Οι πόλοι της Γης μετατοπίζονται και τα GPS «τρελαίνονται»
Ο πλανήτης Γη (πηγή: Google Earth)

Οι πόλοι της Γης μετατοπίζονται και τα GPS «τρελαίνονται»

Μετατοπίζεται ο βόρειος πόλος από τον Καναδά προς την πλευρά της Σιβηρίας

Σύμφωνα με το επιστημονικό περιοδικό Nature, η Γη είναι ένας ζωντανός πλανήτης, με «ποτάμια» λιωμένου σιδήρου να ρέουν στο εσωτερικό του. Αυτή ακριβώς η κινητικότητα είναι που γεννά το μαγνητικό πεδίο του πλανήτη μας.

Παρόλα αυτά, σύμφωνα με το Nature,  το τελευταίο διάστημα «συμβαίνει κάτι περίεργο στα βάθη της Γης και οδηγεί στη μετατόπιση του βόρειου πόλου από τον Καναδά προς τη Σιβηρία».

Οι ειδικοί αναφέρουν ότι ο μαγνητικός πόλος κινείται τόσο γρήγορα που ανάγκασε τους επιστήμονες του γεωμαγνητισμού να συγκαλέσουν εκτάκτως μια συνεδρίαση, για τον επαναπροσδιορισμό του Παγκόσμιου Μαγνητικού Μοντέλου (World Magnetic Model) -στο οποίο, μεταξύ άλλων, βασίζονται όλες οι συσκευές πλοήγησης.

Το συγκεκριμένο Μαγνητικό Μοντέλο είναι ζωτικής σημασίας για πλήθος συστημάτων, ξεκινώντας από τα smart-phones, και φθάνοντας ως τις μετακινήσεις των πλοίων.

Το Μοντέλο που υπάρχει σήμερα επρόκειτο να παραμείνει σε ισχύ έως το 2020, όμως η Γη φαίνεται πως είχε άλλα... σχέδια.

«Συνειδητοποίησαν ότι ήταν τόσο ανακριβές που έτεινε στο να υπερβεί τα όρια ασφαλείας για πιθανά λάθη στην πλοήγηση» σημειώνει το Nature.

Οι επιστήμονες παρατηρούν στενά τις κινήσεις του βόρειου μαγνητικού πόλου εδώ και δεκαετίες. Αρχικά, είχε εκτιμηθεί ότι κινείται προς τον Αρκτικό ωκεανό με ρυμό τα 16 χιλιόμετρα τον χρόνο. Από τα μέσα της δεκαετίας του ‘90, ωστόσο, πάτησε «γκάζι» και σήμερα η μετατόπισή του υπολογίζεται στα 56 χιλιόμετρα τον χρόνο.

Μέχρι στιγμής, πάντως, και παρά τις εδραιωμένες θεωρίες για τη μετακίνηση υλικών στο εσωτερικό της Γης, δεν έχει εξακριβωθεί η αιτία της αυξανόμενης ταχύτητας στην κίνηση των μαγνητικών πόλων.