Skip to main content

ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΝΕΑ

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ
Ελεγχόμενη είσοδος στα κέντρα των πόλεων: Τι είναι και πού εφαρμόζεται
Ελεγχόμενη είσοδος στις πόλεις/pexels.com

Ελεγχόμενη είσοδος στα κέντρα των πόλεων: Τι είναι και πού εφαρμόζεται

Τελευταία Ενημέρωση
Οι ευρωπαϊκές πόλεις που έχουν υιοθετήσει το μέτρο και ποιο το κόστος σε κάθε περίπτωση

Οι ατμοσφαιρικοί ρύποι αποτελούν ένα από τα μεγαλύτερα προβλήματα των αστικών κέντρων στις μέρες μας αλλά και αναπόσπαστο κομμάτι του γενικότερου φαινομένου της μόλυνσης του περιβάλλοντος. 

Σε αυτό το πλαίσιο, όλο και περισσότερες μεγαλουπόλεις ψάχνουν τρόπους για αποσυμφορήσουν τα κέντρα τους από τα χιλιάδες διερχόμενα αυτοκίνητα, υιοθετώντας καταρχάς την πρακτική της ελεγχόμενης εισόδου. Το μέτρο αυτό προβλέπει την καταβολή ενός συγκεκριμένου αντιτίμου, για να μπορέσει ένα όχημα να εισέλθει στην οριοθετημένη ζώνη της ελεγχόμενης εισόδου. 

Πρωτοπόρος του μέτρου υπήρξε η Σιγκαπούρη ήδη από το 1975, η οποία το εφάρμοσε έπειτα από ανοιχτό διάλογο που διεξήγαγε με τους κατοίκους τον πόλεών της. Αποτέλεσμα; Η κίνηση στους δρόμους της χώρας μειώθηκε σχεδόν στο μισό, δηλαδή κατά 44% και παρέμεινε σημαντικά μειωμένη, σε ποσοστό 31%, ακόμη και 10 χρόνια αργότερα. 

Οι ευρωπαϊκές μητροπόλεις που εφαρμόζουν την ελεγχόμενη είσοδο 

Λονδίνο

H βρετανική πρωτεύουσα των πολλών εκατομμυρίων κατοίκων έθεσε σε εφαρμογή το μέτρο της ελεγχόμενης εισόδου το 2003. Ο κανονισμός ισχύει Δευτέρα-Παρασκευή, κατά το χρονικό διάστημα 07:00-18:00, εκτός από τα Σαββατοκύριακα, τις αργίες και την περίοδο μεταξύ Χριστουγέννων και Πρωτοχρονιάς. 

Το κόστος ανέρχεται σε 11.5 λίρες την ημέρα για κάθε όχημα που κινείται εντός της οριοθετημένης ζώνης, ενώ το πρόστιμο για όσους δεν πληρώνουν το αντίτιμο εισόδου στο κέντρο της πόλης κυμαίνεται από 65 έως 195 λίρες. 

Μιλάνο

H ιταλική μεγαλούπολη εισήγαγε το 2008 τη ρύθμιση «Ecopass», η οποία στην ουσία αποτελούσε ένα «πάσο» που δινόταν σε οχήματα νεότερης αντιρρυπαντικής τεχνολογίας και τα οποία με αυτό είχαν την άδεια να κυκλοφορήσουν στο κέντρο της πόλης.

Το 2012 το μέτρο αυτό μετονομάστηκε «Area C». Στόχος της οριοθέτησης της συγκεκριμένης περιοχής ήταν η δραστική μείωση της χρόνιας κυκλοφοριακής συμφόρησης που αντιμετώπιζε η πόλη, με την παράλληλη προώθηση της βιώσιμης κινητικότητας με τη χρήση των ΜΜΜ. Το μέτρο αρχικά υιοθετήθηκε πιλοτικά για 18 μήνες, ενώ στις 27 Μαρτίου 2013 εγκρίθηκε ως μόνιμο μέτρο. 

Η ελεγχόμενη είσοδος στο Μιλάνο προβλέπει ότι κάθε όχημα που εισέρχεται στο κέντρο της πόλης θα πληρώνει 5 ευρώ, ανεξάρτητα από το επίπεδο της μόλυνσης που προκαλεί. Αυτό ισχύει για όλες τις ημέρες της εβδομάδας (εκτός Σαββάτου) και τις ώρες 07:30-19:30, ενώ ειδικά τις Πέμπτες η χρέωση ισχύει μέχρις τις 18:00. 

Όσλο 

Η νορβηγική πρωτεύουσα υιοθέτησε το μέτρο της ελεγχόμενης εισόδου στο κέντρο της πόλης το 2019, εισάγοντας την «κάρτα εισόδου» για τις ώρες αιχμής. Πιο συγκεκριμένα, η κάρτα εισόδου ισχύει Δευτέρα-Παρασκευή, 06:00-18:00. Εξαιρούνται τα Σαββατοκύριακα, οι επίσημες αργίες, τα Χριστούγεννα, η Πρωτοχρονιά και η Τετάρτη πριν από το Πάσχα.

Όσον αφορά στη χρέωση, αυτή κυμαίνεται από 17 έως 21 κορώνες στις ώρες εκτός αιχμής, ενώ στις ώρες αιχμής, δηλαδή 06:30-09:00 και 15:00-17:00 καθημερινά, η χρέωση αυξάνεται και κυμαίνεται από 21 έως 28 κορώνες. 

ΞΕΚΙΝΗΣΤΕ ΤΗ ΣΥΖΗΤΗΣΗ

Tο ethnos.gr δημοσιεύει κάθε σχόλιο το οποίο είναι σχετικό με το θέμα. Ωστόσο, αυτό δεν σημαίνει ότι υιοθετεί τις απόψεις αυτές. Διατηρεί το δικαίωμα να μην δημοσιεύει συκοφαντικά, υβριστικά, ρατσιστικά ή άλλα σχόλια που προτρέπουν σε άσκηση βίας. Επίσης, σχόλια σε greeklish και κεφαλαία δεν θα δημοσιεύονται ενώ το ethnos.gr, όταν και όπου κρίνει, θα συμμετέχει στον διάλογο.

Δείτε εδώ τους όρους χρήσης.

Προσθήκη Σχολίου
<% replyingComment.name %>
Ακύρωση
Το σχόλιό σας έχει προωθηθεί για έγκριση
Αυτός ο ιστότοπος προστατεύεται από το reCAPTCHA και ισχύουν η Πολιτική Απορρήτου και οι Όροι Παροχής Υπηρεσιών της Google.
ΕΞΥΠΝΗ ΠΛΟΗΓΗΣΗ