Ο πιο διάσημος ποντικός πήρε ανθρώπινη μορφή μέσα από την εκπομπή φαινόμενο που έκανε ντεμπούτο πριν 70 χρόνια
Η εκπομπή φαινόμενο που έδωσε ανθρώπινη διάσταση στο διάσημο ποντίκι και απέκτησε μυθική φήμη έκανε ντεμπούτο στην αμερικανική τηλεόραση στις 30 Σεπτεμβρίου 1955 καθηλώνοντας εκατομμύρια τηλεθεατές.🕛 χρόνος ανάγνωσης: 8 λεπτά ┋

Μία μέρα σαν αυτή πριν ακριβώς 70 χρόνια το πιο διάσημο ποντίκι με τους φίλους του έκαναν ντεμπούτο στην τηλεόραση αλλάζοντας για πάντα την παγκόσμια ιστορία. Ο παιδικός ήρωας που μεγάλωσε και ενέπνευσε γενιές και γενιές σε κάθε γωνιά του πλανήτη έκανε το τηλεοπτικό του ντεμπούτο όταν το ημερολόγιο έδειχνε 30 Σεπτεμβρίου 1955.
Ήταν ημέρα Παρασκευή και έκανε πρεμιέρα στην αμερικανική τηλεόραση η παιδική σειρά «The Mickey Mouse Club» που δεν ήταν τίποτε άλλο από την ενσάρκωση του ήρωα των κινουμένων σχεδιων. Πήρε ανθρώπινη διάσταση μέσα από την πιο επιτυχημένη παραγωγή της αμερικανικής τηλεόρασης/ Ήταν το πρόγραμμα που σημάδεψε ανεξίτηλα την παγκόσμια κουλτούρα. Πίσω από τα τραγούδια, τους χορούς και την παιδική αθωότητα, κρύβονταν κάτι πολύ πιο βαθύ και δεν είναι άλλο από τη γέννηση ενός πολιτιστικού και οικονομικού φαινομένου που έμελλε να σημαδέψει όλο τον πλανήτη.
Πολιτιστική ηγεμονία
Ο Μίκυ Μάους, ο πρωταγωνιστής του προγράμματος και δημιουργία του οραματιστή Γουόλτ Ντίσνεϊ, είχε ήδη γίνει διάσημος μέσα από τα κινούμενα σχέδια της δεκαετίας του ’30 και του ’40. Όμως με την τηλεοπτική του είσοδο το 1955, ο μικρός ανθρωπόμορφος ποντικός απέκτησε κάτι που ξεπερνούσε τα όρια της ψυχαγωγίας. Αποκτούσε κοινωνική επιρροή, οικονομική δύναμη και πολιτιστική ηγεμονία. Ηταν η φωνή της λογικής στις αθώες παιδικές ψυχές αλλά και δύναμη θάρρους και αξιών για τους ενήλικες.
Το The Mickey Mouse Club ήταν ένα καθημερινό τηλεοπτικό πρόγραμμα για παιδιά που συνδύαζε τραγούδι, χορό, σκετς, κινούμενα σχέδια και εκπαιδευτικά θέματα. Ήταν μία από τις πρώτες προσπάθειες της Disney να φέρει τον κόσμο της στο τηλεοπτικό κοινό και να προωθήσει τον Μίκυ και τους φίλους του μέσα από ένα ποικίλο παιδικό πρόγραμμα.
Οι «Mouseketeers»
Το The Mickey Mouse Club ήταν ένα καθημερινό τηλεοπτικό πρόγραμμα για παιδιά που συνδύαζε τραγούδι, χορό, σκετς, κινούμενα σχέδια και εκπαιδευτικά θέματα. Ήταν μία από τις πρώτες προσπάθειες της Disney να φέρει τον κόσμο της στο τηλεοπτικό κοινό και να προωθήσει τον Μίκυ και τους φίλους του μέσα από ένα ποικίλο παιδικό πρόγραμμα.
Κεντρικό ρόλο στην τηλεοπτική εκπομπή είχαν οι νεαροί ερμηνευτές, γνωστοί ως Mouseketeers, που φορούσαν χαρακτηριστικά καπέλα με αυτιά Μίκυ Μάους. Μερικά από τα πιο γνωστά ονόματα της πρώτης γενιάς:
Η Annette Funicello ήταν η πιο διάσημη Mouseketeer, αγαπημένη του ίδιου του Γουόλτ Ντίσνεϊ. Επίσης οι Darlene Gillespie, Bobby Burgess, Cubby O'Brien, Karen Pendleton, Tommy Cole.
Γεννήθηκε από τις στάχτες
Ο «πατέρας» του πιο διάσημου ποντικού στην ιστορία δεν ήταν άλλος από τον Γουόλτ Ντίσνεϊ. Ήταν αυτός που είχε την ιδέα και το επιχειρηματικό οραμα αλλά ίσως και να μην τον γνώριζε κανείς εάν δεν είχε πλάι του τον κορυφαίο δημιουργό κινουμένων σχεδίων Ub Iwerks (Ουμπ Άιγουερκς, 1901–1971). Αυτός ήταν ο πρώτος σκιτσογράφος και συνδημιουργός του Μίκυ Μάους. Ήταν ο άνθρωπος που σχεδίασε τον Μίκυ για πρώτη φορά το 1928, όταν ο Ντίσνεϊ έχασε τα δικαιώματα του πρώτου του χαρακτήρα, του “Oswald the Lucky Rabbit”. Μέσα από την πίεση και την απογοήτευση ο Iwerks κατάφερε να δημιουργήσει τον εμβληματικό ποντικό με τα μεγάλα αυτιά, τα κόκκινα σορτσάκια και τα άσπρα γάντια, στοιχεία που παραμένουν σχεδόν αναλλοίωτα μέχρι σήμερα. Ο ίδιος επίσης ήταν ο βασικός animator των δύο πρώτων ταινιών με πρωταγωνιστή τον Μίκυ Μάους, του Plane Crazy (1928) και του Steamboat Willie (1928) που ήταν και η πρώτη που κυκλοφόρησε επίσημα και με ήχο. Η συμβολή του Iwerks ήταν τόσο καθοριστική, που οι ιστορικοί των κινουμένων σχεδίων τον θεωρούν «τον πραγματικό πατέρα της μορφής του Μίκυ».
Η ψυχή και η φωνή ο Ντίσνεϊ
Κι αν ο Ub Iwerks έδωσε κίνηση στον Μίκυ Μάους, ο Γουόλτ Ντίσνεϊ ήταν η ψυχή και η φωνή του. Η πρώτη φωνή του Μίκυ Μάους δεν ήταν άλλη από τον ίδιο τον Γουόλτ Ντίσνεϊ ο οποίος πίστευε πως ο χαρακτήρας έπρεπε να έχει μια αυθεντική, χαρούμενη και απλή φωνή, και αποφάσισε να τον «ζωντανέψει» ο ίδιος. Έδωσε τη φωνή του στον Μίκυ από το 1928 (Steamboat Willie) έως το 1947. Η χαρακτηριστική λεπτή, παιχνιδιάρικη φωνή του Ντίσνεϊ έγινε σήμα κατατεθέν του ήρωα και συνέβαλε καθοριστικά στην επιτυχία του. Μετά το 1947, τη σκυτάλη πήραν άλλοι ηθοποιοί, με πρώτο τον Jimmy MacDonald, ο οποίος συνέχισε ως «φωνή» του Μίκυ μέχρι το 1977.
Ντελίριο στην TV
Η πρώτη εμφάνιση του The Mickey Mouse Club στην τηλεόραση προκάλεσε ντελίριο ενθουσιασμού. Σημειωτέων πως η δεκαετία του 1950 υπήρξε περίοδος βαθιάς κοινωνικής αλλαγής στις Ηνωμένες Πολιτείες. Η μεταπολεμική αισιοδοξία, η ανάπτυξη της μεσαίας τάξης και η γέννηση της τηλεοπτικής κουλτούρας δημιούργησαν την ανάγκη για νέους, ασφαλείς και θετικούς ήρωες που θα καθοδηγούσαν τη νέα γενιά στο μεγάλο όραμα της δυτικής κουλτούρας.
Οι αθάνατες αξίες του Μίκυ
Σε αυτό το πλαίσιο, ο Μίκυ Μάους δεν ήταν απλώς ένα παιδικό σύμβολο, ήταν μια προβολή των κοινωνικών αξιών της εποχής με αισιοδοξία, εργατικότητα, επιμονή, έρευνα, αστείρευτη ενέργεια. Ηταν όλα τα στοιχεία του αμερικάνικου ονείρου. Ένας άλλος βασικός πυλώνας του χαρακτήρα του Μίκυ Μάους ήταν η στενή και αγαστή συνεργασία με τους φίλους του, την πάπια Ντόναλντ, τον σκύλο Γκούφι και φυσικά τη σύντροφο του Μίνι.
Πρότυπο για παιδιά και ενήλικες
Προβάλλονταν το ιδανικό της κοινότητας και της συλλογικότητας με ηθικά πρότυπα. Πάντα τίμιος, γενναιόδωρος και πρόθυμος να βοηθήσει, ο Μίκυ έγινε πρότυπο συμπεριφοράς για εκατομμύρια παιδιά. Υπομονετικός, ευρηματικός και πάντα ηθικός ο Μίκυ έβρισκε λύσεις για όλα και επαινούσε τους φίλους του για τις ανδραγαθείες του. Εννοείται πως οι επιθετικές συμπεριφορές ή ακραίες συμπεριφορές που υοθετούν τα σημερινά πρότυπα δεν υπήρχαν ούτε κατά διάνοια στο ρεπερτόριο των περιπετειών και των σεναρίων του Μίκυ Μάους.
Νέα εποχή με τρελές πωλήσεις
Το “Mickey Mouse Club” λειτουργούσε ως εργαλείο κοινωνικοποίησης, εισάγοντας τα παιδιά και τις οικογένειες σε βασικές αξίες της μεταπολεμικής κοινωνίας, όπως η υπευθυνότητα, η δημιουργικότητα και η ομαδικότητα. Η είσοδος του Μίκυ στην τηλεόραση δεν είχε μόνο πολιτιστικό αντίκτυπο, αλλά· εγκαινίασε και μια νέα εποχή στον κόσμο της οικονομίας της ψυχαγωγίας. Ο χαρακτήρας μετατράπηκε από φιγούρα κινουμένων σχεδίων σε παγκόσμιο εμπορικό σήμα. Οι πωλήσεις προϊόντων με το πρόσωπό του (από παιχνίδια και ρούχα μέχρι σχολικά είδη και συλλεκτικά αντικείμενα) εκτοξεύθηκαν και μέχρι σήμερα απέκτησαν μυθική μορφή.
Πολιτιστικό σύμβολο
Ο Μίκυ έγινε το κεντρικό πρόσωπο των πρώτων μεγάλων τηλεοπτικών χορηγιών, συνδέοντας την παιδική ψυχαγωγία με την καταναλωτική αγορά. Η τεράστια απήχηση του προγράμματος ενίσχυσε τη φήμη της Walt Disney Productions, η οποία μετέτρεψε τον Μίκυ σε «οικονομικό μοχλό» και πρότυπο επιχειρηματικής εκμετάλλευσης χαρακτήρων. Η επιτυχία αυτή δεν περιορίστηκε στις Ηνωμένες Πολιτείες. Ο Μίκυ έγινε το πρώτο παγκόσμιο «προϊόν» πολιτισμού. Μέχρι σήμερα παραμένει πολιτιστικό σύμβολο. Έγινε η προσωποποίηση της παιδικής αθωότητας, της ελπίδας και της φαντασίας. Η χαρακτηριστική του φιγούρα, με τα μεγάλα αυτιά και το πλατύ χαμόγελο, ξεπέρασε τα όρια της τηλεόρασης και μετατράπηκε σε παγκόσμιο εικονίδιο που ενώνει γενιές και πολιτισμούς.
Σύμβολο ειρήνης και αθωότητας
Η επίδρασή του ήταν τόσο βαθιά που ξεπέρασε την ψυχαγωγία: Χρησιμοποιήθηκε σε πολιτιστικά και κοινωνικά κινήματα, ως σύμβολο ειρήνης και αθωότητας. Ενέπνευσε καλλιτέχνες, σχεδιαστές, ακόμα και πολιτικούς, που τον είδαν ως πρόσωπο-μεταφορά για την αμερικανική ήπια ισχύ. Ακόμη και σήμερα, το πρόσωπο του Μίκυ χρησιμοποιείται σε μουσεία, πανεπιστήμια και ερευνητικά κέντρα ως παράδειγμα της «παγκόσμιας γλώσσας» της ποπ κουλτούρας. Το πιο διάσημο ποντίκι εξακολουθεί να είναι κάτι πολύ περισσότερο από ένας παιδικός ήρωας που παραμένει σταθερός στο πέρασμα των χρόνων για να μας θυμίζει πως πίσω από την τεχνολογία και τα θεάματα, εκείνο που μετρά περισσότερο είναι η φαντασία, η καλοσύνη και η πίστη στις δυνατότητες του ανθρώπου αξίες που ποτέ δεν χάνονται και ποτέ δεν γερνούν.
Ο αντίκτυπος της ομιλίας Τσίπρα σε ΝΔ και ΠΑΣΟΚ, η απάντηση Φάμελλου για τα περί ιδιοτέλειας και ο υπερ-γουρλής Μαγειρίας που πήρε δώρο μια Ferrari
Από το Καστέλι μέχρι τον ΒΟΑΚ και το μετρό: Αποζημιώσεις εκατοντάδων εκατ. ευρώ απειλούν μέχρι και να διπλασιάσουν το κόστος των μεγάλων έργων
Κακοκαιρία Byron: «Βροχή» τα 112 όλη τη νύχτα - Πώς θα κινηθούν οι καταιγίδες τις επόμενες ώρες
Αμετακίνητοι οι αγρότες στα μπλόκα - Ποιες κινήσεις εξετάζει η κυβέρνηση
Live όλες οι εξελίξεις λεπτό προς λεπτό, με την υπογραφή του www.ethnos.gr




