Αλεξανδρούπολη: Επιχείρηση «Όλγα» με αμερικανικά κεφάλαια και Έλληνες δύτες
Δύτης ομάδας του Κώστα Νιζάμη με κομμάτια της βυθοκόρου Ολγα στο λιμάνι

Αλεξανδρούπολη: Επιχείρηση «Όλγα» με αμερικανικά κεφάλαια και Έλληνες δύτες

Τελευταία Ενημέρωση
Έπειτα από τρεις μήνες σκληρής δουλειάς, σε αντίξοες συνθήκες, ανελκύστηκε από τα θολά νερά του λιμανιού η βυθοκόρος «Όλγα» που είχε βυθιστεί το 2010!

Τέσσερις μεγάλες εταιρείες -ανάμεσά τους και μια πολυεθνική- με δεκάδες άνδρες, μονάδες του Αμερικανικού Ναυτικού και του Ελληνικού Στρατού και επτά έμπειροι δύτες χρειάστηκαν για την ανέλκυση της βυθοκόρου Ολγας που είχε βουλιάζει από το 2010 στα θολά νερά του λιμανιού της Αλεξανδρούπολης.

Η επιχείρηση που κινητοποίησε το ΝΑΤΟ, αλλά και τις ΗΠΑ, οι οποίες πλήρωσαν 2,3 εκατ. ευρώ για την ολοκλήρωσή της και παρακολουθούσαν κάθε φάση της με 20-30 αξιωματικούς και στρατιωτικά στελέχη(!) κράτησε τρεις μήνες, με τους δύτες της ομάδας του Κωνσταντίνου Νιζάμη να προσπαθούν να κουμαντάρουν το τεράστιο σκαρί των 800 τόνων και των 45 μέτρων, μέσα στα θολά νερά του λιμανιού από τη λάσπη και τις φερτές ύλες που κατεβάζει ο ποταμός Εβρος…

olga_-_nizamis.jpg
Η ομάδα των δυτών του Κώστα Νιζάμη είχε το πιο κρίσιμο έργο

Η βυθοκόρος «Όλγα» ήταν προσδεδεμένη στο λιμάνι της Αλεξανδρούπολης από το 2008 και πραγματοποιούσε εργασίας εκβάθυνσης. Το πρωί της 11ης Ιουλίου 2010, όμως, παρουσίασε εισροή υδάτων, με αποτέλεσμα να πάρει κλίση.

Άντρες του Λιμενικού τοποθέτησαν πλωτό φράγμα, αλλά λίγη ώρα αργότερα το σκάφος βυθίστηκε σε μικρό βάθος, παρασύροντας, όμως, και περίπου 30 μέτρα του λιμενοβραχίονα. Ο προβλήτας του λιμανιού είναι μήκους 500 μ., μπορεί να φιλοξενήσει μεγάλα φορτηγά πλοία, ωστόσο σχεδόν ο μισός είναι άχρηστος λόγω της βύθισης του «Ολγα».

Από το 2010 μέχρι σήμερα έγιναν άλλες τρεις προσπάθειες ανέλκυσης της βυθοκόρου χωρίς αποτέλεσμα. Αιτία ήταν ο τεράστιος όγκος της αλλά και τα προβλήματα που δημιουργούνται στο λιμάνι από τις φερτές ύλες που κατεβάζει ο Εβρος ποταμός και μπαίνουν μέσα στο λιμάνι.

Το θέμα της ανέλκυσης της βυθοκόρου ξαναμπήκε επιτακτικά στην ατζέντα όταν το λιμάνι της Αλεξανδρούπολης εντάχθηκε στο στρατιωτικό σχεδιασμό των ΗΠΑ και του ΝΑΤΟ. Ο βασικός λόγος για το συγκεκριμένο έργο αφορά την προσπάθεια των ΗΠΑ να διαφοροποιήσουν τις διαδρομές που ακολουθούν οι αμερικανικές ένοπλες δυνάμεις, προκειμένου να μεταφέρονται από την Ανατολική Ευρώπη προς την Ελλάδα και την Ανατολική Μεσόγειο.

Η συγκεκριμένη χερσαία διαδρομή συντομεύει τον δρόμο προς τη Βαλτική και παρακάμπτει το Βόσπορο. Είναι τέτοια η σημασία του και ο ρόλος που του επιφυλάσσουν ώστε η ανέλκυση της βυθοκόρου για την απελευθέρωση ενός κομματιού του, σχολιάστηκε από τον υπουργό Εξωτερικών των ΗΠΑ!

«Η μεγάλη μάζα μετάλλου και τα υπολείμματα που συγκεντρώθηκαν στην κορυφή του ναυαγίου εμπόδισαν την πρόσβαση στον εμπορικό προβλήτα, που όμως ήταν πολύ κρίσιμη για ΝΑΤΟϊκές επιχειρήσεις. Επίσης, εμποδίζει τη χωρητικότητα του λιμανιού για εμπορικούς σκοπούς. Αλλά οι ΗΠΑ ήρθαν για να βοηθήσουν. Δώσαμε περισσότερα από 2 εκατ. δολάρια για να απομακρύνουμε την “Όλγα” από τον υγρό της τάφο. Ο Αμερικανικός Στρατός, ο Ελληνικός Στρατός, εργολάβοι και μία ομάδα δυτών ξεκίνησαν να δουλεύουν μαζί τον Αύγουστο» επισήμανε στις δηλώσεις του ο Μάικ Πομπέο κατά την επίσκεψή του στην Αθήνα στις αρχές Οκτωβρίου.

Το περασμένο καλοκαίρι στις αρχές Ιουνίου, πριν αρχίσει η επιχείρηση, έφτασε στην Αλεξανδρούπολη μια ομάδα δυτών από τις ΗΠΑ οι οποίοι, σε συνεργασία με Έλληνες, έκαναν «αυτοψία» στην περιοχή και συνέταξαν ειδική έκθεση για όλο το πρότζεκτ, το οποίο ανέλαβαν στη συνέχεια οι δύτες του Κώστα Νιζάμη.

«Το έργο ήταν δύσκολο, αφού οι συνθήκες ήταν τέτοιες» είπε στο ethnos.gr ο κ. Νιζάμης. Η ομάδα των επτά δυτών του, ήταν αυτή που ανέλαβε το πιο κρίσιμο και ουσιαστικό έργο, να κουμαντάρει το τεράστιο σκαρί και να το κόψει σε κομμάτια για να μπορέσουν οι μεγάλοι γερανοί να τα απομακρύνουν.

olga_1.jpg

«Ηταν σαν να διαλύαμε ένα… ολόκληρο εργοστάσιο που έσκαβε τον βυθό. Παλεύαμε σε θολά νερά και μέσα σε τόνους λάσπης, όπως και άλλες φερτές ύλες που επίσης έπρεπε να απομακρυνθούν» πρόσθεσε ο κ. Νιζάμης στο ethnos.gr.

Η βυθοκόρος των 800 τόνων κόπηκε σε κομμάτια, των 30, 70-80 τόνων για να γίνει δυνατή η απομάκρυνσή τους. «Ξεκινήσαμε το έργο τον Αύγουστο και το ολοκληρώσαμε πριν λίγες μέρες. Ολο αυτό το διάστημα υπήρχε επίβλεψη απ΄όλες τις πλευρές για να διαπιστωθεί ότι όλα γίνονται σωστά» είπε.

olga_3_-_nizamis.jpg
Το έργο είχε πολλές δυσκολίες αλλά η ομάδα του Κ. Νιζάμη κατάφερε να ανταποκριθεί

Η ομάδα των δυτών του κ. Νιζάμη πήρε τα εύσημα απ΄ όλες τις πλευρές. «Ηταν εξαιρετικοί στο έργο τους. Πήραν συγχαρητήρια όλων μας» είπε στο ethnos.gr ο νέος διευθύνων σύμβουλος του Οργανισμού Λιμένα Αλεξανδρούπολης Κων. Χατζηκωνσταντίνου. Όπως τόνισε μετά από σχεδόν δέκα χρόνια επιλύθηκε ένα ζωτικό για το λιμάνι πρόβλημα. «Ηταν στη μέση της προβλήτας και δημιουργούσε προβλήματα αφού τα εμπορικά πλοία δε μπορούσαν να προσεγγίσουν εύκολα» είπε.

olga_2.jpg
ΣΧΟΛΙΑ <% totalComments %>
ΞΕΚΙΝΗΣΤΕ ΤΗ ΣΥΖΗΤΗΣΗ

Tο ethnos.gr δημοσιεύει κάθε σχόλιο το οποίο είναι σχετικό με το θέμα. Ωστόσο, αυτό δεν σημαίνει ότι υιοθετεί τις απόψεις αυτές. Διατηρεί το δικαίωμα να μην δημοσιεύει συκοφαντικά, υβριστικά, ρατσιστικά ή άλλα σχόλια που προτρέπουν σε άσκηση βίας. Επίσης, σχόλια σε greeklish και κεφαλαία δεν θα δημοσιεύονται ενώ το ethnos.gr, όταν και όπου κρίνει, θα συμμετέχει στον διάλογο.

Δείτε εδώ τους όρους χρήσης.

Προσθήκη Σχολίου
<% replyingComment.name %>
Ακύρωση
Το σχόλιό σας έχει προωθηθεί για έγκριση
Αυτός ο ιστότοπος προστατεύεται από το reCAPTCHA και ισχύουν η Πολιτική Απορρήτου και οι Όροι Παροχής Υπηρεσιών της Google.
ΕΞΥΠΝΗ ΠΛΟΗΓΗΣΗ