Αναγκαστικό restart στο μετρό της Αθήνας: Νέοι συρμοί, αναβαθμίσεις και... καθυστερήσεις
Το χρονοδιάγραμμα και η δύσκολη Γραμμή 1🕛 χρόνος ανάγνωσης: 6 λεπτά ┋ 🗣️ Ανοικτό για σχολιασμό

Τον διαγωνισμό για την αγορά νέων συρμών για το μετρό της Αθήνας προετοιμάζει η «Ελληνικό Μετρό» με στόχο να προκηρυχθεί έως τις αρχές Φεβρουαρίου του 2026. Υστέρα από την πολυετή αποεπένδυση στα μέσα σταθερής τροχιάς της πρωτεύουσας, η κίνηση πλέον δεν αποτελεί επιλογή, αλλά αναγκαιότητα καθώς οι σημερινές χρονοαποστάσεις αδυνατούν να στηρίξουν τη ζήτηση που αυξάνεται χρόνο με τον χρόνο, ενώ το σύστημα των σταθερών συγκοινωνιών δεν έχει καθόλου εφεδρείες.
Σύμφωνα με τα όσα ανέφερε στο συνέδριο του Ταμείου Μηχανικών και Εργοληπτών Δημοσίων Εργων (ΤΜΕΔΕ), ο αναπληρωτής υπουργός Μεταφορών, Κωνσταντίνος Κυρανάκης, στον διαγωνισμό θα προβλεφθεί ο μικρότερος δυνατός χρόνος παράδοσης. Η προμήθεια αφορά 15 συρμούς, με τους 7 να σχεδιάζονται ως διρευματικοί, ώστε να μπορούν να κινούνται και στο υπέργειο δίκτυο - δηλαδή και στο κομμάτι προς το αεροδρόμιο. Σύμφωνα με τον διευθύνοντα σύμβουλο της «Ελληνικό Μετρό», Νίκο Κουρέτα, ο αριθμός αυτός «είναι επαρκής για να εξυπηρετήσει τις ανάγκες της πόλης».
Υπόθεση... ετών η άφιξη νέων συρμών
Δεδομένου, πάντως, ότι η άφιξη των νέων συρμών δεν θα είναι υπόθεση μηνών, αλλά ετών, η ΣΤΑΣΥ προχωρά ήδη σε σχέδιο ανάταξης τροχαίου υλικού. Κι αυτό διότι τα δεδομένα είναι ...αμείλικτα. Όπως εξήγησε ο διευθύνων σύμβουλος της ΣΤΑΣΥ, Θανάσης Κοτταράς, το μετρό μεταφέρει καθημερινά πάνω από 750.000 επιβάτες. Μόνο το 2024 η επιβατική κίνηση εκτοξεύτηκε κατά 8%, ενώ και το 2025 αναμένεται να κλείσει με πάνω από 5% αύξηση, γεγονός το οποίο κάνει ακόμα πιο πιεστική την ανάγκη αύξησης των δρομολογίων.
Σήμερα η Γραμμή 3 λειτουργεί το πρωί με χρονοαπόσταση 4 λεπτών - μια συχνότητα που όπως καταδεικνύει η καθημερινότητα δεν επαρκεί. Στην κατεύθυνση της αύξησης των διαθέσιμων συρμών η ΣΤΑΣΥ επιχειρεί να επιστρέψει σε κυκλοφορία και 12 παροπλισμένους συρμούς στις γραμμές 2 και 3, ύστερα από αναγκαίες εργασίες ανάταξης.
Στις συγκεκριμένες γραμμές το πρόγραμμα ανανέωσης περιλαμβάνει και την προσθήκη κλιματισμού σε 28 συρμούς της πρώτης γενιάς, οι οποίοι μπήκαν στο δίκτυο το 2000 χωρίς A/C και μετατρέπονται σε ... φούρνους τους καλοκαιρινούς μήνες. Η πρόταση έχει σταλεί για ένταξη στο ΕΣΠΑ και αναμένεται να εγκριθεί ώστε οι διαγωνισμοί να προχωρήσουν μέσα στο πρώτο εξάμηνο του 2026.
Παρά τις ελλείψεις, πάντως, ο συνολικός διαθέσιμος στόλος του μετρό έχει ενισχυθεί: από 40 συρμούς πριν τέσσερα χρόνια, έχει φτάσει σήμερα τους 52, μαζί με τους τέσσερις επιπλέον που αναγκαστικά «δανείστηκε» η Γραμμή 1 προκειμένου να βγαίνει το πρόγραμμα δρομολογίων.
Οι συγκοινωνιακές εταιρείες εκτιμούν ότι με την κίνηση αυτή θα υπάρξει κάποια ανακούφιση του επιβατικού κοινού στις δύο γραμμές του μετρό ακόμα και από το προσεχές φθινόπωρο.
Δύσκολα τα πράγματα στη Γραμμή 1
Τα πράγματα όμως είναι πιο δύσκολα στη Γραμμή 1. Εκεί, εν έτει 2025, κυκλοφορούν ακόμα συρμοί της δεκαετίας του 1980, οι οποίοι έχουν εξαντλήσει προ πολλών ετών τον κύκλο ζωής τους. Η ανακαίνιση 14 από αυτούς, η οποία έχει ανατεθεί στην ισπανική CAF, προχωρά με σοβαρές καθυστερήσεις - σε σημείο που η ΣΤΑΣΥ της επέβαλε πρόστιμο ύψους 3,5 εκατ. ευρώ. Ετσι, ενώ στα τέλη της φετινής χρονιάς θα έπρεπε να έχει επιστρέψει ανακαινισμένο το σύνολο των συρμών, μέχρι και σήμερα δεν έχει παραδοθεί ούτε ένας. Με βάση το επικαιροποιημένο χρονοδιάγραμμα, ο πρώτος αναβαθμισμένος συρμός θα παραδοθεί τον Μάρτιο και θα ακολουθήσουν δοκιμές. Από εκεί και πέρα, προβλέπεται η παράδοση ενός συρμού τον μήνα μέχρι τον Μάιο του 2027, εφόσον δεν υπάρξουν άλλες καθυστερήσεις.
Για τη Γραμμή 1 η ΣΤΑΣΥ ετοιμάζει επίσης νέα πρόταση χρηματοδότησης για την αναβάθμιση ακόμη δέκα συρμών, που κυκλοφορούν από τις αρχές της δεκαετίας του ’90 και έχουν πλέον ανάγκη ανάταξης. Αλλωστε η διοίκηση της εταιρείας συνδέει άμεσα την πτώση της επιβατικής κίνησης στον ηλεκτρικό σιδηρόδρομο τα τελευταία χρόνια με την παλαιότητα και την έλλειψη αξιοπιστίας των συρμών, οι οποίοι πλέον περνούν με συχνότητα οκτώ λεπτών.
Επενδυτικό πρόγραμμα 300 εκατ. ευρώ
Η ανάταξη συρμών εντάσσεται στο επενδυτικό πρόγραμμα 300 εκατ. ευρώ της ΣΤΑΣΥ. Ηδη έχουν συμβασιοποιηθεί έργα 100 εκατ. μεταξύ των οποίων και η αντικατάσταση 32 χιλιομέτρων σιδηροτροχιάς, ένα έργο που αναμένεται να δώσει λύσεις στις βραδυπορείες στις οποίες αναγκάζονται οι ηλεκτροδηγοί για να αντιμετωπίσουν προβληματικά σημεία του δικτύου.
Παράλληλα, τρέχει πρόγραμμα αναβάθμισης σταθμών και αντικατάστασης κλιμάκων σε σταθμούς που λειτουργούν από το 2000 με το συνολικό κόστος της παρέμβασης που θα αφορά και όλες τις κυλιόμενες σκαλες της Γραμμής 1 να εκτιμάται ότι θα ξεπεράσει τα 30 εκατ. ευρώ.
Εξίσου κρίσιμη είναι η αναβάθμιση της σηματοδότησης στις γραμμές 2 και 3 - ένα έργο 20 εκατ. ευρώ που θα συμβάλλει τόσο στην ασφάλεια όσο και στις συχνότητες των δρομολογίων μειώνοντας προβλήματα καθυστερήσεων.
Στη Γραμμή 1 δρομολογούνται εργασίες ενίσχυσης υποδομών, όπως η αποκατάσταση της γέφυρας Πουλοπούλου, η αντικατάσταση περιφράξεων, ενώ η εταιρεία φαίνεται να «ξεπαγώνει» και το στοιχειωμένο έργο της υπογειοποίησης του τμήματος Φάληρο – Πειραιάς, το οποίο συζητείται από το μακρινό 2000. Το συγκεκριμένο τμήμα «κουβαλάει» φθορές δεκαετιών και μολονότι είναι λειτουργικό, δυσχεραίνει ακόμα περισσότερο τη μετακίνηση όσων επιλέγουν τον ηλεκτρικό καθώς απαιτεί σημαντικά μειωμένες ταχύτητες. Η ΣΤΑΣΥ έχει έτοιμη τη νέα μελέτη και πλέον αναμένονται οι αποφάσεις της Πολιτείας.
Παράλληλα, η ΣΤΑΣΥ έχει ξεκινήσει καθαρισμό της γραμμής από γκράφιτι και φθορές, σε μια προσπάθεια να σταματήσει η εικόνα εγκατάλειψης που χαρακτηρίζει σημεία του ηλεκτρικού.
Οι επεκτάσεις
Σε ό,τι αφορά τις επεκτάσεις του μετρό, η Γραμμή 4 προχωρά, αλλά με σημαντικές καθυστερήσεις. Σύμφωνα με τον κ. Κουρέτα, ο πρώτος μετροπόντικας έχει ήδη ολοκληρώσει το 88% της διαδρομής Κατεχάκη - Ευαγγελισμός, ενώ ο δεύτερος έχει φτάσει στην Κυψέλη, έχοντας διανύσει το 33% της σήραγγας. Οι εργασίες στους σταθμούς συνεχίζονται καθημερινά, με τις αναμενόμενες τεχνικές δυσκολίες που συνοδεύουν τα υπόγεια έργα, τόνισε χωρίς ωστόσο να αναφερθεί στο επικαιροποιημένο χρονοδιάγραμμα, το οποίο αναμένεται να δοθεί από τον ανάδοχο προκειμένου να αποσαφηνιστεί το πόσο μακριά θα μετακινηθεί η παράδοση.
Ο σχεδιασμός για τις επόμενες επεκτάσεις περιλαμβάνει αυτές προς Άγιο Νικόλαο, Γλυφάδα - Ελληνικό, δύο νέους βόρειους κλάδους προς Μελίσσια και Εθνική Οδό, επέκταση προς Πετρούπολη και τελικά τη σύνδεση της Γραμμής 1 με το Κέντρο Πολιτισμού Σταύρος Νιάρχος.
Οι τρεις γαλάζιοι πόλοι που συγκρούονται για τους αγρότες, η σύσκεψη υπό το Μητσοτάκη για να πάψει η κωλυσιεργία και οι φωνές στη σύσκεψη Τσιάρα και βουλευτών
Ανυποχώρητοι οι αγρότες σε όλη τη χώρα: Κρίσιμο 48ωρο με κλιμάκωση των κινητοποιήσεων – Το Σάββατο η πανελλαδική διάσκεψη στη Νίκαια
ΟΠΕΚΕΠΕ: Η ώρα των απαντήσεων για τον «Φραπέ» – Στην Εξεταστική ο Γιώργος Ξυλούρης
Πώς χρησιμοποιήθηκε στην Ευρώπη το σπέρμα του Δανού δότη με την καρκινογόνα μετάλλαξη: 18 παιδιά γεννήθηκαν στην Ελλάδα
Live όλες οι εξελίξεις λεπτό προς λεπτό, με την υπογραφή του www.ethnos.gr




