Ζώντας με τον φόβο της θάλασσας: Γιατί πεθαίνουν οι ψαράδες στη Νότια Κορέα;
Την περασμένη χρονιά, 164 άνθρωποι σκοτώθηκαν ή εξαφανίστηκαν και αγνοούνται🕛 χρόνος ανάγνωσης: 4 λεπτά ┋ 🗣️ Ανοικτό για σχολιασμό

Ο Χονγκ Σοκ-χι περίμενε στην ακτή του νησιού Τζετζού, στη Νότια Κορέα, όταν χτύπησε το τηλέφωνό του. Το αλιευτικό του είχε ανατραπεί.
Μόλις δύο ημέρες νωρίτερα, το σκάφος είχε αποπλεύσει για ένα ταξίδι που ο Χονγκ ήλπιζε να είναι μακρύ και να κερδοφόρο. Όμως, καθώς οι άνεμοι δυνάμωναν, ο καπετάνιος έλαβε εντολή να επιστρέψει στο λιμάνι. Στην πορεία, ένα ισχυρό κύμα χτύπησε το πλοίο από δύο πλευρές, με αποτέλεσμα την ανατροπή του. Πέντε από τα 10 μέλη του πληρώματος, που κοιμούνταν στις καμπίνες κάτω από το κατάστρωμα, πνίγηκαν.
«Όταν άκουσα τα νέα, ένιωσα σαν να γκρεμίστηκε ο κόσμος», είπε ο Χονγκ.
Σε έναν χρόνο 164 άνθρωποι χάθηκαν
Την περασμένη χρονιά, 164 άνθρωποι σκοτώθηκαν ή εξαφανίστηκαν και αγνοούνται σε ναυτικά δυστυχήματα γύρω από τη Νότια Κορέα -μια αύξηση 75% σε σχέση με το προηγούμενο έτος. Οι περισσότεροι ήταν ψαράδες, των οποίων τα σκάφη βυθίστηκαν ή ανετράπησαν.
«Ο καιρός έχει αλλάξει. Γίνεται πιο θυελλώδης κάθε χρόνο», λέει ο Χονγκ, που είναι και πρόεδρος της Ένωσης Ιδιοκτητών Αλιευτικών Σκαφών του Τζετζού. «Οι ανεμοστρόβιλοι χτυπούν ξαφνικά. Εμείς οι ψαράδες είμαστε πεπεισμένοι ότι φταίει η κλιματική αλλαγή».
Ανησυχώντας για την αύξηση των θανάτων, η νοτιοκορεατική κυβέρνηση ξεκίνησε έρευνα για τα ατυχήματα. Ο επικεφαλής της ειδικής ομάδας που ανέλαβε την υπόθεση αναγνώρισε την κλιματική αλλαγή ως μία από τις βασικές αιτίες, αλλά επισήμανε και άλλα προβλήματα: το γηρασμένο εργατικό δυναμικό, την αυξανόμενη εξάρτηση από μετανάστες εργάτες και την ελλιπή εκπαίδευση σε θέματα ασφάλειας, όπως γράφει το BBC.
Θάλασσες που θερμαίνονται και γίνονται πιο επικίνδυνες
Οι θάλασσες γύρω από την Κορέα θερμαίνονται πιο γρήγορα από τον παγκόσμιο μέσο όρο, εν μέρει επειδή είναι πιο ρηχές. Μεταξύ 1968 και 2024, η μέση θερμοκρασία της επιφάνειας των θαλασσών της χώρας αυξήθηκε κατά 1,58°C -υπερδιπλάσια σε σχέση με τη μέση παγκόσμια αύξηση των 0,74°C.
Τα θερμότερα νερά ενισχύουν τα ακραία καιρικά φαινόμενα, καθιστώντας τους τροπικούς κυκλώνες και τις τυφώνες πιο έντονες.
Παράλληλα, προκαλούν μετακινήσεις των ειδών ψαριών -κάποια μεταναστεύουν βορειότερα- αναγκάζοντας τους ψαράδες να ταξιδεύουν πιο μακριά και να ρισκάρουν περισσότερο για να εξασφαλίσουν εισόδημα.
Περιβαλλοντικές οργανώσεις προειδοποιούν πως χρειάζεται άμεση δράση για να «σταματήσει η τραγωδία στα κορεατικά νερά».
Ζώντας με τον φόβο της θάλασσας
Ένα βροχερό πρωινό του Ιουνίου, το κεντρικό λιμάνι του Τζετζού ήταν γεμάτο ψαρόβαρκες. Τα μέλη των πληρωμάτων έτρεχαν για να ανεφοδιάσουν και να ετοιμάσουν τα σκάφη τους, ενώ οι ιδιοκτήτες παρακολουθούσαν ανήσυχοι από την προβλήτα.
«Φοβάμαι συνεχώς μήπως συμβεί κάτι στο καΐκι. Οι κίνδυνοι έχουν αυξηθεί πάρα πολύ», λέει ο 54χρονος ιδιοκτήτης, Κιμ Σουνγκ-χουάν. «Οι άνεμοι έχουν γίνει απρόβλεπτοι και εξαιρετικά επικίνδυνοι».
«Όταν είμαστε τόσο μακριά, δεν μπορούμε πάντα να επιστρέψουμε γρήγορα αν υπάρξει προειδοποίηση για καταιγίδα», εξηγεί. «Θα ήταν πιο ασφαλές να μείνουμε κοντά στην ακτή, αλλά για να ζήσουμε, πρέπει να πηγαίνουμε όλο και πιο έξω».
Περισσότερες καταιγίδες, περισσότερα ναυάγια
Ο καθηγητής Γκουγκ Σουνγκ-γκι, που ηγήθηκε της έρευνας για τα πρόσφατα ατυχήματα, διαπίστωσε ότι οι θάλασσες της Νότιας Κορέας έχουν γίνει πιο επικίνδυνες.
Οι προειδοποιήσεις για ισχυρούς ανέμους, πλημμυρικά κύματα και τυφώνες γύρω από τη χερσόνησο αυξήθηκαν κατά 65% την περίοδο 2020-2024.
«Ο απρόβλεπτος καιρός οδηγεί σε περισσότερες ανατροπές σκαφών, ειδικά μικρών αλιευτικών που ταξιδεύουν μακριά και δεν είναι φτιαγμένα για τόσο μεγάλες, ταραχώδεις διαδρομές», είπε στο BBC.
Ο καθηγητής Κιμ Μπέεκ-μιν, κλιματολόγος στο Πανεπιστήμιο Pukyong, σημείωσε πως η κλιματική αλλαγή όντως δημιουργεί συνθήκες για ισχυρές, ξαφνικές ριπές ανέμου, αλλά μια σαφής επιστημονική τάση δεν έχει ακόμη επιβεβαιωθεί -απαιτούνται περισσότερα δεδομένα και μακροχρόνια έρευνα.
Τα μέτρα που προτείνονται
Οι Αρχές, γνωρίζοντας πως δεν μπορούν να ελέγξουν τον καιρό, συνεργάζονται πλέον με τους ψαράδες για να κάνουν τα σκάφη ασφαλέστερα.
Η ειδική κυβερνητική ομάδα προτείνει μέτρα όπως:
- Υποχρεωτική εγκατάσταση σκαλών διάσωσης στα σκάφη
- Υποχρεωτική χρήση σωσιβίων
- Εκπαίδευση ασφάλειας για όλα τα ξένα πληρώματα
- Καλύτερες επιχειρήσεις έρευνας και διάσωσης
- Πρόσβαση σε πιο τοπικά και σε πραγματικό χρόνο δελτία καιρού
Όμως το πρόβλημα δύσκολα θα λυθεί.
Αυτά είναι τα πρόσωπα που αναζήτησαν περισσότερο οι Έλληνες στη Google - «Πρωτιά» για την Klavdia
Είναι επίσημο: Η Netflix εξαγοράζει την Warner Bros για αστρονομικό ποσό
Παράνομες συνταγογραφήσεις με κέρδη πάνω από 100.000 ευρώ: Τρεις συλλήψεις - Η ανακοίνωση του ΕΟΠΥΥ
Έφηβος εξομολογείται πώς κατέληξε σε ηλικία 13 ετών να κάνει 11 γραμμαρία κεταμίνης την ημέρα
Live όλες οι εξελίξεις λεπτό προς λεπτό, με την υπογραφή του www.ethnos.gr
δημοφιλές τώρα: 



