«Χαστούκι» οι δασμοί του Τραμπ: Οικονομικό σοκ για τις αυτοκινητοβιομηχανίες - Αντιδράσεις ακόμα και στις ΗΠΑ
Για τον «αρνητικό αντίκτυπο» και για τις ΗΠΑ προειδοποιεί η ένωση Ευρωπαίων κατασκευαστών αυτοκινήτων🕛 χρόνος ανάγνωσης: 8 λεπτά ┋

Οικονομικό «σοκ» προκάλεσε στις αυτοκινητοβιομηχανίες της Ευρώπης, του Καναδά και της Ασίας η απόφαση του προέδρου των ΗΠΑ να επιβάλει επιπλέον δασμούς 25% στα εισαγόμενα αυτοκίνητα, με την Ευρωπαϊκή Ένωση, τον Καναδά, ακόμα και τη Βραζιλία να αντιδρούν. Η απόφαση Τραμπ έφερε αμέσως όχι μόνο αντιδράσεις αλλά και οικονομικό αντίκτυπο καθώς οι μεγάλες αυτοκινητοβιομηχανίες - ακόμα και αμερικανικές- άρχισαν να κατρακυλούν στα Χρηματιστήρια.
Ο φόβος που κυριαρχεί παγκόσμια είναι ότι όχι μόνο θα πληγούν οι παγκόσμιες αυτοκινητοβιομηχανίες αλλά και ότι οι τιμές των αυτοκινήτων στις ΗΠΑ θα αυξηθούν.
Είναι "κρίσιμης σημασίας" για τις μεγάλες αμερικανικές αυτοκινητοβιομηχανίες οι δασμοί που επέβαλε ο πρόεδρος των ΗΠΑ Ντόναλντ Τραμπ να μην "αυξήσουν τις τιμές για τους καταναλωτές", προειδοποίησαν σήμερα οι Ford, GM και Stellantis μέσω ανακοίνωσης της επαγγελματικής ένωσης Αμερικανών κατασκευαστών αυτοκινήτων AAPC.
Οι τρεις μεγάλες αμερικανικές αυτοκινητοβιομηχανίες "θα συνεχίσουν να εργάζονται" με την κυβέρνηση όσον αφορά "βιώσιμες πολιτικές που βοηθούν τους Αμερικανούς", αλλά ζητούν να διατηρηθεί η "ανταγωνιστικότητα" στη "βορειοαμερικανική" παραγωγή αυτοκινήτων, ενσωματώνοντας ως εκ τούτου τον Καναδά και το Μεξικό.
Αρνητικός αντίκτυπος
Οι δασμοί 25% που αποφάσισε να επιβάλει ο Τραμπ στα αυτοκίνητα που κατασκευάζονται εκτός ΗΠΑ θα έχουν "αρνητικό αντίκτυπο" στον τομέα της αυτοκινητοβιομηχανίας σε όλον τον κόσμο, συμπεριλαμβανομένων των αμερικανικών αυτοκινητοβιομηχανιών, προειδοποίησε παράλληλα η ένωση Ευρωπαίων κατασκευαστών οχημάτων.
«Καλούμε επιτακτικά τον πρόεδρο (Ντόναλντ) Τραμπ να λάβει υπόψη τον αρνητικό αντίκτυπο των τελωνειακών δασμών όχι μόνον στους κατασκευαστές αυτοκινήτων παγκοσμίως, αλλά και στην αμερικανική εθνική βιομηχανία", σημείωσε η Σιγκρίντ ντε Bρις, γενική διευθύντρια της Ένωσης Ευρωπαίων Κατασκευαστών Αυτοκινήτων (ACEA).
Σε αναταραχή το εμπόριο
Οι εξαγγελίες Τραμπ έφεραν τις έντονες αντιδράσεις από τους βασικούς εμπορικούς εταίρους των ΗΠΑ, όπως η Ευρωπαϊκή Ένωση, ο Καναδάς και η Ιαπωνία.
Η Ούρσουλα φον ντερ Λάιεν δήλωσε ότι οι δασμοί «είναι κακοί για τις επιχειρήσεις και χειρότεροι για τους καταναλωτές. Η ΕΕ θα συνεχίσει να αναζητά λύσεις μέσω διαπραγματεύσεων, διασφαλίζοντας παράλληλα τα οικονομικά της συμφέροντα».
I deeply regret the U.S. decision to impose tariffs on EU automotive exports.
— Ursula von der Leyen (@vonderleyen) March 26, 2025
Tariffs are taxes – bad for businesses, worse for consumers, in the US and the EU.
The EU will continue to seek negotiated solutions, while safeguarding its economic interests ↓
Από τη μεριά του, ο Καναδός πρωθυπουργός Μαρκ Κάρνεϊ χαρακτήρισε την κίνηση Τραμπ ως «άμεση επίθεση» κατά των εργαζομένων της χώρας του. «Θα υπερασπιστούμε τους εργαζομένους μας. Θα υπεραπιστούμε τις επιχειρήσεις μας. Θα υπερασπιστούμε τη χώρα μας», τόνισε ο Κάρνεϊ.
Εξάλλου, ο πρωθυπουργός της Ιαπωνίας, Σιγκέρου Ισίμπα, ανέφερε ότι η κυβέρνησή του εξετάζει ήδη μέτρα για να απαντήσει στον Λευκό Οίκο. «Θα εξετάσουμε όλες τις επιλογές. Η ουσία είναι ότι πρέπει να εξετάσουμε τι θα εξυπηρετήσει καλύτερα τα εθνικά μας συμφέροντα».
Η ανακοίνωση του Τραμπ προκάλεσε σημαντική αναστάτωση στον παγκόσμια αυτοκινητοβιομηχανία, συμπεριλαμβανομένης της αγοράς της Βόρειας Αμερικής, όπου εδώ και δεκαετίες οι συναλλαγές γίνονται χωρίς δασμούς, ανέμεσα σε Καναδά, ΗΠΑ και Μεξικό. «Η αυτοκινητοβιομηχανία της Βόρειας Αμερικής έχει εξελιχθεί σε μια καλά λαδωμένη μηχανή και η διατάραξή της θα αυξήσει τις τιμές σε όλα τα τμήματα, εισαγόμενα και εγχώρια, ενώ θα μειώσει και τη ζήτηση», υπογράμμισε στο Al Jazeera o Σαμ Φιοράνι, αναλυτής της AutoForecast Solutions.
Χαρακτηριστικά είναι τα λόγια του Ντάνιελ Άιβς, ο οποίος είναι επικεφαλής τεχνολογικής έρευνας της Wedbush Securities με έδρα το Λος Άντζελες. «Συνεχίζουμε να πιστεύουμε ότι πρόκειται για κάποια μορφή διαπραγμάτευσης και ότι αυτοί οι δασμοί θα μπορούσαν να αλλάξουν τις επόμενες ημέρες, αν και αυτός ο αρχικός δασμός 25% για τα αυτοκίνητα εκτός ΗΠΑ είναι σχεδόν ένας αβάσιμος αριθμός, που ξύνει το κεφάλι του Αμερικανού καταναλωτή».
«Αναμένουμε να μάθουμε περισσότερα μέσα στην επόμενη εβδομάδα, αλλά προς το παρόν οι επενδυτές θα απογοητευτούν από τις εξαγγελίες Τραμπ, αφού το 25% των δασμών είναι δύσκολο να αφομοιωθεί», συμπλήρωσε στη συνέχεια.
Συμφωνία επιδιώκει η Βρετανία
Μετά την "απογοητευτική" ανακοίνωση του προέδρου Τραμπ για την επιβολή επιπρόσθετων δασμών 25% στον τομέα, η βρετανική ένωση κατασκευαστών αυτοκινήτων κάλεσε το Λονδίνο και την Ουάσινγκτον να καταλήξουν σε "μια συμφωνία" για να αποφευχθούν για τη βρετανική βιομηχανία.
"Αντί να επιβάλουμε επιπρόσθετους δασμούς, οφείλουμε να διερευνήσουμε τα μέσα για να δημιουργηθούν ευκαιρίες για τους Βρετανούς και τους Αμερικανούς κατασκευαστές", αντέδρασε ο Μάικ Χόουζ, γενικός διευθυντής της ένωσης του τομέα SMMT, σε ανακοίνωση που εξέδωσε αργά χθες, Τετάρτη, το βράδυ.
Η Βρετανία βρίσκεται την τρέχουσα περίοδο σε διαπραγματεύσεις με τις ΗΠΑ σε μια προσπάθεια σύναψης οικονομικής συμφωνίας που θα της επέτρεπε να αποφύγει τους αμερικανικούς δασμούς, που πλήττουν πολλές χώρες εδώ και εβδομάδες.
Αυτό δεν εμπόδισε ωστόσο τον Αμερικανό πρόεδρο να ανακοινώσει χθες επιπρόσθετους δασμούς 25% στα αυτοκίνητα, οι οποίοι θα εφαρμοστούν από τις 2 Απριλίου σε "όλα τα αυτοκίνητα που δεν κατασκευάζονται στις ΗΠΑ".
Η απόφαση αυτή "δεν προκαλεί έκπληξη, είναι ωστόσο απογοητευτική", σύμφωνα με τον Χόουζ, ο οποίος σημείωσε ότι "καλεί τις δύο πλευρές να επικεντρωθούν αμέσως και να συνάψουν μια συμφωνία προς όφελος όλων".
Ο Τραμπ τροφοδότησε τις ελπίδες των Βρετανών τον περασμένο μήνα, στη διάρκεια επίσκεψης του Βρετανού πρωθυπουργού Κιρ Στάρμερ στις ΗΠΑ, βεβαιώνοντας ότι οι ΗΠΑ και η Βρετανία θα συνάψουν "μια πραγματική εμπορική συμφωνία στην οποία οι δασμοί δεν θα είναι απαραίτητοι".
Ο Βρετανός πρωθυπουργός και ο Αμερικανός πρόεδρος συζήτησαν για "προόδους" ενόψει μιας οικονομικής συμφωνίας σε "σύντομη συνδιάλεξη" που είχαν τηλεφωνικώς, ανακοίνωσε εξάλλου τη Δευτέρα η Ντάουνινγκ Στριτ, έπειτα από επίσκεψη την περασμένη εβδομάδα στην Ουάσινγκτον του Βρετανού υπουργού Εμπορίου Τζόναθαν Ρέινολντς.
Τι σχεδιάζεται εντός των ΗΠΑ
Την απόφαση του Ντόναλντ Τραμπ φαίνεται πως στηρίζει το Αμερικανικό Συμβούλιο Πολιτικής Αυτοκινήτου (AAPC), το οποίο εκπροσωπεί αυτοκινητοβιομηχανίες όπως η Ford, η General Motors και η Stellantis, δήλωσε ότι δεσμεύεται να αυξήσει την παραγωγή στις ΗΠΑ, αλλά και ότι θα συνεργαστεί με την κυβέρνηση για «ανθεκτικές πολιτικές» προς όφελος των πολιτών της χώρας.
«Ειδικότερα, είναι ζωτικής σημασίας να εφαρμοστούν οι δασμοί με τρόπο που να αποφεύγεται η αύξηση των τιμών για τους καταναλωτές και να διατηρείται η ανταγωνιστικότητα του ολοκληρωμένου βορειοαμερικανικού τομέα της αυτοκινητοβιομηχανίας, ο οποίος αποτέλεσε βασική επιτυχία της συμφωνίας USMCA του Τραμπ», υποστήριξε ο πρόεδρος της AAPC, Ματ Μπλαντ.
Οι ΗΠΑ εισήγαγαν επιβατικά αυτοκίνητα αξίας 214 δισ. δολαρίων το 2024, σύμφωνα με τα στοιχεία του Υπουργείου Εμπορίου. Στους κορυφαίους εισαγωγείς περιλαμβάνονται πολλοί από τους πιο στενούς συμμάχους της Ουάσιγκτον, όπως το Μεξικό, ο Καναδάς, η Νότια Κορέα, η Ιαπωνία και η Γερμανία. Οι μετοχές των ιαπωνικών και νοτιοκορεατικών αυτοκινητοβιομηχανιών υποχώρησαν απότομα τις τελευταίες ώρες, λόγω και των δασμών που επιβλήθηκαν.
Αναλυτικά, Toyota, Honda, Nissan είδαν πτώση από 1,86% έως 3,35% και η Kia υποχώρησε κατά 2,27%. «Η ζημία για την ιαπωνική αυτοκινητοβιομηχανία θα είναι εκτεταμένη. Το ίδιο ισχύει για ολόκληρο τον κλάδο», σημείωσε ο Μάρτιν Σρούντερ, αναπληρωτής καθηγητής στο Πανεπιστήμιο Ritsumeikan του Κιότο της Ιαπωνίας. «Θα περίμενα, επίσης, ότι οι μικρότεροι προμηθευτές θα βάλουν λουκέτο. Τα περιθώρια κέρδους είναι συχνά λεπτά υπό "κανονικές" συνθήκες, οπότε οι δασμοί 25% δεν μπορούν να αντιμετωπιστούν», συμπλήρωσε ακολούθως.
«Χωρίς προμηθευτές, κάποια κρίσιμα εξαρτήματα θα λείψουν και ολόκληρη η βιομηχανία θα μειώσει πιθανότατα δραστικά την παραγωγή. Ίσως αυτό να οδηγήσει σε αναστροφή, αλλά η ζημιά θα έχει γίνει. Ελπίζω να κάνω λάθος, αλλά τα πράγματα φαίνονται αρκετά δυσοίωνα».
Οι επιπτώσεις των δασμών για τις ΗΠΑ
Στην ανακοίνωσή του, ο Τραμπ χαρακτήρισε ως «ευλογία για τις ΗΠΑ» την επιβολή των δασμών στην αυτοκινητοβιομηχανία, ωστόσο οι αντιδράσεις των αναλυτών ήταν άμεσες, αναφέροντας ότι οι Αμερικανοί θα πρέπει να είναι έτοιμοι για υψηλότερες τιμές οχημάτων, αφού το 50% της αγοράς προέρχεται από το εξωτερικό.
«Οι δασμοί που επιβλήθηκαν θα κάνουν πιο ακριβή την παραγωγή και την πώληση αυτοκινήτων στις ΗΠΑ, οδηγώντας τελικά σε υψηλότερες τιμές, λιγότερες επιλογές για τους καταναλωτές και λιγότερες θέσεις εργασίας στον τομέα της κατασκευής της χώρας», επισήμανε η Τζένιφερ Σαφάβιαν, πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της Autos Drive America.
Μάλιστα, στις 2 Απριλίου πρόκειται να ανακοινωθούν και άλλοι δασμοί από τον Τραμπ, με τον ίδιο να έχει ονομάσει την εν λόγω ημερομηνία ως «μέρα απελευθέρωσης», στοχεύοντας στις χώρες που ο ίδιος θεωρεί ότι εκμεταλλεύονται τις ΗΠΑ στο εμπόριο.
Χθες (26/3) ο Αμερικανός πρόεδρος φαινομενικά υποβάθμισε τη σοβαρότητα του επόμενου γύρου δασμών, λέγοντας ότι τα μέτρα θα είναι «πολύ ήπια» και ότι ο κόσμος «θα εκπλαγεί». «Σε πολλές περιπτώσεις θα είναι μικρότεροι δασμοί από αυτούς που μας χρεώνουν εδώ και δεκαετίες», ισχυρίστηκε ο Τραμπ.
Ένταση και χημικά στην Πάτρα: Μπλόκο της ΕΛ.ΑΣ. στη γέφυρα του Ρίου – Έκοψαν την κυκλοφορία με κλούβες
Κρεμλίνο: Οι θέσεις του Τραμπ για το Ουκρανικό συμπίπτουν με τις δικές μας
Απίστευτο περιστατικό στην Αμαλιάδα: Μαθητής γυμνασίου εκβίαζε 12χρονο συμμαθητή του – Του απέσπασε πάνω από 8.000 ευρώ
Συναγερμός σε Ελλάδα και Ευρώπη: Δότης σπέρματος με καρκινικό γονίδιο έγινε πατέρας τουλάχιστον 197 παιδιών
Live όλες οι εξελίξεις λεπτό προς λεπτό, με την υπογραφή του www.ethnos.gr
δημοφιλές τώρα: 



