπίστηκε τις δηλώσεις του Φίσερ,  επισηµαίνοντας ότι «αποτελούν πάγιες θέσεις του µουσείου» και ότι «προκύπτει µεγάλο δηµόσιο όφελος» από την έκθεση των Γλυπτών στο Λονδίνο, επειδή «µπορεί κανείς να τα θαυµάσει στο πλαίσιο µιας παγκόσµιας συλλογής» 

ΣΧΟΛΙΑ <% totalComments %>
ΞΕΚΙΝΗΣΤΕ ΤΗ ΣΥΖΗΤΗΣΗ

Tο ethnos.gr δημοσιεύει κάθε σχόλιο το οποίο είναι σχετικό με το θέμα. Ωστόσο, αυτό δεν σημαίνει ότι υιοθετεί τις απόψεις αυτές. Διατηρεί το δικαίωμα να μην δημοσιεύει συκοφαντικά, υβριστικά, ρατσιστικά ή άλλα σχόλια που προτρέπουν σε άσκηση βίας. Επίσης, σχόλια σε greeklish και κεφαλαία δεν θα δημοσιεύονται ενώ το ethnos.gr, όταν και όπου κρίνει, θα συμμετέχει στον διάλογο.

Δείτε εδώ τους όρους χρήσης.

Προσθήκη Σχολίου
<% replyingComment.name %>
Ακύρωση
Το σχόλιό σας έχει προωθηθεί για έγκριση
Αυτός ο ιστότοπος προστατεύεται από το reCAPTCHA και ισχύουν η Πολιτική Απορρήτου και οι Όροι Παροχής Υπηρεσιών της Google.
ΕΞΥΠΝΗ ΠΛΟΗΓΗΣΗ