Αλκοόλ και οδήγηση: καμιά ποσότητα δεν είναι ακίνδυνη!

Αλκοόλ και οδήγηση: καμιά ποσότητα δεν είναι ακίνδυνη!

Τελευταία Ενημέρωση
Καμιά ποσότητα οινοπνεύματος στο αίμα δεν είναι ακίνδυνη κατά την οδήγηση. Η καθιέρωση μηδενικού ορίου είναι επιβεβλημένη!

"Απόλυτος" στο θέμα της κατανάλωσης αλκοόλ από τους οδηγούς είναι ο Άρης Ζωγράφος, Πρόεδρος του Πανελληνίου Συνδέσμου Εκπαιδευτών Οδήγησης και Κυκλοφοριακής Αγωγής (ΠΣΕΟ). Στο άρθρο που ακολουθεί εξηγεί το γιατί:

Τα στοιχεία είναι αμείλικτα! Το 40% των οδηγών που ευθύνονται για τα θανατηφόρα τροχαία έχουν ποσοστό αλκοόλ στο αίμα τους πάνω από το όριο! 

Μην υποτιμάτε τον κίνδυνο επειδή έτυχε μερικές φορές να οδηγήσετε κάτω από την επίδραση αλκοόλ και δε συνέβη ατύχημα. Δυστυχώς, τα δυσάρεστα αποτελέσματα έρχονται, όταν κανείς βρεθεί σε σχετικά δύσκολη θέση, όπου οι ικανότητες δε συμβαδίζουν με τις απαιτήσεις της στιγμής.

Και η αλήθεια είναι ότι δεν υπάρχει ποσότητα οινοπνεύματος στο αίμα που να θεωρείται ακίνδυνη για την οδήγηση. Τα όρια που έχουν θεσπίσει τα κράτη είναι καθαρά “νομικά”  όρια, που διαφέρουν από χώρα σε χώρα και αποσκοπούν καθαρά σε εισπρακτικούς σκοπούς.

Πώς επιδρά όμως το αλκοόλ στην οδήγηση(;)

Δυστυχώς, το αλκοόλ μπαίνει γρήγορα στο αίμα και από εκεί επηρεάζει όλα τα όργανα και τον εγκέφαλο, καταστέλλει κάποιες λειτουργίες και αίρει αναστολές, τις οποίες υπαγορεύει η ψυχραιμία και η φρόνηση. Έτσι, μειώνεται η ικανότητα εκτίμησης του κινδύνου, ενώ παράλληλα δημιουργείται η λανθασμένη εντύπωση ότι έχουμε κάτι από το DNA του Charles Leclerc! Αυτή η ψευδαίσθηση είναι ακόμη πιο επικίνδυνη, επειδή δεν έχουμε καν επίγνωση της κατάστασής μας, αφού το αλκοόλ:

  1. Μειώνει την  οπτική γωνία, προκαλεί υπνηλία, τα μάτια θολώνουν και δε βλέπουμε καθαρά τα αντικείμενα και τα απέναντι αυτοκίνητα, και ούτε μπορούμε να εκτιμήσουμε την ταχύτητά τους.
  2. Αυξάνει το χρόνο αντίδρασης και αποσταθεροποιεί την αλληλουχία των διαδοχικών κινήσεων, που πρέπει να γίνουν. Ο κακός συνδυασμός κινήσεων και ενεργειών, ευνοεί το δυστύχημα.

Όταν έχουμε μάθημα στην σχολή αλλά και σε ορισμένες εκπαιδεύσεις τακτικών οδηγών με θέμα το αλκοόλ, τρομάζω με τις απόψεις που ακούω σχετικά με το αλκοόλ και την οδήγηση:

“Όταν πιώ ένα ποτηράκι, χαλαρώνω και οδηγώ καλύτερα…”

Είναι η πιο επικίνδυνη άποψη, καθώς στην πραγματικότητα από τα 400 ερεθίσματα που αξιολογούσαμε φυσιολογικά σε απόσταση 2 km, αξιολογούμε μετά βίας 150 - και αυτά με πολλές εκπτώσεις!

“Εμένα δεν με πιάνει το ποτό…”

Μεγάλη πλάνη. Υπάρχουν, φυσικά, βιολογικές διαφορές από άνθρωπο σε άνθρωπο, όμως, αυτές είναι μικρές, χωρίς πρακτική σημασία, γιατί όταν ο χρόνος αντίδρασης από 0,5 sec φτάσει στο 1,1 sec, η 1,3 sec  και οδηγούμε με μόλις 50 km/h, η απόσταση που απαιτείται μόνο για να αντιδράσουμε από 7 μέτρα, γίνεται 15 μέτρα ή 25 μέτρα… Είναι προφανής η τεράστια  διαφορά!

“Θα πιω καφέ μετά και θα συνέλθω…”

Καμία ουσία και κανένα μέτρο δεν μπορεί να αναστείλει ή να μειώσει την αρνητική δράση της αλκοόλης στην οδήγηση παρά μόνον ο «γάργαρος» ύπνος.

“Θα ξαπλώσω λίγο και μετά μπορώ να οδηγήσω…”

Μύθος! οι μεγαλύτερες παρενέργειες που δημιουργεί το αλκοόλ, εμφανίζονται μετά από μία περίπου ώρα και είναι ολέθριες. Εάν κιόλας πιει κανείς αρκετά, μπορεί να χρειαστούν και πάνω από 18 ώρες για να επανέλθει σε φυσιολογική κατάσταση.

“Τους καλούς οδηγούς τους επηρεάζει λιγότερο το αλκοόλ…”

Σε δοκιμασίες που κάναμε, με οδηγούς αγώνων ράλι, καθώς και με οδηγούς που δοκιμάζουν αυτοκίνητα διαπιστώθηκε ότι επηρεάζονται το ίδιο όσο και «κοινοί οδηγοί».

Ούτε ο σκέτος καφές, ούτε το άνοιγμα του παραθύρου, ούτε η ψαγμένη μουσική, ούτε ένα κρύο ντους μπορούν να αποβάλλουν το αλκοόλ Χρειάζεται ο απαραίτητος χρόνος μέχρι να καεί. Για αυτόν τον λόγο, ο Πανελλήνιος Σύλλογος Εκπαιδευτών Οδήγησης και Κυκλοφοριακής Αγωγής έχει τη θέση ότι η Οδήγηση μετά από χρήση Αλκοόλ ή ουσιών, είναι Φόνος εκ προμελέτης!  Θεσπίστε το μηδενικό όριο σε οποιονδήποτε οδηγεί οποιοδήποτε όχημα

Επομένως,

Ας κάνουμε σημαία μας μια απαράβατη αρχή: Όταν έχω πιει έστω και ένα ποτό, δεν θα οδηγήσω!

 

Τα όρια και η επικινδυνότητα του αλκοόλ

Στην χώρα μας ο Κώδικας Οδικής Κυκλοφορίας (Κ.Ο.Κ), στο Άρθρο 42, αναφέρει ότι για έναν οδηγό το επιτρεπόμενο (;) όριο οινοπνεύματος με την μέθοδο της αιμοληψίας είναι 0,5 τοις χιλίοις, ενώ με την μέθοδο της εκπνοής είναι στα 0,25 χιλιοστά του γραμμαρίου ανά λίτρο εκπνεόμενου αέρα με την προϋπόθεση ότι η μέτρηση γίνεται με ειδικά πιστοποιημένα αλκοολόμετρα. Όμως τα αποτελέσματα της παραπάνω λογικής, έρχονται να καταρρίψουν αμείλικτα, η πραγματικότητα και οι αριθμοί:

  • Με ποσότητα αλκοόλ στο αίμα μεταξύ 0,1 – 0,2 mg/l η πιθανότητα εμπλοκής ενός οδηγού σε τροχαία σύγκρουση είναι διπλάσια!
  • Με ποσότητα αλκοόλ στο αίμα μεταξύ 0,3 – 0,5 mg/l η πιθανότητα εμπλοκής σε τροχαία σύγκρουση είναι 11 φορές μεγαλύτερη!
  • Με ποσότητα αλκοόλ στο αίμα μεταξύ 0,6 – 1 mg/l η πιθανότητα εμπλοκής σε τροχαία σύγκρουση είναι 48 φορές μεγαλύτερη!
  • Με ποσότητα αλκοόλ στο αίμα μεταξύ 1 – 1,5 mg/l η πιθανότητα εμπλοκής σε τροχαία σύγκρουση είναι 380 φορές μεγαλύτερη!
ΣΧΟΛΙΑ <% totalComments %>
ΞΕΚΙΝΗΣΤΕ ΤΗ ΣΥΖΗΤΗΣΗ

Tο ethnos.gr δημοσιεύει κάθε σχόλιο το οποίο είναι σχετικό με το θέμα. Ωστόσο, αυτό δεν σημαίνει ότι υιοθετεί τις απόψεις αυτές. Διατηρεί το δικαίωμα να μην δημοσιεύει συκοφαντικά, υβριστικά, ρατσιστικά ή άλλα σχόλια που προτρέπουν σε άσκηση βίας. Επίσης, σχόλια σε greeklish και κεφαλαία δεν θα δημοσιεύονται ενώ το ethnos.gr, όταν και όπου κρίνει, θα συμμετέχει στον διάλογο.

Δείτε εδώ τους όρους χρήσης.

Προσθήκη Σχολίου
<% replyingComment.name %>
Ακύρωση
Το σχόλιό σας έχει προωθηθεί για έγκριση
Αυτός ο ιστότοπος προστατεύεται από το reCAPTCHA και ισχύουν η Πολιτική Απορρήτου και οι Όροι Παροχής Υπηρεσιών της Google.
ΕΞΥΠΝΗ ΠΛΟΗΓΗΣΗ