Νέος ΚΟΚ: Στο στόχαστρο οι υπότροποι παραβάτες - Έρχονται τα «ψηφιακά μάτια»
Ψηφιακή ...τσιμπίδα που θα βάζει στο στόχαστρο κυρίως τους υπότροπους παραβάτες του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας θα τεθεί σε λειτουργία τους πρώτους μήνες του 2026🕛 χρόνος ανάγνωσης: 6 λεπτά ┋

Ψηφιακή ...τσιμπίδα που θα βάζει στο στόχαστρο κυρίως τους υπότροπους παραβάτες του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας θα τεθεί σε λειτουργία τους πρώτους μήνες του 2026, αρχικά πιλοτικά με στόχο να εμφανίζεται άμεσα το ...ιστορικό της παραβατικότητας του κάθε οδηγού ώστε να καταλογίζεται αυτόματα το επαυξημένο πρόστιμο, το οποίο πλέον προβλέπεται για όσους υποπέφτουν στις ίδιες παραβάσεις.
Το σχετικό έργο συμβασιοποιήθηκε από την «Κοινωνία της Πληροφορίας» πριν μερικές ημέρες και θα στηρίζεται σε οκτώ κάμερες που θα τοποθετηθούν σε κομβικά σημεία του οδικού δικτύου της Αθήνας προκειμένου να δοκιμαστεί η νέα πλατφόρμα. Στο πλαίσιο του έργου θα προχωρήσει η πιλοτική ανάπτυξη και εφαρμογή ενός Πληροφοριακού Συστήματος Ελέγχου Υποτροπών νέου ΚΟΚ, το οποίο θα αποτελέσει το βασικό εργαλείο ελέγχου και διασταύρωσης των παραβάσεων με το ιστορικό κάθε οδηγού, ώστε να εφαρμόζονται οι προβλεπόμενες κυρώσεις σε περιπτώσεις υποτροπής.
Το σύστημα θα αναζητά προηγούμενες παραβάσεις για τα καταγεγραμμένα στοιχεία του οδηγού και θα αξιολογεί αν υπάρχει υποτροπή εντός των χρονικών ορίων που ορίζει ο νόμος. Σε τέτοιες περιπτώσεις, θα ενεργοποιείται αυτοματοποιημένα η διαδικασία έκδοσης αυστηρότερης πράξης επιβολής προστίμου.
Το σύστημα θα υποστηρίζει έναν πλήρως αυτοματοποιημένο κύκλο λειτουργίας. Μετά την εισαγωγή των δεδομένων παράβασης, θα πραγματοποιείται ταυτοποίηση του οχήματος ή του οδηγού και έλεγχος του ιστορικού για πιθανή υποτροπή. Παράλληλα, θα τηρούνται στατιστικά στοιχεία που σχετίζονται με τη συχνότητα και τους τύπους υποτροπών, καθώς και με την απόδοση του μηχανισμού σε συγκεκριμένες περιοχές ή χρονικές περιόδους.
Για παράδειγμα, σε περίπτωση που καταγραφεί χρήση κινητού τηλεφώνου κατά την οδήγηση και το σύστημα εντοπίσει ότι ο οδηγός είχε υποπέσει στην ίδια παράβαση εντός του τελευταίου έτους, θα πρέπει να ενεργοποιείται αυτόματα η αντίστοιχη ποινή υποτροπής (π.χ. αυξημένο πρόστιμο και αφαίρεση άδειας για το προβλεπόμενο χρονικό διάστημα).
Το σύστημα θα λειτουργεί σύμφωνα με τις απαιτήσεις του Κανονισμού GDPR για την προστασία προσωπικών δεδομένων, θα διαλειτουργεί με τα απαραίτητα υφιστάμενα μητρώα του Δημοσίου και θα παρέχει πρόσβαση μόνο σε εξουσιοδοτημένους χρήστες μέσω κατάλληλου μηχανισμού αυθεντικοποίησης.
Δεδομένου ότι η αποτελεσματική λειτουργία του εξαρτάται από την ποιότητα και την ακρίβεια των δεδομένων εισόδου, αυτά θα πρέπει να προέρχονται από την καταγραφή παραβάσεων σε πραγματικό χρόνο μέσω καμερών κυκλοφορίας. Για τον λόγο αυτό στο πλαίσιο της πιλοτικής εφαρμογής θα εγκατασταθούν πιλοτικά οκτώ κάμερες σε επιλεγμένα σημεία του οδικού δικτύου, βάσει τεχνικών, κυκλοφοριακών και στατιστικών κριτηρίων, οι οποίες θα αφαιρεθούν μετά την ολοκλήρωση της πιλοτικής λειτουργίας.
Οι κάμερες θα διαθέτουν τεχνολογία αναγνώρισης πινακίδων, καθώς και δυνατότητα καταγραφής ταχύτητας ή άλλων παραβάσεων, όπως παραβίαση ερυθρού σηματοδότη ή κίνηση σε απαγορευμένες λωρίδες. Τα δεδομένα που θα συλλέγονται, θα μεταδίδονται σε πραγματικό χρόνο στο κεντρικό πληροφοριακό σύστημα με ασφαλή και κρυπτογραφημένο τρόπο, σύμφωνα με τις διατάξεις για την προστασία προσωπικών δεδομένων, επισημαίνεται στη σύμβαση. Κάθε καταγραφή θα πρέπει να συνοδεύεται από αναλυτικά στοιχεία όπως τοποθεσία, ώρα, τύπος παράβασης και τεκμηρίωση μέσω εικόνας, ώστε να επιτρέπεται η άμεση έναρξη της διαδικασίας διασταύρωσης και ελέγχου υποτροπής από την εφαρμογή.
Η εφαρμογή του έργου θα υλοποιηθεί σε πιλοτική βάση, σε περιορισμένη γεωγραφική έκταση, με στόχο τη δοκιμή της λειτουργικότητας και της ακρίβειας του μηχανισμού, την αξιολόγηση των κανόνων του νέου ΚΟΚ στην πράξη, αλλά και την υποστήριξη της τεκμηρίωσης αποφάσεων οδικής πολιτικής, όπως επισημαίνεται στη σύμβαση που έχει υπογραφεί.
Η λειτουργία του συστήματος θα βασίζεται στην αξιόπιστη και συνεχή παροχή δεδομένων παραβάσεων οπότε απαιτεί παράλληλα και την εγκατάσταση καμερών κυκλοφορίας σε επιλεγμένα σημεία του οδικού δικτύου, καθώς και τη διασύνδεσή τους με το πληροφοριακό σύστημα ελέγχου.
Πώς χτίζεται το ευρύ δίκτυο καμερών
Στο μεταξύ έχουν ήδη τοποθετηθεί οι πρώτες σταθερές κάμερες από την Περιφέρεια Αττικής καθώς επίσης και δέκα σε λεωφορεία της ΟΣΥ, οι οποίες καταγράφουν τις παραβιάσεις των λεωφορειολωρίδων. Παράλληλα «τρέχει» και η διαγωνιστική διαδικασία για το πανελλαδικό Ενιαίο Εθνικό Σύστημα Ψηφιακής Καταγραφής και Διαχείρισης Ελέγχων και Προστίμων Τροχαίας, το οποίο έχει προϋπολογισμό 116,3 εκατ. ευρώ και στόχο να παραλαμβάνει όλα τα δεδομένα που συγκεντρώνουν οι κάμερες κάθε φορέα.
Το εκτεταμένο δίκτυο καμερών θα «απλωθεί» ύστερα από γνωμοδότηση της Τροχαίας εκτός από την Αττική, στη Θεσσαλονίκη και την Κρήτη και συνολικά θα περιλαμβάνει την εγκατάσταση 2.500 νέων καμερών σε κομβικά σημεία του οδικού δικτύου. Επιπλέον 388 κάμερες θα τοποθετηθούν από την Περιφέρεια Αττικής με τις πρώτες 41 να έχουν ήδη ενεργοποιηθεί σε φανάρια οδικών αξόνων 17 δήμων. Συνολικά, μέχρι τα τέλη του 2026, ο αριθμός των σταθερών καμερών αναμένεται να φτάσει τις 2.888.
Σε αυτές θα πρέπει να προστεθούν και οι 600 κινητές κάμερες, οι οποίες θα εγκατασταθούν σε ισάριθμα λεωφορεία με τον σχετικό διαγωνισμό να προκηρύσσεται έως τα τέλη του μήνα. Οι κάμερες στα οχήματα της ΟΣΥ μάλιστα εξετάζεται να καταγράφουν εκτός των παραβιάσεων των λωρίδων αποκλειστικής κίνησης λεωφορείων και άλλες παραβάσεις καθώς επίσης και εμπόδια στο οδόστρωμα, κλπ.
Επιπλέον στο σχέδιο νόμου, το οποίο επεξεργάζονται από κοινού τα υπουργεία Υποδομών και Μεταφορών και Ψηφιακής Διακυβέρνησης, θα υπάρχει διάταξη που θα ανοίγει το δρόμο εγκατάστασης καμερών που θα «κουμπώνουν» στο εθνικό δίκτυο και από τους κατά τόπους δήμους και Περιφέρειες, οι οποίοι θα έχουν έσοδα από τις πληρωμές των κλήσεων.
Το νέο σύστημα θα κάνει εκτενή χρήση τεχνητής νοημοσύνης (AI). Οι κάμερες θα αναλύουν εικόνες και δεδομένα χωρίς την ανάγκη ανθρώπινης παρέμβασης, ενώ θα μπορούν να διασταυρώνουν στοιχεία με εθνικές και ευρωπαϊκές βάσεις δεδομένων, εντοπίζοντας ακόμη και ανασφάλιστα οχήματα.
Ταυτόχρονα τα συναρμόδια υπουργεία εκτιμούν ότι η χρήση τους σε συνδυασμό με την ψηφιακή αποστολή των προστίμων θα δώσουν οριστικό τέλος στο σβήσιμο των κλήσεων, ενώ θα βελτιώσουν και την εισπραξιμότητα των προστίμων.
Μία από τις μεγαλύτερες παθογένειες του υφιστάμενου συστήματος είναι η καθυστέρηση στη βεβαίωση και είσπραξη προστίμων. Σε πολλές περιπτώσεις, η διαδικασία μπορεί να διαρκέσει έως και 10 χρόνια. Το νέο σύστημα υπόσχεται να εξαλείψει αυτές τις δυσλειτουργίες, με άμεση αποστολή της ειδοποίησης στον οδηγό, δυνατότητα ηλεκτρονικής πληρωμής, καθώς και ψηφιακή υποβολή ενστάσεων και αιτημάτων επανεξέτασης. Όλες οι ενέργειες θα καταγράφονται με πλήρη ιχνηλασιμότητα, εξασφαλίζοντας διαφάνεια και αξιοπιστία στη διαδικασία.
Ο αντίκτυπος της ομιλίας Τσίπρα σε κυβέρνηση και ΠΑΣΟΚ, η απάντηση Φάμελλου για τα περί ιδιοτέλειας και ο υπερ-γουρλής Μαγειρίας που πήρε δώρο μια Ferrari από τη μητέρα του
Από το Καστέλι μέχρι τον ΒΟΑΚ και το μετρό: Αποζημιώσεις εκατοντάδων εκατ. ευρώ απειλούν μέχρι και να διπλασιάσουν το κόστος των μεγάλων έργων
Κακοκαιρία Byron: «Βροχή» τα 112 όλη τη νύχτα - Πώς θα κινηθούν οι καταιγίδες τις επόμενες ώρες
Αμετακίνητοι οι αγρότες στα μπλόκα - Ποιες κινήσεις εξετάζει η κυβέρνηση
Live όλες οι εξελίξεις λεπτό προς λεπτό, με την υπογραφή του www.ethnos.gr




