«Χαστούκι» Ντράγκι στην ΕΕ: Ξεχάστε τις ΗΠΑ, η Ευρώπη έχει επιβάλει με… επιτυχία δασμούς στον εαυτό της
Ζητά άμεσα ριζικές αλλαγές για την ευρωπαϊκή οικονομία🕛 χρόνος ανάγνωσης: 4 λεπτά ┋

Μεγάλη ανάγκη για ριζικές αλλαγές στην Ευρωπαϊκή Ένωση επεσήμανε ο Μάριο Ντράγκι πως υπάρχει πλέον, καθώς πρέπει να καμφθούν τα εμπόδια που γονατίζουν την ανταγωνιστικότητα της οικονομίας της Γηραιάς ηπείρου.
Ο κ. Ντράγκι τόνισε τα παραπάνω σε άρθρο του στους Financial Times, με τον τίτλο «Ξεχάστε τις ΗΠΑ, η Ευρώπη έχει επιβάλει με επιτυχία δασμούς στον εαυτό της». Ο πρώην πρόεδρος της ΕΚΤ και πρωθυπουργός της Ιταλίας θυμίζουμε πως έχει επιμεληθεί την έκθεση του 2024 για το μέλλον της ευρωπαϊκής ανταγωνιστικότητας και επισημαίνει την εύθραυστη ανάκαμψη της ευρωζώνης και την προοπτική οι ΗΠΑ να επιβάλλουν δασμούς.
Το «χαστούκι» Ντράγκι στην Ε.Ε.
Οι τελευταίες εβδομάδες έχουν προσφέρει μια έντονη υπενθύμιση των τρωτών σημείων της Ευρώπης. Η ευρωζώνη μόλις και μετά βίας αναπτύχθηκε στο τέλος του περασμένου έτους, υπογραμμίζοντας την ευθραυστότητα της εγχώριας ανάκαμψης.
Και οι ΗΠΑ άρχισαν να επιβάλλουν δασμούς στους σημαντικότερους εμπορικούς εταίρους τους, με την ΕΕ να είναι η επόμενη στο στόχαστρό τους. Η προοπτική αυτή δημιουργεί περαιτέρω αβεβαιότητα για την ευρωπαϊκή ανάπτυξη, δεδομένης της εξάρτησης της οικονομίας από την εξωτερική ζήτηση.
Δύο σημαντικοί παράγοντες οδήγησαν την Ευρώπη σε αυτή τη δυσχερή θέση - αλλά μπορούν επίσης να την οδηγήσουν και πάλι σε έξοδο, εάν είναι έτοιμη να υποστεί ριζικές αλλαγές.
Ο πρώτος είναι η μακροχρόνια ανικανότητα της ΕΕ να αντιμετωπίσει τους περιορισμούς στον εφοδιασμό της, ιδίως τους υψηλούς εσωτερικούς φραγμούς και τα ρυθμιστικά εμπόδια. Αυτά είναι πολύ πιο επιζήμια για την ανάπτυξη από τους δασμούς που θα μπορούσαν να επιβάλουν οι ΗΠΑ - και οι επιβλαβείς επιπτώσεις τους αυξάνονται με την πάροδο του χρόνου.
Το ΔΝΤ εκτιμά ότι οι εσωτερικοί φραγμοί της Ευρώπης ισοδυναμούν με δασμούς 45% για τη μεταποίηση και 110% για τις υπηρεσίες. Αυτά συρρικνώνουν αποτελεσματικά την αγορά στην οποία δραστηριοποιούνται οι ευρωπαϊκές εταιρείες: το εμπόριο μεταξύ των χωρών της ΕΕ είναι λιγότερο από το μισό του επιπέδου του εμπορίου μεταξύ των πολιτειών των ΗΠΑ. Και καθώς η δραστηριότητα μετατοπίζεται περισσότερο προς τις υπηρεσίες, η συνολική τους επιβάρυνση στην ανάπτυξη γίνεται χειρότερη.
Ταυτόχρονα, η ΕΕ έχει επιτρέψει στους κανονισμούς να παρακολουθούν το πιο καινοτόμο τμήμα των υπηρεσιών - το ψηφιακό - εμποδίζοντας την ανάπτυξη των ευρωπαϊκών επιχειρήσεων τεχνολογίας και εμποδίζοντας την οικονομία να απελευθερώσει μεγάλα κέρδη παραγωγικότητας. Το κόστος συμμόρφωσης με τον ΓΚΠΔ, για παράδειγμα, εκτιμάται ότι έχει μειώσει τα κέρδη των μικρών ευρωπαϊκών επιχειρήσεων τεχνολογίας έως και 12%.
Συνολικά, η Ευρώπη αυξάνει ουσιαστικά τους δασμούς εντός των συνόρων της και αυξάνει τις ρυθμίσεις σε έναν τομέα που αποτελεί περίπου το 70 % του ΑΕΠ της ΕΕ.
Το παράδοξο είναι ότι ενώ τα εσωτερικά εμπόδια παρέμειναν υψηλά, τα εξωτερικά εμπόδια μειώθηκαν καθώς επιταχύνθηκε η παγκοσμιοποίηση. Οι εταιρείες της ΕΕ αναζήτησαν στο εξωτερικό για να υποκαταστήσουν την έλλειψη εγχώριας ανάπτυξης και οι εισαγωγές έγιναν σχετικά πιο ελκυστικές.
Για παράδειγμα, από τα μέσα της δεκαετίας του 1990, το εμπορικό κόστος των υπηρεσιών εκτιμάται ότι μειώθηκε κατά 11% εντός της ΕΕ, αλλά κατά 16% για τις εισαγωγές εκτός ΕΕ. Αυτό συμβάλλει στην εξήγηση του γιατί το εμπόριο υπηρεσιών εντός και εκτός της ΕΕ είναι σήμερα περίπου το ίδιο ως ποσοστό του ΑΕΠ - πράγμα αδιανόητο σε μια πλήρως ολοκληρωμένη μεγάλη οικονομία.
Ο δεύτερος παράγοντας που καθυστερεί την Ευρώπη είναι η ανοχή της στη σταθερά αδύναμη ζήτηση, τουλάχιστον μετά την παγκόσμια χρηματοπιστωτική κρίση του 2008. Αυτό έχει επιδεινώσει όλα τα προβλήματα που προκαλούνται από τους περιορισμούς της προσφοράς. Μέχρι την κρίση, η εγχώρια ζήτηση ως ποσοστό του ΑΕΠ στην ευρωζώνη ήταν κοντά στο μέσο της κλίμακας των προηγμένων οικονομιών. Στη συνέχεια, έπεσε στον πάτο και παρέμεινε εκεί. Οι ΗΠΑ παρέμειναν στην κορυφή καθ' όλη τη διάρκεια.
Ο αντίκτυπος της ομιλίας Τσίπρα σε ΝΔ και ΠΑΣΟΚ, η απάντηση Φάμελλου για τα περί ιδιοτέλειας και ο υπερ-γουρλής Μαγειρίας που πήρε δώρο μια Ferrari
Από το Καστέλι μέχρι τον ΒΟΑΚ και το μετρό: Αποζημιώσεις εκατοντάδων εκατ. ευρώ απειλούν μέχρι και να διπλασιάσουν το κόστος των μεγάλων έργων
Κακοκαιρία Byron: «Βροχή» τα 112 όλη τη νύχτα - Πώς θα κινηθούν οι καταιγίδες τις επόμενες ώρες
Αμετακίνητοι οι αγρότες στα μπλόκα - Ποιες κινήσεις εξετάζει η κυβέρνηση
Live όλες οι εξελίξεις λεπτό προς λεπτό, με την υπογραφή του www.ethnos.gr




