Skip to main content
Φεστιβάλ Αθηνών: Χορογραφία µέσα από τα συντρίµµια της Συρίας

Φεστιβάλ Αθηνών: Χορογραφία µέσα από τα συντρίµµια της Συρίας

Ο Λιβανέζος δηµιουργός Οµάρ Ρατζέχ παρουσιάζει απόψε στο Φεστιβάλ Αθηνών το αντιπολεµικό έργο που εµπνεύστηκε µετά την ισοπέδωση το 2013 του µιναρέ του Μεγάλου Τζαµιού στο Χαλέπι

Ε πί µία χιλιετία ο µιναρές του Μεγάλου Τζαµιού -ή Τζαµιού των Οµεϋαδών- στο Χαλέπι υψωνόταν πάνω από τη µεγαλύτερη πόλη της Συρίας. Από τον Απρίλιο του 2013 στη θέση του µνηµείου, που βρισκόταν, µάλιστα, στον κατάλογο µε τα µνηµεία παγκόσµιας κληρονοµιάς της Unesco, έχουν αποµείνει ερείπια. Ήταν τότε που, λόγω του πολέµου, το τέµενος υπέστη σοβαρότατες ζηµιές στον ανατολικό εξωτερικό τοίχο, στο νότιο κοµµάτι της ανατολικής γαλαρίας, στη µαρµαρόστρωτη αυλή, στους κήπους και στην είσοδο προς το σουκ (αγορά) από την ανατολική γαλαρία. «Είναι», εξηγούσε τότε η Χέλγφκα Σέεντεν, καθηγήτρια Αρχαιολογίας στο Αµερικανικό Πανεπιστήµιο της Βηρυτού, «σαν να ανατινάζεις το Ταζ Μαχάλ ή να καταστρέφει την Ακρόπολη στην Αθήνα. Το τέµενος αυτό είναι ένα ζωντανό ιερό καταφύγιο. Καταστροφή».

Αυτό το µνηµείο ενέπνευσε τον Λιβανέζο χορογράφο Οµάρ Ρατζέχ (που από το 2002, µαζί µε την οµάδα του, Maqamat, έχουν συµβάλει στην ανάπτυξη του σύγχρονου χορού στη Μέση Ανατολή, διοργανώνοντας τη διεθνή πλατφόρµα χορού BIPOD) για την παράσταση #minaret, που παρουσιάζεται απόψε και αύριο (21.00) στην Πειραιώς 260, ενταγµένη στις εκδηλώσεις του Φεστιβάλ Αθηνών.

Η παράστασή του δεν είναι, ωστόσο, αµιγώς χορευτική. Περιγράφεται περισσότερο ως µια συνάντηση ανάµεσα στον σύγχρονο χορό, τη βίντεο αρτ, τη σύγχρονη τεχνολογία ενός drone και ένα ηχητικό τοπίο που αντλεί το υλικό του κυρίως από την κληρονοµιά της κλασικής µουσικής της Συρίας. Το #minaret µάς µεταφέρει στην καρδιά της διαλυµένης πόλης, ανασκάπτοντας την πολιτισµική και καλλιτεχνική κληρονοµιά της και φέρνοντάς µας αντιµέτωπους µε την έννοια της καταστροφής σήµερα, καθώς καθηµερινά βοµβαρδιζόµαστε από εικόνες ισοπέδωσης ολόκληρων πόλεων που απειλούν να µας βυθίσουν στην απάθεια.

29_f3_25pl_omar_rajeh_minaret_site_03_photo_stephan-floss.jpg

Ο δηµιουργός αντλεί από τις µνήµες της καταστροφής της ιδιαίτερης πατρίδας του, της Βηρυτού, ψάχνοντας το νήµα που συνδέει το Χαλέπι του σήµερα µε τις κατεστραµµένες πόλεις του χθες.

«Ο Ρατζέχ είναι ο διασηµότερος χορογράφος του αραβικού κόσµου. Η παγκόσµια πρεµιέρα του «#minaret» συνδυάζει τις αρετές του: ισχυρή κινησιολογία και πολιτικούς συµβολισµούς. [...] Στη διάρκεια της παράστασης το drone παίρνει φωτογραφίες από ψηλά, οι οποίες προβάλλονται στον τοίχο. Παρεµβάλλονται ασθµαίνουσες ηχογραφήσεις που µοιάζουν µε τους τραυµατισµένους χορευτές..», έδινε µια γεύση της παράστασης που θα δούµε. 


Info

Στην παράσταση παίζουν µουσική οι Joss Turnbull (κρουστά), Mahmoud Turkmani (ούτι), Ziad El Ahmadie (ούτι), Pablo Palacio (διαδραστική ηχοποίηση), ενώ χορεύουν, εκτός από τον ίδιο τον χορογραφο, οι Antonia Kruschel, Charlie Prince, Mia Habis, Moonsuk Choi, Yamila Khodr. Απόψε µετά την παράσταση θα ακολουθήσει συζήτηση µε τον Οµάρ Ρατζέχ.

ΣΧΟΛΙΑ <% totalComments %>
ΞΕΚΙΝΗΣΤΕ ΤΗ ΣΥΖΗΤΗΣΗ

Tο ethnos.gr δημοσιεύει κάθε σχόλιο το οποίο είναι σχετικό με το θέμα. Ωστόσο, αυτό δεν σημαίνει ότι υιοθετεί τις απόψεις αυτές. Διατηρεί το δικαίωμα να μην δημοσιεύει συκοφαντικά, υβριστικά, ρατσιστικά ή άλλα σχόλια που προτρέπουν σε άσκηση βίας. Επίσης, σχόλια σε greeklish και κεφαλαία δεν θα δημοσιεύονται ενώ το ethnos.gr, όταν και όπου κρίνει, θα συμμετέχει στον διάλογο.

Δείτε εδώ τους όρους χρήσης.

Προσθήκη Σχολίου
<% replyingComment.name %>
Ακύρωση
Το σχόλιό σας έχει προωθηθεί για έγκριση
Αυτός ο ιστότοπος προστατεύεται από το reCAPTCHA και ισχύουν η Πολιτική Απορρήτου και οι Όροι Παροχής Υπηρεσιών της Google.
ΕΞΥΠΝΗ ΠΛΟΗΓΗΣΗ