Στο κόκκινο οι αντιδράσεις για την παραχώρηση της Εγνατίας: Προειδοποιήσεις εργαζομένων για «ξαφνικό θάνατο»
Ο ΣΕΤΕΟ εξέφρασε την πλήρη αντίθεση των εργαζομένων στον «ξαφνικό θάνατο» της εταιρείας και στη «μαζική μετακίνηση προσωπικού» σε διάφορες υπηρεσίες του Δημοσίου🕛 χρόνος ανάγνωσης: 6 λεπτά ┋ 🗣️ Ανοικτό για σχολιασμό

Υπό τις αντιδράσεις των εργαζομένων, οι οποίοι ζητούν την απόσυρση του άρθρου 12 της σύμβασης παραχώρησης της Εγνατίας Οδού που προβλέπει τη μετακίνησή τους ως μονάδων και όχι ως ενιαίας συγκροτημένης υπηρεσίας σε φορείς της γενικής κυβέρνησης, αναμένεται να κυρωθεί σήμερα το πακέτο συμβάσεων από τη Βουλή.
Κατά τη διάρκεια της ακρόασης εξωκοινοβουλευτικών προσώπων στο πλαίσιο εξέτασης της σύμβασης από την Επιτροπή Παραγωγής και εμπορίου της Βουλής χθες ο πρόεδρος του Συλλόγου Εργαζομένων (ΣΕΤΕΟ), Γιώργος Γοδέβενος προειδοποίησε για άλλη μια φορά για τον κίνδυνο «διάλυσης ενός μοναδικού μηχανισμού παραγωγής τεχνικού έργου» στη Βόρεια Ελλάδα.
Ο ΣΕΤΕΟ εξέφρασε την πλήρη αντίθεση των εργαζομένων στον «ξαφνικό θάνατο» της εταιρείας και στη «μαζική μετακίνηση προσωπικού» σε διάφορες υπηρεσίες του Δημοσίου. Όπως σημειώνει, η εταιρεία αποτελεί έναν «καθετοποιημένο τεχνικό φορέα 30 ετών» με υψηλή εξειδίκευση στη μελέτη, κατασκευή και συντήρηση έργων μεγάλης κλίμακας. Ο κ. Γοδέβενος τόνισε ότι δεν υπάρχει καμία πρόβλεψη για τους 50 συμβασιούχους, ούτε και για τα περίπου 1.000 άτομα που εργάζονται μέσω εργολάβων και καλύπτουν κρίσιμες λειτουργίες στον αυτοκινητόδρομο.
«Δεν υπάρχει καμία αναφορά για διατήρηση μισθολογικών παροχών ή εργασιακής συνέχειας», επεσήμανε, ενώ προειδοποίησε ότι «ο μηχανισμός παραγωγής έργων κινδυνεύει να χαθεί, εάν το προσωπικό διασκορπιστεί σε διάφορες περιφερειακές υπηρεσίες».
Στο ίδιο μήκος κύματος, είχε κινηθεί και επιστολή του Τεχνικού Επιμελητηρίου Κεντρικής Μακεδονίας προς την ηγεσία του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών, το οποίο μαζί με τα ΤΕΕ Θράκης, Ανατολικής και Δυτικής Μακεδονίας, κατέθεσαν τη δική τους ηχηρή διαφωνία με το κλείσιμο της Εγνατία Οδός Α.Ε, κάνοντας λόγο για «σημαντικό πλήγμα στην παραγωγική ικανότητα της χώρας». Όπως τονίζουν, το κόστος απώλειας της συσσωρευμένης τεχνογνωσίας της Εγνατίας Οδού δεν μπορεί να αποτιμηθεί μόνο με οικονομικούς όρους, και θα έχει βαθύ αποτύπωμα στο τεχνικό οικοσύστημα της Βόρειας Ελλάδας. Το ΤΕΕ ζήτησε από το υπουργείο να επανεξετάσει πλήρως τη διάλυση της εταιρείας και να τη διατηρήσει ως «αποκεντρωμένη περιφερειακή δομή για τον σχεδιασμό και υλοποίηση έργων υποδομής».
Ο ΣΥΡΙΖΑ, όπως ανέφερε ο ειδικός αγορητής του Χρήστος Γιαννούλης, πάντως, αναμένεται να καταθέσει τροπολογία για τα ζητήματα των εργαζομένων στην Εγνατία.
Εργαζόμενοι: Επαναδειοδοτούν τις αδειοδοτημένες σήραγγες
Από την πλευρά των εργαζομένων, ιδιαίτερη ανησυχία προκαλεί και η τροποποίηση της σύμβασης παραχώρησης στο θέμα των σηράγγων. Ο κ. Γοδέβενος υποστήριξε ότι παρότι το 90% των εργασιών αναβάθμισης σε 16 μη αδειοδοτημένες σήραγγες έχει ολοκληρωθεί, η νέα προσέγγιση του ΥΠΟΜΕ θέλει όλες τις σήραγγες - ακόμη και τις ήδη αδειοδοτημένες - να περνούν ξανά από πλήρη διαδικασία αδειοδότησης. Η αλλαγή αυτή, σύμφωνα με τον ίδιο, οδηγεί το Δημόσιο να επωμιστεί ένα βάρος τουλάχιστον 180 εκατ. ευρώ.
Στον αντίποδα, η διοίκηση της εταιρείας μέσω του προέδρου της Εγνατία Α.Ε., Γιώργου Κωνσταντόπουλου υπενθύμισε ότι η εταιρεία παρέλαβε έναν δρόμο με μεγάλες εκκρεμότητες και χωρίς δικά της έσοδα μέχρι το 2010, καθώς όλα κατευθύνονταν στην εξυπηρέτηση δανείων προς την Πειραιώς. Με την επιβολή ενιαίας χρέωσης 3 λεπτών/χλμ και τη λειτουργία νέων διοδίων, τα έσοδα εκτοξεύθηκαν, επιτρέποντας την αποπληρωμή όλων των υποχρεώσεων και την ενίσχυση της καθαρής θέσης στα 335 εκατ. ευρώ. «Σήμερα δεν υπάρχει δανειακή επιβάρυνση. Ο παραχωρησιούχος θα αναλάβει βαριά συντήρηση που εμείς, λόγω νομικών κωλυμάτων, δεν μπορούσαμε να κάνουμε», δήλωσε.
Και ο κ. Κωνσταντόπουλος, πάντως, επεσήμανε ότι η Εγνατία Α.Ε. ήδη ολοκλήρωσε τις περισσότερες εργασίες στις σήραγγες - «το 90% έγινε μόλις πήραμε το πράσινο φως» με κόστος περίπου 130 εκατ. ευρώ τη διετία 2024–25. Συμπλήρωσε όμως ότι το κόστος βαριάς συντήρησης σε βάθος 35 ετών θα έφτανε τα 2 δισ. ευρώ, δηλαδή περισσότερα από όσα θα λάβει το Δημόσιο ως τίμημα για την ισόχρονη παραχώρηση με την ευθύνη της βαριάς συντήρησης να βαρύνει τον παραχωρησιούχο. Προσέθεσε επίσης πως εάν προχωρούσαν εργασίες σε έναν υπό παραχώρηση άξονα «θα θεωρούνταν δώρο στον παραχωρησιούχο», ενώ κατέληξε ότι «η παραχώρηση είναι πλέον μονόδρομος».
Ο περιφερειάρχης Δυτικής Μακεδονίας, Γιώργος Αμανατίδης υπογράμμισε ότι και οι περιφέρειες πρέπει να υποδεχτούν προσωπικό με τεχνογνωσία προερχόμενο από την Εγνατία. Στη δική του παρέμβαση ο πρόεδρος της Ομοσπονδίας Μηχανικών του Δημοσίου (ΠΟ ΕΜΔΥΔΑΣ), Δημήτρης Πετρόπουλος έκανε λόγο για «εκποίηση δημόσιων υποδομών» και μοντέλα ΣΔΙΤ και παραχωρήσεων που λειτουργούν τελικά σε βάρος του δημοσίου συμφέροντος.
Ταχιάος: Στα 1,269 δισ. ευρώ το τίμημα
Ως «εγγραφή λογιστική, η οποία θα επιτρέψει την αποπληρωμή οποιωνδήποτε απαιτήσεων του παραχωρησιούχου στο μέλλον αφορούν σήραγγες χωρίς να βαρύνουν τον κρατικό προϋπολογισμό ή το έλλειμμα», χαρακτήρισε ο υφυπουργός Υποδομών, Νίκος Ταχιάος το ποσό των 180 εκ. ευρώ, το οποίο θα παραμείνει σε ειδικό λογαριασμό και θα προέρχεται από το συνολικό τίμημα που θα πληρώσει ο παραχωρησιούχος της Εγνατίας Οδού.
Ξεκαθάρισε επίσης ότι η εκτέλεση έργων βαριάς συντήρησης περιλαμβάνεται στις υποχρεώσεις του αναδόχου.
Νωρίτερα ο κ. Ταχιάος από το βήμα του συνεδρίου του Ταμείου Μηχανικών Εργοληπτών Δημοσίων Έργων (ΤΜΕΔΕ) είχε επισημάνει ότι η Εγνατία Οδός έχει πλέον γεράσει και πολλές υποδομές της βρίσκονται στα όριά τους.
Σημείωσε ότι πρέπει «να προχωρήσει η πολύ βαριά συντήρησή της και ανάταξη υποδομών. Για παράδειγμα, υπάρχουν σήραγγες οι οποίες κατασκευάστηκαν τη δεκαετία του 80 και οι οποίες έγιναν μέρος της Εγνατίας κατά τη διάρκεια της κατασκευής ως είχαν. Αυτές οι σήραγγες δεν ικανοποιούν τις σημερινές προδιαγραφές. Πρέπει να υπάρξουν πολύ σημαντικές παρεμβάσεις στα πάντα», τόνισε.
Προσέθεσε ότι η πιστοποίηση των σηράγγων στην κατηγορία Ε προχώρησε αργά, παρά τη «φιλότιμη προσπάθεια» της Εγνατία Οδός Α.Ε., ακολουθώντας τον γνώριμο ρυθμό του Δημοσίου και αφήνοντας σημαντικά κενά. Η καθυστέρηση αυτή οδήγησε σε τροποποίηση της σύμβασης ώστε ο παραχωρησιούχος να αναλάβει την τελική ανάταξη μέσω συμπληρωματικών εργασιών μετά την έναρξη της παραχώρησης.
Στο επίπεδο της οικονομικής διάστασης της σύμβασης, είπε ότι το τίμημα της παραχώρησης διαμορφώνεται σήμερα στα 1,269 δισ. ευρώ, ποσό που θα οριστικοποιηθεί έξι ημέρες πριν την έναρξης της παραχώρησης με τα χρήματα να κατευθύνονται στην απομείωση του δημόσιου χρέους. Η παραχώρηση θεωρείται, κατά την κυβέρνηση, διπλά σημαντική: όχι μόνο για τη δημοσιονομική της συμβολή, αλλά και επειδή εξασφαλίζει διαρκή, βαριά συντήρηση και πλήρη αναβάθμιση των υποδομών, μετατρέποντας την Εγνατία σε αυτοκινητόδρομο εφάμιλλο των σύγχρονων παραχωρημένων οδικών αξόνων και απελευθερώνοντας πόρους για άλλες ανάγκες του Δημοσίου.
Αποκλεισμένο το λιμάνι του Βόλου από στεριά και θάλασσα – «Παρέλαση» αγροτών με τρακτέρ και ψαράδων με καΐκια
Συναγερμός σε Ελλάδα και Ευρώπη: Δότης σπέρματος με καρκινικό γονίδιο έγινε πατέρας τουλάχιστον 197 παιδιών
Συναγερμός στην Ιαπωνία: Κοινές πτήσεις κινεζικών και ρωσικών μαχητικών πάνω από το νησί
«Τις δύο τις έβαλα εγώ, την άλλη ο φίλος μου»: H κυνική ομολογία του δράστη στο TikTok για το μαχαίρωμα στον 14χρονο
Live όλες οι εξελίξεις λεπτό προς λεπτό, με την υπογραφή του www.ethnos.gr
δημοφιλές τώρα: 



