MenuClose
  • Πολιτική
  • Οικονομία
    • Market
  • Ελλάδα
  • Κόσμος
  • Αθλητισμός
  • Απόψεις
  • Videos
  • Ψυχαγωγία
    • Τηλεόραση
  • Food & Drink
    • Συνταγές
  • Travel
  • Υγεία
  • Πολιτισμός
    • Βιβλίο
    • Θέατρο
    • Μουσική
    • Cinema
  • Καιρός
  • Τεχνολογία
  • Auto
  • Moto
  • Viral
  • Ιστορία
    • Σαν σήμερα
  • Κατοικίδιο
  • Fashion & Design
  • Πρωτοσέλιδα
αναζήτηση άρθρου
Ακολουθήστε το Έθνος στα κοινωνικά δίκτυα
Subscribe to our YouTube ChannelFollow us on FaceBookFollow us on TwitterFollow us on Instagram
Κατέβαστε την εφαρμογή του Έθνους για κινητά
ΕΘΝΟΣ on AppStoreΕΘΝΟΣ on PlayStore
ΟΡΟΙ ΧΡΗΣΗΣ
ΠΡΟΣΩΠΙΚΑ ΔΕΔΟΜΕΝΑ
ΠΟΛΙΤΙΚΗ COOKIES
ΠΟΙΟΙ ΕΙΜΑΣΤΕ
youtubefacebooktwitterinstagram
Τελευταία Νέα
  • Πολιτική
  • Οικονομία
  • Ελλάδα
  • Κόσμος
  • Αθλητισμός
  • Ψυχαγωγία
  • Food & Drink
  • Travel
  • Viral
  • Videos
BREAKING NEWS:
«Χριστέ μου βοήθησε τους»: Μετεωρολόγος «τα χάνει» μπροστά στον φονικό τυφώνα που χτύπησε το ΜισισίπιΚλονισμός εμπιστοσύνης και κερδοσκοπικά παιχνίδια πίσω από το τραπεζικό σοκ: Ποιος θα είναι ο επόμενος «αδύναμος κρίκος»«Διαστρεβλώθηκαν όσα είπα»: Η ανάρτηση του Αθανασίου μετά τις έντονες αντιδράσεις για τις δηλώσεις που έκανεΠούτιν: Έτοιμη η Ρωσία να εγκαταστήσει πυρηνικά όπλα στη Λευκορωσία - «Δεν παραβιάζεται καμία συμφωνία»
Homepage |   Ελλάδα   |   04.03.2023 07:11
Μαρία Λιλιοπούλου
Μαρία Λιλιοπούλου

Συντάκτρια

Λάθη και παραλείψεις σε ένα σύστημα που δε «συγχωρεί» - Τι ορίζει το πρωτόκολλο ασφαλείας του ΟΣΕ

επόμενο άρθροnext-article
 

Τέσσερα άτομα αντί για έναν μοναδικό σταθμάρχη ρύθμιζαν και παρακολουθούσαν την κυκλοφορία των τρένων έως πριν λίγα χρόνια στην περιοχή της Λάρισας, όπως αποκαλύπτουν στο ethnos.gr οι ίδιοι οι σταθμάρχες που έχουν δουλέψει εκεί.

 

Στους μεγάλους σταθμούς οι βαρδιες καλύπτονταν από δύο άτομα, ενώ την κυκλοφορία από τον Παλαιοφάρσαλο μέχρι το Πλατύ παρακολουθούσαν και άλλοι δύο επόπτες, θέσεις που καταργήθηκαν μαζί με τα συστήματα τηλεδιοίκησης των συρμών τα οποία λειτούργησαν για ένα διάστημα στη Λάρισα αλλά η λειτουργία τους απαιτούσε 2 άτομα, όπως σημειώνουν σιδηροδρομικοί.

Με τον τρόπο αυτό αποσοβούνταν οι κίνδυνοι που γεννούσε η έλλειψη υπερσύγχρονων συστημάτων τα οποία λειτουργούν σε σιδηροδρομικά προηγμένες χώρες και αποφεύγονταν τα πολύ σοβαρά δυστυχήματα, όπως οι μετωπικές συγκρούσεις.

Πλέον το σύνολο της ευθύνης έχει πέσει σε ένα άτομο που έχει στη διάθεσή του ένα χειροκίνητο σύστημα με «κλειδιά». Στην περίπτωση των Τεμπών στη θέση του σταθμάρχη είχε τοποθετηθεί ένας 60χρονος υπάλληλος που είχε μόλις λάβει την ειδικότητα. Παρόλα αυτά αποφασίστηκε να αναλάβει βάρδια στον πιο νευραλγικό σταθμό του δικτύου, αυτόν της Λάρισας, από τον οποίο διέρχεται το σύνολο των τρένων τόσο του βασικου άξονα όσο και των τοπικών.

Οπως προκύπτει από τις λεπτομέρειες των κινήσεών του, οι οποίες αποσαφηνίζονται μέρα με τη μέρα, ένα γαιτανάκι λαθών και παραλείψεων, το οποίο όμως δεν έγινε εγκαίρως αντιληπτό και ένα σύστημα από το οποίο έλειπαν οι «συγχωρητικές» του ανθρώπινου λάθους αυτοματοποιημένες δικλείδες ασφαλείας, οδήγησαν στην τραγωδία.

Οπως φαίνεται, ο σταθμάρχης από την πρώτη στιγμή που έδιωξε την επιβατική αμαξοστοιχία έως και την τελευταία δεν είχε αντιληφθεί ότι την είχε στειλει στη λάθος γραμμή. Γι΄αυτό και χάθηκε κάθε ευκαιρία το μοιραίο λάθος να διορθωθεί.

Τα τρία μοιραία λάθη

Βάσει των στοιχείων που έχει συγκεντρώσει το «Εθνος», το τρένο από τον Παλαιοφάρσαλο έως και την είσοδο της Λάρισας αν και ερχόταν από την Αθήνα κινούνταν στη γραμμή καθόδου λόγω μονοδρόμησης της κυκλοφορίας.

 

Στην είσοδο της Λάρισας εισέρχεται στη γραμμή ανόδου, αποβιβάζει και επιβιβάζει επιβάτες στο σταθμό. Στο σημείο εκείνο έπρεπε να λάβει εντολή «συνεχίζεις επί διπλής γραμμής και από άνοδο για σήμα εισόδου Νέων Πόρων», να συνεχίσει δηλαδή το ταξίδι του στη γραμμή ανόδου μέχρι τους Νέους Πόρους.

Ωστόσο το κλειδί στην έξοδο είναι ξεχασμένο προς την παρακαμπτήριο. Ο μηχανοδηγός δε λαμβάνει εντολή να φύγει προς την άνοδο και επειδή νωρίτερα είχε κατεβει με προηγούμενο τρένο από τη Θεσσαλονίκη με μονή γραμμή λόγω μονοδρόμησης διότι είχε χαλάσει άλλο επιβατικό τρένο στη γραμμή ανόδου, θεωρεί προφανώς ότι μεταξύ Νέων Πόρων και Λάρισας είναι ακόμα μονή η γραμμή καθόδου. Στο σημείο αυτό μένει να φανεί από τις συνομιλίες μέσω κινητών τηλεφώνων εάν υπήρξε επικοινωνία μεταξύ σταθμάρχη και μηχανοδηγού και αν ο μηχανοδηγός ρώτησε για ποιό λόγο τον στέλνει σε αυτήν τη γραμμή.

Σύμφωνα με το πρωτόκολλο ασφαλείας, ο σταθμάρχης πριν διώξει ένα τρένο πρέπει:

  • να έχει βεβαιωθεί ότι δεν κυκλοφορεί άλλο τρένο στη γραμμή επικοινωνώντας με τον επόμενο σταθμό.

  • Να ελέγξει αν τα κλειδιά (οι χειρισμοί που γυρνάνε τις γραμμές) είναι γυρισμένα στην κατεύθυνση που πρέπει να πάει το τρένο.

  • Να παρακολουθήσει την πορεία του τρένου καθώς υπάρχει δυνατότητα ελέγχου του ίχνους του για απόσταση 5 χιλιομέτρων.

 

Ολα δείχνουν πως ο σταθμάρχης δεν έλεγξε το κλειδί πριν δώσει άδεια στην αμαξοστοιχία.

Βάσει του κανονισμού, στη συνέχεια εφόσον στέλνει το τρένο στην κάθοδο πρέπει να το πει στον επόμενο σταθμάρχη – στην προκειμένη περίπτωση αυτόν των Νέων Πόρων, αλλά και στον μηχανοδηγό. Η επικοινωνία μεταξύ σταθμών γίνεται τηλεφωνικά και καταγράφεται. Ωστόσο ο σταθμάρχης της Λάρισας ενημερώνει τον συνάδελφό του ότι έχει διώξει το τρένο στη γραμμή ανόδου καθώς έως εκείνη τη στιγμή δεν έχει αντιληφθεί το λάθος του με αποτέλεσμα να χαθεί η ευκαιρία ο σταθμάρχης των Νέων Πόρων να τον προειδοποιήσει ότι υπάρχει άλλο τρένο στην ίδια γραμμή και επίκειται σύγκρουση.

Το επόμενο σφάλμα που φαίνεται να έγινε είναι πως δεν έλεγξε το τρένο μετά την απομάκρυνσή του. Το τοπικό σύστημα δίνει τη δυνατότητα παρακολούθησης του ίχνους του για απόσταση 5 χιλιομέτρων. Εάν αυτό είχε γίνει, θα πρόσφερε ένα ακόμα παράθυρο αποφυγής του δυστυχήματος.

Να σημειωθεί ότι ο σταθμάρχης της Λάρισας γνώριζε πως από τη γραμμή καθόδου κατέβαινε η εμπορική αμαξοστοιχία τόσο επειδή υπήρχε το πρόγραμμα κυκλοφορίας, αλλά και επειδή τον είχε ενημερώσει ο σταθμάρχης των Νέων Πόρων κάτι που είναι καταγεγραμμένο με τηλεγράφημα.

Μέχρι και αυτή τη στιγμή όμως ήταν πεπεισμένος ότι είχε δώσει τη σωστή εντολή και το επιβατικό τρένο βρισκόταν στην άνοδο.

Κρίσιμη η ύπαρξη δεύτερου σταθμάρχη

Αυτό είναι το σημείο, στο οποίο η ύπαρξη δεύτερου σταθμάρχη θα μπορούσε να αποτρέψει την τραγωδία καθώς ένα δεύτερο ζευγάρι μάτια θα εντόπιζε το λάθος στο κλειδί και θα παρακολουθούσε το ίχνος του τρένου.

Έως και λίγα χρόνια πριν σε σταθμούς όπως η Λάρισα η βάρδια ήταν διπλή. Παράλληλα λειτουργούσε και δεύτερη διπλή βάρδια εποπτείας τηλεδιοίκησης από τον Παλαιοφάρσαλο μέχρι το Πλατύ. Ακόμα και στην περίπτωση που κάτι συνέβαινε στους σταθμάρχες του σταθμού και δεν είχαν ακολουθήσει εκείνοι το πρωτόκολλο ασφαλείας, η βαρδια της τηλεδιοίκησης θα μπορούσε να δει τα πάντα από τα κλειδιά που ήταν λάθος έως την πορεία του τρένου καθώς θα παρακολουθούσε παντού το ίχνος του οπότε στα 12 λεπτά που μεσολάβησαν θα υπήρχε ο χρόνος οι σταθμάρχες να διορθώσουν το λάθος τους και να σταματήσουν την αμαξοστοιχία.

Ωστόσο η έλλειψη προσωπικού και πόρων αποδεκάτισε τον σιδηρόδρομο. Ετσι από τα 4 άτομα η ασφάλεια και η ρύθμιση της κυκλοφορίας κατέληξε να αφήνεται στα χέρια ενός ανθρώπου, του 60χρονου σταθμάρχη, ο οποίος στην προκειμένη περίπτωση είχε τοποθετηθεί στο βασικότερο σταθμό της διαδρομής αν και μετρούσε μόλις ημέρες προυπηρεσίας μετά την εκπαίδευσή του.



επόμενο άρθροRead next Article
#TAGS
  • Τέμπη
  • σιδηροδρομικό δυστύχημα
  • ΟΣΕ
  • σταθμάρχης
  • ειδήσεις τώρα
Ανακάλυψε την φθηνότερη ασφάλεια για το αυτοκινητό σου εύκολα και γρήγορα!Gowise.gr. Κάνε σύγκριση σε 27 ασφαλιστικές εταιρίες
Ethnos on Google News
Ακολούθησε το Έθνος στο Google News!
Live όλες οι εξελίξεις λεπτό προς λεπτό, με την υπογραφή του www.ethnos.grRegister on Ethnos at Google News
ΤΟ ΔΙΚΤΥΟ ΜΑΣ
ΗΜΕΡΗΣΙΑ| 24.03.2023 07:32
Ρεύμα: Στα 15 ευρώ ανά μεγαβατώρα η επιδότηση τον Απρίλιο
ΗΜΕΡΗΣΙΑ| 24.03.2023 03:30
Συντάξεις: Μπαράζ πληρωμών και «μπόνους» την επόμενη εβδομάδα - Ποιοι πάνε ταμείο
MENSHOUSE
5 λέξεις για να τον θυμούνται για πάντα: Η ιστορική βρισιά του αθυρόστομου Καραϊσκάκη στους Τούρκους λίγο πριν ξεψυχήσει
MENSHOUSE
«Κάψτε τους καλογέρους»: Η εκδίκηση του Κολοκοτρώνη μετά την ατιμωτική προδοσία που έφερε το βίαιο τέλος του αδερφού του

ΔΗΜΟΦΙΛΗ

01
25-03-2023 20:20
Ερωτηματικά για το αιματηρό επεισόδιο με τον 16χρονο τραυματία στο Λαγονήσι - Τι στοιχεία έχουν στα χέρια οι Αρχές που ίσως μαρτυρήσουν τους δράστες
02
25.03.2023 21:21
Συναγερμός στη Νίκαια μετά από φωτιά σε διαμέρισμα - Απεγκλωβίστηκε μια 58χρονη γυναίκα
03
23.03.2023 22:20
Κόντρα Κούγια - Πλεύρη για τη Ρούλα Πισπιρίγκου: Η κίνηση του υπουργού που προκάλεσε την αντίδραση του ποινικολόγου
04
25.03.2023 21:10
Προσοχή μην ξεχαστείτε! Τα ξημερώματα τα ρολόγια πηγαίνουν μια ώρα μπροστά
05
25.03.2023 14:20
Πένθιμη η ατμόσφαιρα στην παρέλαση της Λάρισα: Μαύρες κορδέλες, περιβραχιόνια και κονκάρδες με συνθήματα διαμαρτυρίας

POPULAR VIDEOS

Κεντρικό δελτίο 25/03/2023
Κεντρικό... | 25.03.2023 20:01
Κεντρικό δελτίο 25/03/2023
25η Μαρτίου: Μήνυμα ελπίδας από τους μαθητές στην Πολίχνη
ΑΠΟΣΠΑΣΜΑΤΑ... | 25.03.2023 14:07
25η Μαρτίου: Μήνυμα ελπίδας από τους μαθητές στην Πολίχνη
Αθλητικό δελτίο 25/03/2023
ΑΘΛΗΤΙΚΟ ΔΕΛΤΙΟ | 25.03.2023 19:55
Αθλητικό δελτίο 25/03/2023
Λάρισα: Στη σκιά της τραγωδίας των Τεμπών η μαθητική παρέλαση
ΑΠΟΣΠΑΣΜΑΤΑ... | 25.03.2023 13:53
Λάρισα: Στη σκιά της τραγωδίας των Τεμπών η μαθητική παρέλαση
Αθλητικό δελτίο 24/03/2023
ΑΘΛΗΤΙΚΟ ΔΕΛΤΙΟ | 24.03.2023 19:53
Αθλητικό δελτίο 24/03/2023