Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης: Αυλαία με 263 ταινίες και μέτρα κατά του κοροναϊού
Η Υπεύθυνη της Αγοράς Γιάννα Σαρρή και ο Καλλιτεχνικός Διευθυντής του Φεστιβάλ Ορέστης Ανδρεαδάκης στη συνέντευξη τύπου στο Γαλλικό Ινστιτούτο στην Αθήνα

Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης: Αυλαία με 263 ταινίες και μέτρα κατά του κοροναϊού

Τελευταία Ενημέρωση
Η 22η διοργάνωση εξοπλίζεται ψύχραιμα παίρνοντας τα απαραίτητα υγειονομικά μέτρα πρόληψης για τον ιό σύμφωνα με το διεθνές πρωτόκολλο, ενώ ετοιμάζεται να υποδεχθεί σημαντικούς προσκεκλημένους από όλο τον κόσμο με ένα πλούσιο πρόγραμμα που περιλαμβάνει νέα διεθνή τμήματα

«Το φεστιβάλ παρακολουθεί στενά όλες τις εξελίξεις γύρω από τον κοροναϊό και βρίσκεται σε συνεχή επικοινωνία με το Υπουργείο Πολιτισμού, την Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας, το Δήμο Θεσσαλονίκης και όλους τους αρμόδιους υγειονομικούς φορείς», δήλωσε ο καλλιτεχνικός διευθυντής του Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης, Ορέστης Ανδρεαδάκης, ανοίγοντας από το Auditorium του Γαλλικού Ινστιτούτου στην Αθήνα τη συνέντευξη τύπου, που πραγματοποιήθηκε το πρωί της Πέμπτης σε ταυτόχρονη σύνδεση με το Ολύμπιον της Θεσσαλονίκης όπου βρίσκονταν η Γενική Διευθύντρια του φεστιβάλ Ελίζ Ζαλαντό και ο Επικεφαλής Προγράμματος, Γιώργος Κρασσακόπουλος.

«Μελετήσαμε όλα τα δεδομένα και όλες τις πιθανότητες και έχουμε ήδη λεπτομερή και κοστολογημένα εναλλακτικά σχέδια για κάθε ενδεχόμενο. Το σημαντικότερο όμως είναι η αποφυγή του πανικού και των βιαστικών κινήσεων. Για κάθε περίπτωση, πάντως, θα αυξήσουμε τα υγειονομικά μέτρα για την προστασία των θεατών από τις λοιμώξεις. Θα υπάρχουν παντού στους χώρους του φεστιβάλ απολυμαντικό χεριών για όλους. Θα γίνεται καθημερινή ειδική απολύμανση σε όλους τους χώρους, ενώ θα υπάρχει σε επιφυλακή στη Αποθήκη Γ εξειδικευμένο νοσηλευτικό προσωπικό σε επικοινωνία με τις δομές υγείας της Θεσσαλονίκης», συμπλήρωσε. Παρών στη συνέντευξη τύπου για την ανακοίνωση του προγράμματος ήταν στη Θεσσαλονίκη και ο γιατρός του φεστιβάλ (και αρχίατρος του ΕΔΟΕΑΠ), Κώστας Κουτσομυτέλης. «Ψυχραιμία και υπομονή. Ο πανικός είναι πολύ πιο επικίνδυνος από κάθε ιό» - με αυτά τα λόγια έκλεισε την εισαγωγή του ο Ορέστης Ανδρεαδάκης.

my_octopus_teacher_01.jpg

Το φεστιβάλ αρχίζει φέτος μία μέρα νωρίτερα από πέρυσι την Πέμπτη 5 Μαρτίου και θα διαρκέσει μέχρι την Κυριακή 15 Μαρτίου. Η προπώληση των εισιτηρίων ξεκινάει στις 3 Μαρτίου. Την αυλαία ανοίγει το συγκινητικό ντοκιμαντέρ «Τι μου έμαθε ένα χταπόδι» των Φίλιπα Έρλις και Τζέιμς Ριντ που πραγματοποιεί παγκόσμια πρεμιέρα στη Θεσσαλονίκη. Το βραβευμένο με Όσκαρ Ντοκιμαντέρ Μικρού Μήκους «Μαθαίνοντας να κάνεις σκέιτ σε εμπόλεμη ζώνη (αν είσαι κορίτσι)» της Κάρολ Ντάισινγκερ θα είναι η ταινία λήξης του φεστιβάλ. Στις προβολές θα παρευρεθούν οι σκηνοθέτες και των δύο ταινιών. 

Ανανεωμένο φέτος το 22ο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης παρουσιάζει 189 ντοκιμαντέρ μεγάλου μήκους και 73 μικρού μήκους από 60 χώρες.  Επτά από αυτά προβλήθηκαν πριν από λίγες βδομάδες στο Φεστιβάλ του Σάντανς και έξι προβάλλονται αυτές τις μέρες στο Βερολίνο και θα έρθουν αμέσως μετά στη Θεσσαλονίκη. Συνολικά το πρόγραμμα περιλαμβάνει 73 πρεμιέρες εκ των οποίων 47 παγκόσμιες, 21 διεθνείς και 5 ευρωπαϊκές. Περιλαμβάνει και 11 ταινίες για παιδιά που θα παρουσιαστούν σε πρωινές προβολές με ελεύθερη είσοδο για τους μαθητές σχολείων της Θεσσαλονίκης.

Οι αλλαγές στις οποίες προχώρησαν οι συντελεστές είναι η σύμπτηξη των κατηγοριών των τμημάτων και ο χαρακτηρισμός κάθε ταινίας με το δικό της hashtag. Κάθε ταινία δηλαδή θα συνοδεύεται από δύο ή τρία hashtag τα οποία ορίζουν τη θεματολογία με την οποία καταπιάνεται. Έτσι ο θεατής θα μπορεί εύκολα και γρήγορα να βρίσκει τα θέματα που τον ενδιαφέρουν.

Επίσης, από φέτος ενισχύονται πολύ περισσότερο τα αφιερώματα του φεστιβάλ. Υπεύθυνος αφιερωμάτων είναι ο Δημήτρης Κερκινός ενώ το ίδιο θα ισχύσει και στο Φεστιβάλ του Νοεμβρίου. Ενίσχυση προβλέπεται και για τα εκπαιδευτικά προγράμματα. 

anthropocene_the_human_epoch_3.jpg

Μία ακόμη σημαντική αλλαγή είναι η αύξηση των διεθνών διαγωνιστικών τμημάτων στα οποία συμμετέχουν και ελληνικές ταινίες. Τα τέσσερα διαγωνιστικά διεθνή τμήματα είναι: Μεγάλου Μήκους Ντοκιμαντέρ, Newcomers με πρώτες και δεύτερες ταινίες δημιουργών, Film Forward (Πρωτοποριακό Ντοκιμαντέρ) και VR (για ταινίες εικονικής πραγματικότητας). Στο Διεθνές Διαγωνιστικό Τμήμα Μεγάλου Μήκους έχουμε 12 ντοκιμαντέρ άνω των 70 λεπτών από όλο τον κόσμο. Ανάμεσα τους και τρία ελληνικά τα οποία είναι: Ο τέταρτος χαρακτήρας της Κατερίνας Πατρώνη, Οι άγνωστοι Αθηναίοι της Αγγελικής Αντωνίου και Η μουσική των πραγμάτων του Μένιου Καραγιάννη. Στο Διεθνές Διαγωνιστικό Newcomers έχουμε 2 ντοκιμαντέρ άνω των 50 λεπτών μεταξύ τους και τρία ελληνικά τα οποία είναι: Εξπρές Σκοπελίτης της Αιμιλίας Μηλιού, Ο Σπύρος και ο γύρος του θανάτου των Δημήτρη και Λίνο Καφίδα και Sundays της Αλήθειας Αbράμου. Στο Διεθνές Διαγωνιστικό Film Forward περιλαμβάνονται δέκα ντοκιμαντέρ άνω των 45 λεπτών τα οποία δοκιμάζουν νέες αφηγηματικές φόρμες. Μεταξύ τους και δύο ελληνικά: Κινούμενη άμμος των Φλώρου Φλωρίδη και Ζανίν Μερεφέλ και Όρνιθες ή πως να γίνεις πουλί του Μπάμπη Μακρίδη. Σε όλα τα διαγωνιστικά θα απονεμηθεί Χρυσός Αλέξανδρος ενώ θα υπάρχουν και χρηματικά έπαθλα. 

i_mousiki_ton_pragmaton_02.jpg

Δυναμικό παρών δηλώνει και φέτος το ελληνικό ντοκιμαντέρ, το οποίο εξελίσσεται με γοργούς ρυθμούς. Συνολικά, 78 ελληνικές παραγωγές θα προβληθούν στο 22ο ΦΝΘ, ενώ η εγχώρια παραγωγή ενισχύεται μέσα από όλες τις δράσεις του Φεστιβάλ, διαγωνίζεται στα διεθνή διαγωνιστικά τμήματα και συμμετέχει στα αναπτυξιακά προγράμματα της Αγοράς. Θα προβληθεί, επίσης, ένα μικρό αφιέρωμα στον Σταύρο Καπλανίδη που απεβίωσε πρόσφατα (μαζί και το τελευταίο ντοκιμαντέρ του) ενώ θα γίνει και ειδική επετειακή προβολή του ντοκιμαντέρ Αγέλαστος πέτρα που προβλήθηκε στη Θεσσαλονίκη πριν από είκοσι χρόνια και καθόρισε την εξέλιξη του ελληνικού ντοκιμαντέρ. 

Αφιερώματα

Η πρωτοριακή ματιά χαρακτηρίζει τα φετινά αφιερώματα του φεστιβάλ. Το τολμηρό αφιέρωμα στην Ανθρωπόκαινο Εποχή θα φέρει σε επαφή τον θεατή με ένα ζήτημα με γεωολογικές, περιβαλλοντικές, κοινωνικές, φιλοσοφικές, πολιτικές και πολιτισμικές προεκτασεις. Έχει ετοιμαστεί, επίσης, μια ειδική δίγλωσση έκδοση 1230 σελίδων με άρθρα από ειδικούς, συγγραφείς και ιστορικούς των τεχνών καθώς και θεωρητικούς του κινηματογράφου. Επίσης, στο μικροσκόπιο μπαίνει ο κόσμος των memes με εύστοχα, αιχμηρά, χιουμοριστικά και πολιτικά ντοκιμαντέρ, ενώ θα παρουσιαστεί και πλήρες αφιέρωμα στο animated (κινουμένων σχεδίων) ντοκιμαντέρ, ένα υβριδικό υπό-είδος που ανταπτύσσεται ραγδαία.

Προσκεκλημένοι

Στους επίσημους προσκεκλημένους της διοργάνωσης συμπεριλαμβάνονται ο διασημότερος πολεμικός ανταποκριτής της εποχής μας Ρόμπερτ Φισκ, ήρωας του ντοκιμαντέρ This Is Not A Movie, ο θρυλικός Γάλλος φωτογράφος του πρακτορείου Magnum Ρεϊμόν Ντεπαρντόν, η Αμερικανίδα φωτογράφος και σκηνοθέτης Λόρεν Γκρίνφιλντ που καταγράφει ακραία θέματα της ποπ κουλτούρας καθώς και η αβάν-γκαρντ Γαλλοκολομβιανή Λάουρα Ουέρτας Μιγιάν που κάνει «εθνογραφικές μυθοπλασίες», όπως χαρακτηριστικά περιγράφει η ίδια. 

lauren_greenfield.jpg

Προβολές παντού

«Η έκπληξη είναι ότι οι ταινίες του προγράμματος βγαίνουν από τις αίθουσες και διασκορπίζονται στην πόλη σε ισάριθμες εμβληματικές ή αναπάντεχες τοποθεσίες: το παλαιότερο Καραβάν Σεράι, ένα μανάβικο, ένα καφενείο στο Καπάνι, η αίθουσα αναμονής στα ΚΤΕΛ και μία υπόγεια διάβαση γίνονται χώροι προβολής» σχολίασε ο Γιώργος Κρασσακόπουλος, επικεφαλής προγράμματος. Η Θεσσαλονίκη πρωταγωνιστεί και στο σπάνιο βωβό ντοκιμαντέρ του 1930 «Καλαμπάκα» το οποίο μόλις αποκαταστάθηκε από το Ολλανδικό Ινστιτούτο Κινηματογράφου και θα προβληθεί το Σάββατο 14 Μαρτίου για πρώτη φορά με συνοδεία ζωντανής μουσικής. Πρόκειται για ένα συναρπαστικό οδοιπορικό ενός άγνωστου σκηνοθέτη από το Σαράγεβο στα Μετέωρα με στάση στη Θεσσαλονίκη. 

Το Φεστιβάλ συμμετέχει και στην έκθεση «Τίμοι παράνομοι: Πρόσωπο, ελευθερία, σιωπή» που διοργανώνεται στο Πειραματικό Κέντρο Τεχνών του Μητροπολιτικού Οργανισμού Μουσείου Εικαστικών Τεχνών Θεσσαλονίκης. 

Στόχοι

Ένας από τους στόχους του φεστιβάλ είναι να καταργηθεί ο επίσημος κατάλογος από τον ερχόμενο Νοέμβριο προκειμένου να περιοριστεί το εφήμερο έντυπο υλικό και να δημιουργηηθεί ένα εύχρηστο application και παράλληλα να αυξηθούν οι ειδικές συλλεκτικές εκδόσεις. Εκτός από τον Α-Κατάλογο, το έντυπο που συμπυκνώνει τους κοινωνικούς προβληματισμούς, εισάγεται και ένα έντυπο το οποίο θα καταπιάνεται με ένα θέμα ή ένα πρόσωπο ή μια ιδέα και στις δύο διοργανώσεις του Μαρτίου και του Νοεμβρίου. Ταυτόχρονα αλλάζει και το περιοδικό Πρώτο Πλάνο που γίνεται δίγλωσσο με μειωμένο κόστος και βελτιωμένο layout.

Αγορά Ντοκιμαντέρ

Ενισχυμένη, πιο πλούσια, πιο πρωτοποριακή, η Αγορά Ντοκιμαντέρ παρουσιάζει νέες δράσεις που στόχο έχουν να ενισχύσουν κινηματογραφικά την ευρύτερη γεωγραφική μας περιοχή με κέντρο την Ελλάδα:

Το Thessaloniki Pitching Forum, μια πλατφόρμα συμπαραγωγών και συγχρηματοδότησης για δημιουργικά, τηλεοπτικά και new media ντοκιμαντέρ.

Το Agora Lab, ένα εργαστήρι ανάπτυξης στο οποίο ειδικοί του ντοκιμαντέρ διεθνούς φήμης προσφέρουν δωρεάν καθοδήγηση σε Έλληνες σκηνοθέτες με ταινίες που βρίσκονται στο στάδιο του μοντάζ.

Την υπηρεσία Doc Counseling που προσφέρει ιδιωτικές συμβουλευτικές συναντήσεις σε ντοκιμαντερίστες.

Επίσης:

Καθιερώνει Χρυσό Αλέξανδρο που θα απονέμεται σε σημαντικές προσωπικότητες του οπτικοακουστικού τομέα για τη συνολική τους προσφορά στον χώρο του ντοκιμαντέρ. Φέτος,το βραβείο θα απονεμηθεί στην sales agent Κατρίν Λε Κλεφ. η οποία θεωρείται μία προσωπικότητα με τις περισσότερες διασυνδέσεις στον τομέα της αγοράς και έχει συμβάλλει καθοριστικά στην εξέλιξη του. 

Τις αφίσες της διοργάνωσης δημιούργησε ο designer Σάκης Στριτσίδης και το επίσημο τρέιλερ επιμελήθηκε ο Φιλίπ Σερντιέ.

poster_tdf22_01.jpg

Δείτε το spot του φεστιβάλ που δημιούργησε ο Φιλίπ Σαρπεντιέ, στο link:

Οι αίθουσες του φεστιβάλ για άλλη μια χρονιά θα είναι στο Ολύμπιον και την αίθουσα Παύλος Ζάννας στην πλατεία Αριστοτέλους, στις αίθουσες Τώνια Μαρκετάκη, Φρίντα Λιάππα, Σταύρος Τορνές, Τζον Κασσαβέτης και Τάκης Κανελλόπουλος στο Λιμάνι της Θεσσαλονίκης, στον κινηματογράφο Μακεδονικόν, στο Δημοτικό Θέατρο του Κέντρου Πολιτισμού «Χρήστος Τσακίρης» στον Δήμο Παύλου Μελά και Κλειστό Δημοτικό Θέατρο Συκεών του Δήμου Νεάπολης - Συκεών.

ΚΑΤΕΒΑΣΤΕ ΤΟ ΝΕΟ APP ΤΟΥ ΕΘΝΟΥΣ Ethnos.gr - App Store Ethnos.gr - Google Play
ΣΧΟΛΙΑ <% totalComments %>
ΞΕΚΙΝΗΣΤΕ ΤΗ ΣΥΖΗΤΗΣΗ

Tο ethnos.gr δημοσιεύει κάθε σχόλιο το οποίο είναι σχετικό με το θέμα. Ωστόσο, αυτό δεν σημαίνει ότι υιοθετεί τις απόψεις αυτές. Διατηρεί το δικαίωμα να μην δημοσιεύει συκοφαντικά, υβριστικά, ρατσιστικά ή άλλα σχόλια που προτρέπουν σε άσκηση βίας. Επίσης, σχόλια σε greeklish και κεφαλαία δεν θα δημοσιεύονται ενώ το ethnos.gr, όταν και όπου κρίνει, θα συμμετέχει στον διάλογο.

Δείτε εδώ τους όρους χρήσης.

Προσθήκη Σχολίου
<% replyingComment.name %>
Ακύρωση
Το σχόλιό σας έχει προωθηθεί για έγκριση
Αυτός ο ιστότοπος προστατεύεται από το reCAPTCHA και ισχύουν η Πολιτική Απορρήτου και οι Όροι Παροχής Υπηρεσιών της Google.

ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΝΕΑ

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ
ΕΞΥΠΝΗ ΠΛΟΗΓΗΣΗ