Γραμμή 4: Βαθαίνουν οι καθυστερήσεις με το 1/3 των σταθμών ακόμη σε αναμονή - Τα αίτια εκτεταμένων φθορών στον μετροπόντικα αναζητά η Ελληνικό Μετρό
Στα 3,2 δισεκατομμύρια ευρώ αναμένεται να διαμορφωθεί το 2025 το ανεκτέλεστο υπόλοιπο των συμβάσεων του Ομίλου ΑΒΑΞ🕛 χρόνος ανάγνωσης: 8 λεπτά ┋

Στις αρχές του 2026 θα αποσαφηνιστεί τελικώς το πόσο πίσω θα πάει η ολοκλήρωση της Γραμμής 4 του μετρό, η κατασκευή της οποίας έχει ήδη καθυστερήσει περί τα δύο χρόνια, τουλάχιστον σε ό,τι αφορά τους χρόνους παράδοσης των σταθμών προκειμένου να προχωρήσει το κυρίως έργο.
Ακόμα και σήμερα, σχεδόν τέσσερα χρόνια από την υπογραφή της σύμβασης του έργου πνοής για την Αθήνα, τον Ιούνιο του 2021, ο Αβαξ εκτελεί εργασίες μόνο σε 10 από τους 15 σταθμούς της νέας γραμμής, καθώς υπολείπονται ακόμα πέντε σταθμοί, οι οποίοι δεν έχουν παραδοθεί προκειμένου να προχωρήσουν οι εργασίες.
Σύμφωνα με την ενημέρωση της εταιρίας στο πλαίσιο της ανακοίνωσης των οικονομικών αποτελεσμάτων για το 2024, προκειται για τους σταθμούς Εξάρχεια, Ευαγγελισμό, Πανεπιστημιούπολη, Ζωγράφου και Γουδή. Στους σταθμούς αυτούς καθυστέρησε η ολοκλήρωση των πρόδρομων εργασιών, ενώ στην περίπτωση των δύο πρώτων υπάρχουν και προσφυγές σε εκκρεμότητα.
Υπενθυμίζεται ότι στο παρελθόν και ο ίδιος ο υφυπουργός Υποδομών, Νίκος Ταχιάος είχε χαρακτηρίσει «εξωπραγματικό» το αρχικό χρονοδιάγραμμα των οκτώ ετών του έργου που τοποθετούσε την παράδοση της γραμμής τον Ιούνιο του 2029, αποδίδοντας την καθυστέρηση σε λάθη που οφείλονταν στην εμπλοκή της πολιτικής σε ένα μεγάλο έργο.
Ωστόσο στο διάστημα που μεσολάβησε οι καθυστερήσεις συνεχίστηκαν με αποτέλεσμα να βαθαίνει το χάσμα στο χρονοδιάγραμμα, το οποίο ωστόσο επισήμως δεν έχει τροποποιηθεί. Ετσι, ενώ προγραμματιζόταν το σύνολο των σταθμών να έχει παραδοθεί στον ανάδοχο σε διάστημα 6 έως 15 μηνών από την υπογραφή της σύμβασης, σήμερα εξακολουθούν να παραμένουν σε εκκρεμότητα πέντε σταθμοί. Βάσει της τελευταίας ενημέρωσης των αρμοδίων, οι τέσσερις σταθμοί θα παραδοθούν εντός του πρώτου εξαμήνου του 2025 συμπεριλαμβανομένου και αυτού των Εξαρχείων, ενώ ο σταθμός του Ευαγγελισμού αναμένεται να παραδοθεί στις αρχές του 2026. Πάντως, το πρώτο εξάμηνο του έτους κοντεύει να παρέλθει, κάτι που δεν προκαλεί εντύπωση δεδομένου ότι στο παρελθόν έχουν κατά καιρούς δοθεί αρκετές προθεσμίες, οι οποίες τελικώς δεν τηρήθηκαν.
Σε κάθε περίπτωση βάσιμα στοιχεία αναφορικά με το πότε θα ολοκληρωθεί το έργο θα προκύψουν μετά την παράδοση του συνόλου των σταθμών. Ο ανάδοχος, ο οποίος έχει ήδη λάβει και πριμ έγκαιρης παράδοσης ύψους 57 εκατομμυρίων ευρώ, θα προσπαθήσει να συρρικνώσει τις καθυστερήσεις κατά το δυνατόν, ωστόσο φαίνεται πως δεν είναι πλέον καθόλου ρεαλιστική η πλήρης εξάλειψή τους.
Έως τώρα ο πρώτος μετροπόντικας έχει διανύσει σχεδόν 3 χιλιόμετρα και ο δεύτερος έχει πιάσει το πρώτο χιλιόμετρο. Στο έργο απασχολούνται 511 άτομα και αν προστεθούν και οι υπεργολάβοι, τότε ο αριθμός αυτός φτάνει τα 1.000 με 1.500 άτομα.
Προβλήματα με τον μετροπόντικα
Στο μεταξύ δεν έχουν τέλος και τα προβλήματα που αντιμετωπίζονται κατά την πρόοδο των εργασιών της Γραμμής 4 καθώς μετά τα ζητήματα που είχαν δημιουργηθεί με τη μεθοδολογία που είχε ακολουθηθεί στην κατασκευή της βοηθητικής σήραγγας στην Κατεχάκη για την οποία είχε κρούσει τον κώδωνα του κινδύνου και η «Ελληνικό Μετρό», ανησυχία προκάλεσαν και οι βλάβες, τις οποίες εμφάνισε ο ένας από τους δύο μετροπόντικες. Πηγές κοντά στην υπόθεση τις αποδίδουν σε πέτρωμα που συνάντησε το μηχάνημα και το οποίο δεν είχε καταγραφεί στις αρχικές γεωλογικές μελέτες. Το πέτρωμα εντοπίστηκε σε μήκος 80 μ. με το μηχάνημα να προχωρεί από εκεί «πιο συντηρητικά» και πλέον το έργο να έχει προχωρήσει.
Οπως προκύπτει, πάντως, από έγγραφο του διευθύνοντα συμβούλου της «Ελληνικό Μετρό», Νίκου Κουρέτα, το οποίο υπεγράφη πριν λίγες ημέρες, στις 16 Απριλίου, εγκρίθηκε η απευθείας ανάθεση για την παροχή υπηρεσιών εξειδικευμένου συμβούλου για θέματα ΤΒΜ συνολικής διάρκειας 5 εβδομάδων με στόχο να αποσαφηνιστούν τα αίτια «εκτεταμένων εσωτερικών φθορών» στον μετροπόντικα και να μην αποδειχθούν ...μεταδιδόμενα και στον δεύτερο μετροπόντικα.
Αντικείμενο της σύμβασης, σύμφωνα με τα όσα αναφέρονται, είναι:
Ο προσδιορισμός και η ανάλυση των συγκεκριμένων αιτιών που οδήγησαν σε αυτιύ του είδους τις εκτεταμένες εσωτερικές φθορές της κεφαλής καθώς και του ατέρμονα κοχλία του ΤΒΜ-2 υπό τις συγκεκριμένες γεωλογικές – γεωτεχνικές συνθήκες.
Οι προτεινόμενες μέθοδοι διαχείρισης εργασιών ΕΡΒ και τα απαιτούμενα μέτρα που πρέπει να ληφθούν για τη βελτίωση στη λειτουργία του μηχανήματος, προκειμένου να αποφευχθούν στο μέλλον στο ίδιο ή και στο άλλο ίδιου τύπου μηχάνημα παρόμοια θέματα.
Ορίζεται μάλιστα ότι για την υλοποίηση των ανωτέρων θα πραγματοποιηθούν από τον σύμβουλο επίσκεψη στο εργοτάξιο για την επί τόπου επιθεώρηση του ΤΒΜ, έλεγχος των σχετικών υποβολών του αναδόχου και σύνταξη σχετικής τεχνικής έκθεσης.
Αβαξ: Στα 3,2 δισ. Ευρώ το ανεκτέλεστο
Στα 3,2 δισεκατομμύρια ευρώ αναμένεται να διαμορφωθεί το 2025 το ανεκτέλεστο υπόλοιπο των συμβάσεων του Ομίλου ΑΒΑΞ. Το ανεκτέλεστο έφτανε τα 2,89 δισ. ευρώ στο τέλος του 2024 (έναντι 3,05 δις ευρώ το 2023), αλλά εντός της χρονιάς με νέες υπογεγραμμένες συμβάσεις 39 εκατ. ευρώ και υπό υπογραφή συμβάσεις €268 εκατ., αναμένεται να διαμορφωθεί περίπου στα 3,2 δις ευρώ, με το 51% να αφορά ιδιωτικά έργα και ΣΔΙΤ, το 49% δημόσια έργα, και το 21% εξ αυτών να προέρχεται από το εξωτερικό.
Σύμφωνα με τα οικονομικά αποτελέσματα που ανακοίνωσε ο Ομιλος, η κερδοφορία ενισχύθηκε κατά 192%, ενώ καταγράφηκε σημαντική αύξηση του κύκλου εργασιών κατά 44%. Τα καθαρά κέρδη μετά φόρων ανήλθαν στα 30,4 εκατ. ευρώ το 2024, έναντι 10,4 εκατ. το 2023, ενώ τα κέρδη ΕΒΙΤDA του Ομίλου ανήλθαν σε ιστορικά υψηλά, στα 105,3 εκατ. ευρώ, έναντι 60,8 εκατ. ευρώ το 2023.
Ο Όμιλος ΑΒΑΞ παρουσιάζει ενοποιημένο κύκλο εργασιών από συνεχιζόμενες δραστηριότητες, αυξημένο κατά 43,6%, συγκεκριμένα στα 651,5 εκατ. ευρώ, έναντι 453,5 εκατ. ευρώ το 2023.
Αξιοσημείωτη είναι η αύξηση στο EBITDA του κλάδου της κατασκευής κατά 38 εκατ. ευρώ (από 27 εκατ. σε 65 εκατ. ευρώ), που οφείλεται κατά το ήμισυ στην αύξηση του κύκλου εργασιών και κατά το ήμισυ στη βελτίωση του περιθωρίου EBITDA από 6,2% το 2023 σε 10,4% το 2024. Με την επιτάχυνση του ρυθμού υλοποίησης των νέων έργων τα οποία ενσωματώνουν καλύτερα χαρακτηριστικά κερδοφορίας κρίνεται ότι το επίπεδο είναι διατηρήσιμο.
Ο Πρόεδρος του Ομίλου ΑΒΑΞ, κ. Χρήστος Ιωάννου, τόνισε: «Έχοντας πλέον ισχυροποιήσει τη θέση μας, είμαστε έτοιμοι να χαράξουμε τη στρατηγική της επόμενης πενταετίας. Στόχος μας είναι να επανεπενδύσουμε τις χρηματορροές της κατασκευής σε τομείς όπου διαθέτουμε τεχνογνωσία και μπορούμε να προσφέρουμε ουσιαστική προστιθέμενη αξία — συγκεκριμένα στις Παραχωρήσεις, την οικιστική ανάπτυξη, τις μαρίνες και επιλεκτικά στον τομέα της ενέργειας. Με τις κινήσεις αυτές, επιδιώκουμε να διατηρήσουμε τη συμβολή του μη κατασκευαστικού EBITDA σε τουλάχιστον 40%».
Νέο κεντρικό μήνυμα του Ομίλου είναι το engineering – future –accomplishments, ενώ σε εξέλιξη βρίσκεται και σειρά άλλων μεγάλων έργων.
Εκτός της κατασκευής της γραμμής 4 του μετρό της Αθήνας προχωρά και το fly over της Θεσσαλονίκης, καθώς επίσης και η κατασκευή των τριων νοσοκομείων σε Θεσσαλονίκη, Κομοτηνή και Σπάρτη με πιο προχωρημένο αυτό της Κομοτηνής. Τα έργα συνολικού προυπολογισμού 442 εκατ. ευρώ αναμένεται να ολοκληρωθούν το 2026.
Στο έργο Μπράλος-Άμφισσα, προχωρούν τα χωματουργικά, και στήνεται η πρώτη μεγάλη γέφυρα, ενώ σε φάση μελετών και απαλλοτριώσεων βρίσκεται το οδικό έργο Ιωάννινα-Κακαβιά.
Αναφορικά με τα έργα υποδομών στο Ελληνικό, ο εντεταλμένος σύμβουλος της AVAX, Αντώνης Μιτζάλης σημείωσε πως είναι ιδιαίτερα περίπλοκα, ενώ απαντώντας σε ερώτηση αναφορικά με πιθανές καθυστερήσεις στην επένδυση, ανέφερε ότι οι εργασίες εκτελούνται σε ένα χώρο που ακόμα δουλεύουν εκατοντάδες άτομα, ενώ χρειάστηκε να γίνουν εκατοντάδες μετατοπίσεις ενεργών δικτύων και να εγκατασταθούν νέα. Ως προς την υπογειοποίηση της λεωφόρου Ποσειδώνος, σημείωσε ότι σε λίγους μήνες θα έχει ολοκληρωθεί ένα μεγάλο κομμάτι των εργασιών σκυροδέτησης και ακολούθως θα πρέπει να επιλυθούν γραφειοκρατικά θέματα για τον τρόπο με τον οποίο θα «κουμπώσει» η σήραγγα με την υφιστάμενη παραλιακή λεωφόρο.
Η προστατευτική μεταχείριση του Μαξίμου στον Καραμανλή, η επιστολή του Μαυρίκη στον Αρεοπαγίτη και η εκδήλωση του Τσίπρα
Εργαζόμενοι στο Μετρό προειδοποιούν για «αγκάθια» μετά με την πρόταση Κυρανάκη για 24ωρη λειτουργία - Τι εξετάζει η ΣΤΑΣΥ
Κατακραυγή για τη Γάζα: Ο Νετανιάχου κλιμακώνει τις επιθέσεις και αποσύρεται από τις διαπραγματεύσεις στο Κατάρ – Έτοιμη για κυρώσεις η ΕΕ
Καταθέτει δική της πρόταση η ΝΔ για προανακριτική - Γιατί χαρακτηρίζει νομικά αβάσιμη την πρόταση του ΠΑΣΟΚ
Live όλες οι εξελίξεις λεπτό προς λεπτό, με την υπογραφή του www.ethnos.gr