Δυστύχημα στη Λισαβόνα: Το μοιραίο τελεφερίκ είχε επιθεωρηθεί λίγες ώρες πριν την τραγωδία
Ρεπορτάζ του Observador αναφέρει πως το τελεφερίκ είχε επιθεωρηθεί λίγες μόλις ώρες πριν από το δυστύχημα🕛 χρόνος ανάγνωσης: 7 λεπτά ┋
Παραμένουν πολλά τα ερωτήματα την Πορτογαλία για την τραγωδία με το τελεφερίκ Γκλόρια, στην καρδιά της Λισαβόνας, όπου έχασαν τη ζωή τους 17 άτομα και 21 τραυματίστηκαν σοβαρά.
Ρεπορτάζ του Observador αναφέρει πως το τελεφερίκ είχε επιθεωρηθεί λίγες μόλις ώρες πριν από το δυστύχημα. Συγκεκριμένα, πέρασε από έλεγχο το πρωί της Τετάρτης και διήρκησε 30 λεπτά. Οι αρμόδιοι δεν βρήκαν κάποιο πρόβλημα αν και επισημάνθηκε πως χρειάζονταν να γίνει αντικατάσταση ενός καλωδίου μέσα στις επόμενες 263 ημέρες.
Υπενθυμίζεται πως το δυστύχημα συνέβη σε ώρα αιχμής, χθες (09/03) το βράδυ, όταν τόσο οι τουρίστες όσο και οι ντόπιοι γέμισαν το βαγόνι, το οποίο μπορεί να φιλοξενήσει έως και 43 άτομα.
Ανάμεσα στους τραυματίες, τρεις βρίσκονται σε εξαιρετικά κρίσιμη κατάσταση, με τους γιατρούς να δίνουν μάχη να τους κρατήσουν στη ζωή.
Σε ό,τι αφορά τις συνθήκες υπό τις οποίες σημειώθηκε το τραγικό ατύχημα, δεν υπάρχουν ακόμη αρκετά σαφείς λεπτομέρειες, με την έρευνα γύρω από τις συνθήκες του δυστυχήματος να είναι σε εξέλιξη από τις πορτογαλικές αρχές. Το τι συνέβη δεν είναι ακόμη σαφές και οι πορτογαλικές αρχές κάνουν έρευνα. Συγκεκριμένα, σύμφωνα με το BBC, έχουν ξεκινήσει έρευνες από την αστυνομία, την εισαγγελία, την εθνική αρχή ασφάλειας των μεταφορών και την Carris.
Σημειώνεται πως το τελεφερίκ, γνωστό ως Gloria, αποτελείται από δύο βαγόνια μόνιμα συνδεδεμένα σε κάθε άκρο του ίδιου συρματόσχοινου μεταφοράς, έτσι ώστε καθώς το ένα ανεβαίνει το άλλο να κατεβαίνει. Το εν λόγω τελεφερίκ χρησιμοποιείται επίσης συχνά από τους κατοίκους της Λισαβόνας για τις καθημερινές τους μετακινήσεις. Επιπλέον, το τελεφερίκ Gloria συνδέει την Praca dos Restauradores με τη μοντέρνα συνοικία Bairro Alto και μεταφέρει τους τουρίστες στην απότομη πλαγιά από το 1885.
Είναι ένα από τα τρία του είδους του στη Λισαβόνα. Σημειώνεται πως το τελεφερίκ Gloria έχει βγει εκτός τροχιάς και στο παρελθόν, αν και ποτέ με τόσο τραγικές συνέπειες.
Έρευνα σε εξέλιξη για τις αιτίες του δυστυχήματος
Σύμφωνα με πληροφορίες του βρετανικού μέσου Sun, δεν έχει ακόμη επιβεβαιωθεί επίσημα η αιτία του εκτροχιασμού, αλλά οι πρώτες αναφορές κάνουν λόγο για σπάσιμο καλωδίου, ενώ κάποιοι υποστηρίζουν ότι υπήρξε βλάβη στα φρένα έκτακτης ανάγκης μόλις το βαγόνι εκτροχιάστηκε.
Ο καθηγητής Dave Cooper, πρόεδρος της βρετανικής επιτροπής προτύπων για τελεφερίκ στο Ηνωμένο Βασίλειο, έσωσε μια εξήγηση για το τι μπορεί να συνέβη στη The Sun. Σύμφωνα με τον ίδιο,
«Από τεχνικής άποψης, γνωρίζουμε ότι το σύστημα άρχισε να λειτουργεί το 1885 και, ως εκ τούτου, είναι απίθανο να πληρούσε τα σύγχρονα πρότυπα που απαιτούνται από ένα νέο σύστημα τελεφερίκ. Μπορεί να περιγραφεί ως ένα σύστημα πολιτιστικής κληρονομιάς. Είχε δύο βαγόνια, το καθένα με χωρητικότητα 43 ατόμων, και διένυε απόσταση περίπου 265 μέτρων.
Από την περιγραφή που έχουμε, καταλαβαίνουμε ότι το σύστημα είχε μόλις ξεκινήσει με το κάτω βαγόνι να ανεβαίνει και το πάνω βαγόνι να κατεβαίνει. Οι επιβάτες του κάτω βαγονιού περιγράφουν ότι το βαγόνι είχε μόλις αναχωρήσει από τον κάτω σταθμό και είχε διανύσει μια μικρή απόσταση, όταν ξαφνικά άρχισε να τσουλάει προς το πίσω και σταμάτησε στη θέση στάθμευσης. Δεδομένου ότι το κάτω βαγόνι παραμένει άθικτο στη θέση του και το πάνω βαγόνι που κατέβαινε έχει εκτροχιαστεί, μπορεί να ειπωθεί ότι η σχέση μεταξύ των δύο βαγονιών έχει χαθεί.
Είναι πιθανό τα συρματόσχοινα που συνέδεαν τα δύο βαγόνια να έσπασαν. Είναι κατανοητό ότι υπήρχαν στροφές στη διαδρομή και ότι, εάν το πάνω βαγόνι κατέβαινε ανεξέλεγκτα, η υπάρχουσα τροχιά μπορεί να το εκτροχίασε, δεδομένης της ταχύτητας που θα είχε επιτύχει. Αυτό που δεν είναι κατανοητό είναι γιατί δεν ενεργοποιήθηκε το φρένο έκτακτης ανάγκης (εάν υπήρχε) στο βαγόνι που κατέβαινε ανεξέλεγκτα. Είναι πιθανό να ενεργοποιήθηκε, αλλά να μην μπόρεσε να αντισταθμίσει το συνδυασμό της μάζας του βαγονιού και των επιβατών του με την ταχύτητα με την οποία κινούταν» κατέληξε ο καθηγητής
Εργαζόμενοι στον σιδηρόδρομο Gloria είχαν παραπονεθεί για προβλήματα με την τάση του καλωδίου μεταφοράς
Σύμφωνα με τα όσα καταγγεέλει ο Μανουέλ Λεάλ, ηγέτης του συνδικάτου Fectrans, στην τοπική τηλεόραση, οι εργαζόμενοι στον σιδηρόδρομο Gloria παραπονέθηκαν για προβλήματα με την τάση του καλωδίου μεταφοράς του τελεφερίκ που δυσκόλευαν το φρενάρισμα, αλλά, όπως αναφέρει το Reuters, είναι πολύ νωρίς για να πούμε αν αυτή ήταν η αιτία του δυστυχήματος. Η δημοτική εταιρεία δημόσιων συγκοινωνιών Carris ανέφερε σε ανακοίνωσή της ότι «όλα τα πρωτόκολλα συντήρησης έχουν εφαρμοστεί», συμπεριλαμβανομένων των μηνιαίων και εβδομαδιαίων προγραμμάτων συντήρησης και των καθημερινών επιθεωρήσεων.
Θα μπορούσε να οφείλεται και στον «υπερβολικό τουρισμό»
Η Φαμπιάνα Πάβελ, πρόεδρος του Συλλόγου Κατοίκων του Μπάιρο Άλτο, της διάσημης γειτονιάς της Λισαβόνας που βρίσκεται το τελεφερίκ, δήλωσε στο BBC ότι το τραγικό δυστύχημα θα μπορούσε να οφείλεται και στον «υπερβολικό τουρισμό».
«Η χρήση του τα τελευταία χρόνια ήταν σίγουρα ακατάλληλη. Χρησιμοποιήθηκε πάρα πολύ και ο τοπικός πληθυσμός έχασε τη δυνατότητα να το χρησιμοποιεί ως δημόσια συγκοινωνία, επειδή έγινε τουριστικό αξιοθέατο», ενέφερε.
Ο χειριστής του συγκεκριμένου τελεφερίκ, το πρώτο θύμα που κατονομάστηκε
Ξένα μέσα αναφέρουν ότι ένα από τα θύματα που έχει κατονομαστεί επισήμως είναι ο Αντρέ Μαρκές, ο χειριστής του συγκεκριμένου τελεφερίκ. Η Carris, διαχειρίστρια του τελεφερίκ ανέφερε ότι ήταν ένας «αφοσιωμένος, ευγενικός και χαρούμενος επαγγελματίας, πάντα πρόθυμος να συμβάλει για το γενικότερο καλό».
Επιπλέον, ένα δεύτερο θύμα αναφέρεται ως ένας Γερμανός τουρίστας που επέβαινε στο τελεφερίκ με τη σύζυγό του και τον γιο του, 3 ετών - οι οποίοι επέζησαν και οι δύο.
Και ενώ οι αρχές επισήμως δεν έχουν δώσει στοιχεία για τα θύματα, βρετανικά μέσα αναφέρουν ότι οι νεκροί είναι 8 γυναίκες και επτά άνδρες ενώ δεν έχει γίνει γνωστή κάποια πληροφορία για τα δύο θύματα που κατέληξαν κατά τη διάρκεια της νύχτας ανεβάζοντας τον αριθμό των νεκρών στους 17.
Ανάμεσα στους τραυματίες είναι τέσσερις Πορτογάλοι, δύο Γερμανοί, δύο Ισπανοί, ένας Κορεάτης, ένας από το Πράσινο Ακρωτήριο, ένας Καναδός, ένας Ιταλός, ένας Γάλλος, ένας Ελβετός και ένας Μαροκινός, μεταδίδει το Reuters.
Το τελεφερίκ καταστράφηκε καθώς ένας μάρτυρας θυμήθηκε ότι είδε έναν πεζό να συνθλίβεται κάτω από τα συντρίμμια καθώς αυτό ανατράπηκε.
«Το είδα να έρχεται κατά πάνω μας, είπα θα πεθάνουμε όλοι εδώ»
Ο 75χρονος κάτοικος της Λισαβόνας, Άμπελ Εστέβες, η σύζυγός του και ο εγγονός του ήταν μεταξύ των 40 επιβατών του βαγονιού στους πρόποδες του λόφου και οι οποίοι είδαν το εκτροχιασμένο βαγόνι να έρχεται προς το μέρος τους.
«Όταν είδα ένα άλλο βαγόνι να κατεβαίνει, είπα στη γυναίκα μου: "Θα πεθάνουμε όλοι εδώ"», είπε, σύμφωνα με το Reuters. «Αναπτύχθηκε μια τρομερή ταχύτητα, πήρε μια ελαφριά στροφή και χτύπησε το κτίριο με έναν δυνατό κρότο».
«Ήρθαμε για να μείνουμε»: Αμετακίνητοι οι αγρότες – Συντονίζουν τις επόμενες κινήσεις, αποφασισμένοι για μπλόκα μέχρι τις γιορτές
«Μου χαμογέλασε και έκλεισε τα μάτια»: Ραγίζει καρδιές ο πατέρας του 2χρονου που πέθανε μετά την επίθεση σκύλου
«Δεν υπάρχει καλύτερος από αυτόν»: Το τηλεφώνημα του Ρονάλντο που ενθουσίασε τον Τραμπ
Μουντιάλ 2026: Ανακοινώθηκε το αναλυτικό πρόγραμμα των ομίλων - Οι μέρες και οι ώρες των αγώνων
Live όλες οι εξελίξεις λεπτό προς λεπτό, με την υπογραφή του www.ethnos.gr
δημοφιλές τώρα: 



