Στα ύψη η κόντρα Κυρανάκη - Ανδρουλάκη για το κυκλοφοριακό: Οι κατηγορίες, οι αιχμές και η παραδοχή της κυβέρνησης
Η μάχη στη Βουλή μεταξύ Ανδρουλάκη - Κυρανάκη🕛 χρόνος ανάγνωσης: 8 λεπτά ┋ 🗣️ Ανοικτό για σχολιασμό

Παραδοχή της κυβέρνησης ότι οι πρωτοβουλίες που έχουν αναληφθεί έως τώρα δεν κατάφεραν να αμβλύνουν το κυκλοφοριακό ζήτημα του λεκανοπεδίου, το οποίο γιγαντώνεται χρόνο με τον χρόνο, αποτέλεσε η χθεσινή συζήτηση στη Βουλή, η οποία προκλήθηκε ύστερα από επίκαιρη ερώτηση της Κοινοβουλευτικής Ομάδας του ΠΑΣΟΚ.
Ο πρόεδρος του ΠΑΣΟΚ, Νίκος Ανδρουλάκης εξαπέλυσε σφοδρή επίθεση κατά της κυβέρνησης με τον αναπληρωτή υπουργό Μεταφορών, Κωνσταντίνο Κυρανάκη, να αναλύει τον σχεδιασμό του υπουργείου παραδεχόμενος ωστόσο ότι η επιδείνωση της κατάστασης οφείλεται σε μεγάλο βαθμό στην επιλογή της κυβέρνησης για 12μηνη τουριστική περίοδο στην πρωτεύουσα.
Ο κ. Ανδρουλάκης μάλιστα σχολίασε και πρόσφατες τοποθετήσεις του αναπληρωτή υπουργού υπογραμμίζοντας: «Ακούσαμε και τον αναπληρωτή υπουργό, τον κ. Κυρανάκη, να μας λέει ότι «δεν χωράνε άλλοι στην Αθήνα». Σε λίγο θα μας πούνε να έχουμε και μόνιμο lockdown. Το πρόβλημα είναι οι κάτοικοι, δεν είναι η προχειρότητα και η έλλειψη σχεδίου», τόνισε.
Ο κ. Ανδρουλάκης έκανε λόγο για «ολική αποτυχία» στη διαχείριση των δημόσιων συγκοινωνιών, του Ταμείου Ανάκαμψης και κρίσιμων έργων υποδομής, περιγράφοντας την Αθήνα ως μια «ασφυκτική μητρόπολη» που επιβαρύνεται από καθυστερήσεις, προχειρότητα και απουσία συντονισμού. Στο στόχαστρο της κριτικής του βρέθηκε το Ταμείο Ανάκαμψης, το οποίο χαρακτήρισε «χαμένη ευκαιρία», υποστηρίζοντας ότι η κυβέρνηση αξιοποίησε τα ευρωπαϊκά κονδύλια χωρίς στρατηγικό σχεδιασμό, ειδικά στον τομέα των μεταφορών και της ανανέωσης του στόλου των Μέσων Μαζικής Μεταφοράς.
Αναφέρθηκε σε έργα που – όπως είπε – «σέρνονται», όπως η Αστική Σήραγγα Ηλιούπολης, ο οδικός άξονας Ελευσίνα – Οινόφυτα, οι παρεμβάσεις στον Κηφισό, η επέκταση της Λεωφόρου Κύμης και οι επεκτάσεις της Αττικής Οδού προς Ραφήνα και Λαύριο. Ειδική μνεία έκανε στον τριπλό κόμβο Σκαραμαγκά, ο οποίος δημοπρατήθηκε μεν πρόσφατα αλλά κινδυνεύει ήδη από καθυστερήσεις απαλλοτριώσεων που «επιβαρύνουν τους πολίτες με συνεχείς αποζημιώσεις».
Ο κ. Κυρανάκης αναγνώρισε από το βήμα της Βουλής ότι το κυκλοφοριακό αποτελεί πλέον ένα από τα σοβαρότερα προβλήματα της καθημερινότητας και ότι επιφέρει όχι μόνο «ψυχική επιβάρυνση», αλλά και μετρήσιμο οικονομικό κόστος στο ΑΕΠ, στην παραγωγικότητα και στις επιχειρήσεις. Τόνισε ότι το ζήτημα δεν είναι κομματικό, αλλά πολυπαραγοντικό και πως η λύση του προϋποθέτει συντονισμό πολλών υπουργείων, καθώς εμπλέκονται θέματα δόμησης, πολεοδομίας και logistics. Εξήγησε ότι δύο παράγοντες έχουν επιβαρύνει καθοριστικά τη συμφόρηση στην πρωτεύουσα:
η επιλογή για 12μηνη τουριστική περίοδο, που εκτόξευσε τον μηνιαίο αριθμό επισκεπτών από 350.000 σε 600.000–700.000, και
οι εφοδιαστικές μεταφορές, για τις οποίες προωθείται ρύθμιση μετακινούμενων ωραρίων ώστε τα φορτηγά να μην κυκλοφορούν στους βασικούς άξονες μεταξύ 7:00 και 10:00 το πρωί. Σημείωσε ότι βρίσκεται σε διαρκή συνεννόηση με τους εμπλεκόμενους κλάδους της εφοδιαστικής αλυσίδας.
Τα ΜΜΜ και οι αυξήσεις μόνο σε ενεργούς οδηγούς
Ιδιαίτερη αναφορά έκανε στα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς, και ειδικότερα στα λεωφορεία, όπου, όπως δήλωσε, από τον Μάιο του 2025 παρατηρείται αύξηση τόσο στα δρομολόγια όσο και στον αριθμό των οδηγών, επιχειρώντας να διαψεύσει τα επιχειρήματα περί μείωσης συγκριτικά με το 2019. Ωστόσο η ίδια η ΟΣΥ στην έκθεση πεπραγμένω της αναφέρεται σε απώλεια άνω του μισού εκατομμυρίου δρομολογίων εξαιτίας κυρίως της έλλειψης οδηγών.
Ο κ. Κυρανάκης υπενθύμισε ότι το 2021 είχε υπάρξει σημαντική ενίσχυση μέσω της σύμπραξης με ιδιώτη για την κάλυψη των προαστίων και απέδωσε την υποχώρηση που ακολούθησε στις συνταξιοδοτήσεις και τις μαζικές αποχωρήσεις εργαζομένων.
Στάθηκε ιδιαίτερα στο φαινόμενο των παραιτήσεων, παραδεχόμενος ότι «ένας στους δύο νέους οδηγούς παραιτείται», με το ποσοστό να φτάνει το 55% μεταξύ των νεοπροσληφθέντων, και εξήγησε ότι η προκήρυξη για 300 νέες προσλήψεις βρίσκεται ήδη σε εξέλιξη. Επανέλαβε την πρόθεση της κυβέρνησης να εφαρμοστούν από το νέο έτος αυξήσεις στους μισθούς με τη μορφή μπόνους. Διευκρίνισε, πάντως, ότι αυτές δεν θα δοθούν οριζόντια σε όλους τους εργαζομένους της ΟΣΥ, αλλά αποκλειστικά στους ενεργούς οδηγούς.
Ο ίδιος αναφέρθηκε στους οδηγούς που βρίσκονταν σε αναστολή για λόγους υγείας, σημειώνοντας ότι από τους 700 του περασμένου Μαρτίου, ο αριθμός έχει μειωθεί στους 391 και αναμένεται να μηδενιστεί το πρώτο τρίμηνο του 2026. Υπενθύμισε επίσης ότι η ΟΣΥ, η οποία θα ξεκινήσει τη δική της σχολή οδηγών, θα καλύπτει το κόστος απόκτησης επαγγελματικού διπλώματος ύψους 1.500 ευρώ, με την προϋπόθεση παραμονής των οδηγών για μία πενταετία στην ΟΣΥ.
Σε ό,τι αφορά την ανανέωση του στόλου, ο υπουργός δήλωσε ότι σήμερα πάνω από τα δύο τρίτα του ενεργού στόλου λεωφορείων έχουν ήδη αντικατασταθεί, καθώς 860 νέα οχήματα έχουν παραδοθεί. Έως τον Μάρτιο του 2026 ο αριθμός αναμένεται να φτάσει τα 1.076, ενώ έχει εξασφαλιστεί χρηματοδότηση για 1.600 νέα λεωφορεία μέχρι το 2027.
Επανέλαβε την επιχειρηματολογία για την κατάργηση των τρόλεϊ, στο πλαίσιο της οποίας το υπουργείο προχωρά από την Κυριακή στην αποξήλωση ενεργού εναέριου δικτύου, επικαλούμενο μελέτη του ΟΑΣΑ, την οποία ωστόσο δεν έχει δώσει στη δημοσιότητα. Το σχέδιο περιλαμβάνει μετασχηματισμό του στόλου των τρόλεϊ, με αντικατάσταση από ηλεκτρικά λεωφορεία λόγω χαμηλότερου λειτουργικού κόστους, καθώς και εστίαση σε 15 λεωφορειακές βασικές γραμμές που σηκώνουν το μεγαλύτερο βάρος μετακινήσεων στο Λεκανοπέδιο. Στόχος είναι η μείωση της μέσης χρονοαπόστασης από τα 17 στα 8 λεπτά στις ώρες αιχμής, με αυστηρή επιτήρηση των λεωφορειολωρίδων μέσω καμερών.
Αιχμές για τους συρμούς χωρίς κλιματισμό
Αναφερόμενος στο μετρό, ο κ. Κυρανάκης ξεκίνησε με αιχμή προς το ΠΑΣΟΚ, διερωτώμενος πώς παραγγέλθηκαν συρμοί χωρίς κλιματισμό σε μια πόλη που πλήττεται από καύσωνες. Παρέθεσε στοιχεία για τις γραμμές 2 και 3, σύμφωνα με τα οποία το σύνολο των δρομολογίων του 2019 ήταν 271.533και του 2023 270.758.
Για το 2024, επιβεβαίωσε ότι η επιλογή για πυκνότερη συχνότητα στις ώρες αιχμής οδήγησε σε μείωση δρομολογίων κατά 16.000 σε ετήσια βάση, τονίζοντας όμως ότι επιτεύχθηκε καλύτερη εξυπηρέτηση στις ώρες αιχμής.
Για τη γραμμή 3, που έχει επεκταθεί μέχρι τον Πειραιά, τόνισε ότι χρησιμοποιούνται οι ίδιοι συρμοί με μεγαλύτερη πλέον διαδρομή και ανακοίνωσε ότι το σχέδιο προβλέπει δρομολόγια με τέσσερις επιπλέον συρμούς από το φθινόπωρο του 2026, ώστε η χρονοαπόσταση να πέσει στα 3,5 λεπτά. Στη γραμμή 2, ο στόχος είναι τα 4 λεπτά, με προοπτική περαιτέρω μείωσης το 2027. Ιδιαίτερα σημαντική χαρακτήρισε την επέκταση του μετρό προς Γλυφάδα, με μελέτη που ξεκινά στις αρχές του 2026, λόγω της αναμενόμενης επιβάρυνσης από την ανάπτυξη στο Ελληνικό.
Δύσκολη κατάσταση στον ηλεκτρικό
Στη διαπίστωση ότι η κατάσταση στον Ηλεκτρικό παραμένει «δύσκολη», προχώρησε ο κ. Κυρανάκης που παραδέχτηκε ότι το έργο της πλήρους ανακατασκευής των 14 παλαιότερων συρμών εμφανίζει αλλεπάλληλες καθυστερήσεις, με αποτέλεσμα την επιβολή προστίμου 3,8 εκατ. ευρώ στον ανάδοχο. Οι πρώτοι ανακαινισμένοι συρμοί πρόκειται να αρχίσουν να έρχονται τελικά τον Μάρτιο του 2026, γεγονός το οποίο επιβεβαιώνει το ρεπορτάζ του «ethnos.gr» ότι η παραλαβή του συνόλου μετατίθεται πλέον στην καλύτερη περίπτωση για τα μέσα του 2027 και αυτό εφόσον δεν υπάρξουν περαιτέρω καθυστερήσεις.
Στόχος είναι με την έλευση αυτών των συρμών η μείωση των χρονοαποστάσεων, οι οποίες αυτή τη στιγμή είναι στα 8 λεπτά στα 5,5 λεπτά μέχρι το τέλος του 2026 και στα 5 λεπτά στις αρχές του 2027. Παράλληλα, εξελίσσεται η ολική αντικατάσταση 32 χιλιομέτρων σιδηροτροχιάς για την εξάλειψη χρόνιων βραδυποριών.
Στο πεδίο των ελέγχων κομίστρου, ο κ. Κυρανάκης σημείωσε ότι το 2021 πραγματοποιήθηκαν 342.000 έλεγχοι στα λεωφορεία, ενώ φέτος ο αριθμός φτάνει τα 1.749.000, με σχεδόν 5 εκατομμύρια ελέγχους σε μετρό και Ηλεκτρικό. Υπογράμμισε ότι το εισιτήριο παραμένει από τα φθηνότερα στην Ευρώπη. Αναφέρθηκε επίσης στα μεγάλα έργα που, όπως ανέφερε, στοχεύουν στη συνολική αποσυμφόρηση της Αττικής, όπως ο τριπλός κόμβος Σκαραμαγκά που αναμένεται να μειώσει την κυκλοφορία κατά 25% στις επηρεαζόμενες περιοχές, καθώς και η σιδηροδρομική σύνδεση Ελευσίνας – Θήβας, για την οποία προγραμματίζεται αίτηση χρηματοδότησης το 2026 με σκοπό την εκτροπή μεγάλου μέρους της κίνησης των φορτηγών από τον Κηφισό. Υπενθύμισε ακόμα ότι τα σιδηροδρομικά έργα στη γραμμή Αθήνα–Θεσσαλονίκη αναμένεται να ολοκληρωθούν το καλοκαίρι του 2026.
«Δείξαμε τη δύναμή μας στο αεροδρόμιο»: Σκληραίνουν τη στάση τους οι αγρότες της Κρήτης - Τι λένε για την «εγκληματική οργάνωση»
Στο ΚΑΤ οδηγός λεωφορείου - Γρονθοκοπήθηκε από οδηγό ΙΧ για ένα φλας
Η Google ξανά στο στόχαστρο της Ευρωπαϊκής Επιτροπής: Παραβιάζει τους κανόνες με το AI;
Ο Βαλάντης εκνευρίστηκε με τους μουσικούς του και τους «έφτυσε» επί σκηνής - Δείτε βίντεο
Live όλες οι εξελίξεις λεπτό προς λεπτό, με την υπογραφή του www.ethnos.gr
δημοφιλές τώρα: 



