Skip to main content
Γερασμένα ακίνητα στην Αθήνα: Το 85% των κτιρίων στο κέντρο χρήζουν παρεμβάσεων

Γερασμένα ακίνητα στην Αθήνα: Το 85% των κτιρίων στο κέντρο χρήζουν παρεμβάσεων

Τελευταία Ενημέρωση
Η κατάρρευση του κτιρίου στον Κεραµεικό επανέφερε στην επικαιρότητα το ζήτηµα της συντήρησής τους

Το µείζον ζήτηµα των εγκαταλελειµµένων, κενών και ασυντήρητων κτιρίων της Αθήνας επανήλθε στο προσκήνιο ύστερα από την κατάρρευση κτιρίου στον Κεραµεικό, τα ξηµερώµατα της Κυριακής. Από την κατάρρευση δεν προκλήθηκε τραυµατισµός, ωστόσο οι κάτοικοι τρόµαξαν από τον εκκωφαντικό θόρυβο, ενώ καταπλακώθηκαν δύο σταθµευµένα αυτοκίνητα. Τα χρόνια της κρίσης επέτειναν το πρόβληµα της εγκατάλειψης στα κτίρια που βρίσκονται κυρίως στο κέντρο της πόλης, φαινόµενο που είχε αρχίσει να παρατηρείται εδώ και τουλάχιστον δύο δεκαετίες χωρίς να έχει αντιµετωπιστεί αποτελεσµατικά από την πολιτεία. Σύµφωνα µε έρευνα της «διαΝΕΟσις», υπολογίζεται ότι σήµερα πάνω από το 60% των κτιρίων του Κέντρου έχουν κατασκευαστεί πριν από το 1960.

Η παλαιότητα, σύµφωνα µε τους ειδικούς, δεν αποτελεί από µόνη της πρόβληµα. Ωστόσο πάνω από το 85% αυτών χρήζουν παρεµβάσεων αποκατάστασης, το κόστος των οποίων υπολογίζεται σε πάνω από 400 ευρώ ανά τ.µ., ενώ συχνά παρατηρείται το παράδοξο το τελικό κόστος αποκατάστασης να είναι υψηλότερο από την αγοραία αξία τους. Την ίδια στιγµή περισσότερα από τα µισά (55%) πολυώροφα κτίρια του Κέντρου ανήκουν σε πάνω από δέκα ιδιοκτήτες. Βάσει των στοιχείων που παρουσιάζει ο επίκουρος καθηγητής της Πολυτεχνικής Σχολής του Πανεπιστηµίου Θεσσαλίας, Νίκος Τριανταφυλλόπουλος, ο οποίος υπογράφει την έρευνα, σε ακραίες περιπτώσεις έχουν εντοπιστεί κτίρια 4.000 τ.µ., στα οποία η συνιδιοκτησία αριθµεί περισσότερους από 400 συνιδιοκτήτες.

Βάσει παλαιότερων καταγραφών και αυτοψιών από το Πανεπιστήµιο Θεσσαλίας, στην ευρύτερη περιοχή της πλατείας Οµονοίας το 2013 το ποσοστό των κενών γραφείων ξεπερνούσε το 30%. Αντίστοιχη είναι η κατάσταση και στα κτίρια κατοικιών, καθώς περίπου το 25% ήταν κενό, ενώ περισσότερο περίπλοκο γίνεται το θέµα και ακριβότερη η αποκατάσταση του κτιρίου εάν αυτό έχει κριθεί διατηρητέο. Αποτέλεσµα είναι συχνά οι ιδιοκτήτες αυτών των ακινήτων να βρίσκονται «εγκλωβισµένοι» και αναγκασµένοι να πληρώνουν έναν υψηλό ΕΝΦΙΑ για ακίνητα που απέκτησαν ακριβά και µε κόπο στο παρελθόν, αλλά σήµερα δεν τους αποδίδουν αξιόλογα έσοδα και αποτελούν βάρος.

Καµία παρέµβαση

Στο παρελθόν είχε επιχειρηθεί πολλές φορές η εξεύρεση λύσης για το πρόβληµα, χωρίς ωστόσο να προχωρήσει κάποια θεσµική παρέµβαση. Την περίοδο αυτή στο υπουργείο Περιβάλλοντος σχεδιάζονται η παροχή ισχυρών οικονοµικών κινήτρων και η δυνατότητα µετεγκατάστασης των ενοίκων των γερασµένων κτιρίων, προκειµένου στα κτίσµατα αυτά να µπει ακόµα και µπουλντόζα σε ολόκληρα οικοδοµικά τετράγωνα, όπως έχει επισηµάνει ο υφυπουργός Γιώργος Δηµαράς.

Σύµφωνα µε τους βασικούς άξονες του σχεδίου, θα προβλεφθούν αποζηµιώσεις που θα είναι κατά 50% αυξηµένες σε σχέση µε τις αντικειµενικές τιµές του κατεδαφισµένου ακινήτου ή δυνατότητα µετεγκατάστασης των ιδιοκτητών του σε άλλο ακίνητο ίσης ή µεγαλύτερης επιφάνειας και καλύτερης κατάστασης. Βασικές προϋποθέσεις είναι η συναίνεση των ιδιοκτητών, η ουσιαστική συµµετοχή της Τοπικής Αυτοδιοίκησης και των εµπλεκόµενων φορέων στον σχεδιασµό και στην υλοποίηση των αναπλάσεων, η διασφάλιση πόρων και η αυστηρή προτεραιοποίηση των περιοχών µε βάση ορθολογικά κριτήρια.

ΣΧΟΛΙΑ <% totalComments %>
ΞΕΚΙΝΗΣΤΕ ΤΗ ΣΥΖΗΤΗΣΗ

Tο ethnos.gr δημοσιεύει κάθε σχόλιο το οποίο είναι σχετικό με το θέμα. Ωστόσο, αυτό δεν σημαίνει ότι υιοθετεί τις απόψεις αυτές. Διατηρεί το δικαίωμα να μην δημοσιεύει συκοφαντικά, υβριστικά, ρατσιστικά ή άλλα σχόλια που προτρέπουν σε άσκηση βίας. Επίσης, σχόλια σε greeklish και κεφαλαία δεν θα δημοσιεύονται ενώ το ethnos.gr, όταν και όπου κρίνει, θα συμμετέχει στον διάλογο.

Δείτε εδώ τους όρους χρήσης.

Προσθήκη Σχολίου
<% replyingComment.name %>
Ακύρωση
Το σχόλιό σας έχει προωθηθεί για έγκριση
Αυτός ο ιστότοπος προστατεύεται από το reCAPTCHA και ισχύουν η Πολιτική Απορρήτου και οι Όροι Παροχής Υπηρεσιών της Google.
ΕΞΥΠΝΗ ΠΛΟΗΓΗΣΗ