ΕΛΤΑ: Λουκέτα δια... μετασχηματισμού και εξυπηρέτηση shop in shop - Ποιο είναι το σχέδιο της κυβέρνησης
Η κυβέρνηση δεν κάνει ούτε ένα βήμα πίσω όσον αφορά τα 46 ταχυδρομεία που έχει ήδη κλείσει🕛 χρόνος ανάγνωσης: 10 λεπτά ┋ 🗣️ Ανοικτό για σχολιασμό

Με τη σύγκληση διαφορετικής και σαφώς ολιγομελέστερης επιτροπής, από αυτήν που είχε αναβληθεί πριν από 1,5 μήνα με την παρουσία δύο υπουργών, της διοίκησης των ΕΛΤΑ και του Υπερταμείου, αλλά και την ηχηρή απουσία του αντιπροέδρου της κυβέρνησης, Κωστή Χατζηδάκη, η κυβέρνηση επιχείρησε να πείσει χθες την Επιτροπή Θεσμών και Διαφάνειας της Βουλής πως δεν βάζει λουκέτο σε καταστήματα, παρόλο που όπως προκύπτει τα κλείνει δια του ...μετασχηματισμού τους.
Αλλωστε από το πλάνο που περιέγραψε ο υπουργός Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών, Κυριάκος Πιερρακάκης, γίνεται αντιληπτό ότι η κυβέρνηση δεν κάνει ούτε ένα βήμα πίσω όσον αφορά τα 46 ταχυδρομεία που έχει ήδη κλείσει.
Την ίδια στιγμή η συντριπτική πλειονότητα των καταστημάτων που περιλαμβανόταν στη λίστα των λουκέτων θα κατεβάσει ρολά αργά ή γρήγορα και συγκεκριμένα τα 187 από τα συνολικά 204.
Ο κ. Πιερρακάκης, πάντως, παραδέχτηκε ότι ο αρχικός σχεδιασμός όχι μόνο είχε προχωρήσει χωρίς διαβούλευση με τις τοπικές κοινωνίες, αλλά και χωρίς διερεύνηση των αναγκών. Ετσι, πλέον από τον κατάλογο των καταστημάτων που θα κλείσουν, έχουν αφαιρεθεί 17, καθώς όπως επεσήμανε ο υπουργός, «καλύπτουν κρίσιμες τραπεζικές ανάγκες». Αυτό ουσιαστικά σημαίνει ότι εάν δεν είχε προηγηθεί η θύελλα αντιδράσεων για το ζήτημα, τουλάχιστον 17 περιοχές θα έχαναν ένα ζωτικής σημασίας σημείο συναλλαγής για τους πολίτες αφήνοντάς τους χωρίς εναλλακτική.
Το σχέδιο που παρουσίασε ο Πιερρακάκης
Το σχέδιο μετασχηματισμού των ΕΛΤΑ, το οποίο παρουσίασε ο κ. Πιερρακάκης περιλαμβάνει:
Μετασχηματισμός 158 καταστημάτων, τα οποία θα κλείσουν εφόσον υπάρχει άλλο κατάστημα της ΕΛΤΑ courier στα 100 ή στα 200 μέτρα.
Αντίστοιχη τύχη για τα υπόλοιπα 113 καταστήματα εφόσον βρεθεί πράκτορας των ΕΛΤΑ και διασφαλιστεί ότι όλοι οι πολίτες θα έχουν ενημερωθεί για την μετάβαση. Σύμφωνα με τον υπουργό, μάλιστα, υπάρχει μεγάλο ενδιαφέρον, «τοπικών καταστηματαρχών, ανθρώπων της γειτονιάς, της ίδιας της κοινωνίας συνολικότερα».
Διερεύνηση των πραγματικών αναγκών εξυπηρέτησης κάθε περιοχής (που πληρώνονταν οι περισσότεροι λογαριασμοί, που υπήρχε αυξημένη χρήση εργοσήμου, που κυριαρχούσε η αποστολή δεμάτων), κάτι που όπως αποδεικνύεται γίνεται εκ των υστέρων. «Μόνο εάν υπάρχει κοντινό τραπεζικό κατάστημα ή ΑΤΜ και διασφαλίζεται στο 100% η εξυπηρέτηση του πολίτη θα προχωρήσουν στην αναδιοργάνωση», είπε ο κ. Πιερρακάκης.
17 από τα καταστήματα της αρχικής λίστας θα συνεχίσουν να λειτουργούν καθώς διαπιστώθηκε ότι «καλύπτουν κρίσιμες ανάγκες τραπεζικών συναλλαγών».
Κεντρικός πυλώνας της νέας προσέγγισης θα είναι, σύμφωνα με τον κ. Πιερρακάκη, το shop in shop, δηλαδή η παροχή ταχυδρομικών υπηρεσιών μέσα σε ήδη λειτουργούντα καταστήματα, π.χ. σούπερ μάρκετ, βιβλιοπωλεία, πρακτορεία τύπου, καταστήματα καθημερινής εξυπηρέτησης.
«Λειτουργούν ήδη σε περισσότερα από 500 σημεία σε όλη τη χώρα σε αστικές, ημιαστικές και απομακρυσμένες περιοχές και έχουν αποδείξει στην πράξη ότι μπορούν να λειτουργήσουν απολύτως αποτελεσματικά, με εμφανή σήμανση των ΕΛΤΑ, με βασικές ταχυδρομικές και χρηματοοικονομικές υπηρεσίες, με διευρυμένο ωράριο εξυπηρέτησης και με σημαντικά χαμηλότερο λειτουργικό κόστος», τόνισε ο υπουργός.

Αναφορικά με τα οικονομικά των ΕΛΤΑ, υπογράμμισε ότι, λόγω των ευρωπαϊκών κανόνων ανταγωνισμού, τα ΕΛΤΑ δεν μπορούν να χρηματοδοτούνται όπως μια κλασική δημόσια υπηρεσία, αλλά λειτουργούν σε ιδιωτική αγορά και υπόκεινται σε αυστηρά κριτήρια, όπως το «κριτήριο του ιδιώτη επενδυτή», για το οποίο έσπευσε να διευκρινίσει ότι είναι επίσης υπό αξιολόγηση από τις ευρωπαϊκές αρχές.
Τόσο ο ίδιος όσο και ο υπουργός Ψηφιακής Διακυβέρνησης, Δημήτρης Παπαστεργίου, αλλά και η μεταβατική διοίκηση των ΕΛΤΑ απέδωσαν τη μείωση των εσόδων στη ριζική μεταβολή της ταχυδρομικής αγοράς, επισημαίνοντας ότι η επιστολική αλληλογραφία έχει συρρικνωθεί κατά περίπου 90% λόγω της ψηφιοποίησης, γεγονός που καθιστά τα δέματα και τις υπηρεσίες courier τον βασικό πυλώνα δραστηριότητας. Στο πλαίσιο αυτό, ανέδειξε τη βελτίωση της θέσης των ΕΛΤΑ στην αγορά ταχυμεταφορών, καθώς από την πέμπτη θέση ανέβηκαν στη δεύτερη τα τελευταία χρόνια.
Η παραδοχή για αστοχίες
Παραδέχθηκε ότι υπήρξαν αστοχίες τόσο σε επικοινωνιακό όσο και σε επιχειρησιακό επίπεδο, κυρίως ως προς την επαρκή ενημέρωση των πολιτών για τις δυνατότητες σύγχρονης εξυπηρέτησης από τους ταχυδρόμους και ως προς τη διερεύνηση όλων των εναλλακτικών λύσεων σε κάθε περιοχή. Σημείωσε ότι παρόμοιες συζητήσεις και προκλήσεις καταγράφονται σε όλες τις ευρωπαϊκές χώρες, όπου τα ταχυδρομεία καλούνται να εξισορροπήσουν το κόστος λειτουργίας με την καθολική κάλυψη.
Αίσθηση προκάλεσε η αναφορά του μεταβατικού διευθύνοντος συμβούλου των ΕΛΤΑ, Μάριου Καλογερά – Τέμπου, ο οποίος είπε ότι το 2020 τα ΕΛΤΑ είχαν γυρίσει σε λειτουργική κερδοφορία, με τον πρόεδρο του ΣΥΡΙΖΑ, Σωκράτη Φάμελλο να απαντά ότι αυτό αποδομεί τα επιχειρήματα της κυβέρνησης περί ευθύνης των προκατόχων της: «Αν δεν ήταν βιώσιμα, που σήμερα το παραδέχτηκε ο Διευθύνων Σύμβουλος και κερδοφόρα, θα ρίχνατε κ. Πιερρακάκη, 280 εκατομμύρια σε μια «μαύρη τρύπα»; Σέβεστε ή όχι το δημόσιο χρήμα; Διαλέξτε, λοιπόν, ή ήταν βιώσιμα και μπορούσαν να είναι ανταγωνιστικά στο μέλλον ή ρίξατε 280 εκατομμύρια για να ταΐσετε και στα ΕΛΤΑ «γαλάζιες ακρίδες», ανέφερε.
Ακολούθως, πάντως, ο κ. Τέμπος αναδιπλώθηκε και στη δευτερολογία του διευκρίνισε ότι επρόκειτο για μια λειτουργική και οριακή κερδοφορία, με τον Οργανισμό να παραμένει ουσιαστικά ζημιογόνος, κατάσταση που εντάθηκε μετά την κρίση της πανδημίας και την κυβερνοεπίθεση που δέχτηκαν τα ΕΛΤΑ.
Από την πλευρά του ο κ. Πιερρακάκης ανέφερε ότι έχει κληθεί ήδη η Εθνική Αρχή Διαφάνειας προκειμένου να διενεργήσει έναν πλήρη ελεγχο και να συντάξει σχετικό πόρισμα.
Σε ό,τι αφορά τη λειτουργία των ΕΛΤΑ, ο κ. Τέμπος είπε ότι περισσότεροι από 1.300 ταχυδρόμοι έχουν πλέον εξοπλιστεί με tablets και φορητούς εκτυπωτές, ενώ έχει ανανεωθεί το 25% του στόλου οχημάτων με νέα αγροτικά, ηλεκτρικά δίκυκλα και βαρέα οχήματα, βελτιώνοντας σημαντικά την επιχειρησιακή ικανότητα των ΕΛΤΑ.
Ο κ. Τέμπος τόνισε τις στρατηγικές συνεργασίες με διεθνείς παίκτες του ηλεκτρονικού εμπορίου, όπως η Amazon και η Temu, ενώ παρουσίασε τη συνένωση ΕΛΤΑ – ΕΛΤΑ Courier στο πλαίσιο του στρατηγικού σχεδίου 2025 - 2027. Ιδιαίτερη αναφορά έκανε και στην αξιοποίηση της ακίνητης περιουσίας των ΕΛΤΑ, που περιλαμβάνει περίπου 80 ακίνητα σε όλη τη χώρα, μεταξύ των οποίων και ένα πολυόροφο κτίριο στην Καισαριανή αξίας άνω των 6 εκατ. ευρώ, για το οποίο υπάρχει εκπεφρασμένο επενδυτικό ενδιαφέρον.
Σχετικά με την καθολική υπηρεσία και τις επικρίσεις της αντιπολίτευσης για καθυστερημένες πληρωμές που καταδίκασαν το Ταχυδρομείο σε οικονομικό μαρασμό, ο υπουργός Ψηφιακής Διακυβέρνησης, Δημήτρης Παπαστεργίου, παραδέχθηκε ότι υπήρξαν καθυστερήσεις στο παρελθόν. Ωστόσο, επισήμανε ότι σήμερα το κράτος δεν οφείλει ούτε ένα ευρώ στα ΕΛΤΑ, ενώ εκκρεμεί μόνο ένα ποσό 29 εκατ. ευρώ στην DG Com. Συνολικά έχουν καταβληθεί οφειλές 353 εκατ. ευρώ, συν επιπλέον 6 εκατ. ευρώ για την περίοδο της πανδημίας.
Στο ίδιο μήκος κύματος, ο Διευθύνων Σύμβουλος του Υπερταμείου (Growthfund), Ιωάννης Παπαχρήστος, παραδέχθηκε αδυναμίες στη συνεννόηση, τη διαβούλευση και την ενημέρωση γύρω από το σχέδιο για τα ΕΛΤΑ, με τις ευθύνες να βαραίνουν κατά βάση την παραιτηθείσα διοίκηση.

Σύγκρουση με την αντιπολίτευση
Σφοδρή ήταν η αντίδραση της αντιπολίτευσης, η οποία εκφράστηκε με το ...καλημέρα σε πρώτη φάση για τη διαδικασία που ακολουθήθηκε.
Ο πρόεδρος του ΣΥΡΙΖΑ, Σωκράτης Φάμελλος τόνισε ότι η κυβέρνηση υποβάθμισε τον κοινοβουλευτικό έλεγχο, άλλαξε Επιτροπές, δεν κάλεσε τον αντιπρόεδρο της κυβέρνησης, Κωστή Χατζηδάκη και καθυστέρησε συστηματικά τη συζήτηση για το κλείσιμο καταστημάτων ΕΛΤΑ, ενώ στο μεταξύ είχαν ήδη τεθεί εκτός λειτουργίας 46 καταστήματα χωρίς ενημέρωση της Βουλής.
Τόνισε ότι η κυβέρνηση χρηματοδότησε τα ΕΛΤΑ με εκατοντάδες εκατομμύρια ευρώ για λόγους βιωσιμότητας και στη συνέχεια τα οδήγησε εκ νέου σε ζημίες με κατατμήσεις συμβάσεων, απευθείας αναθέσεις εκατομμυρίων ευρώ και ρουσφετολογικές πρακτικές, θέτοντας ζήτημα πολιτικής ευθύνης για τη διαχείριση των τελευταίων ετών.
Επιπλέον, υποστήριξε ότι έκλεισαν καταστήματα που ήταν κερδοφόρα, ακόμη και σε πυκνοκατοικημένες περιοχές, αφήνοντας μεγάλες πόλεις και γειτονιές χωρίς επαρκή εξυπηρέτηση. Κατηγόρησε την κυβέρνηση ότι παραπλάνησε τους πολίτες με αντικρουόμενα επιχειρήματα περί ζημιογόνων καταστημάτων και υποστήριξε ότι ο πραγματικός στόχος είναι η εξυπηρέτηση ιδιωτικών εταιρειών ταχυμεταφορών εις βάρος του δημόσιου ταχυδρομείου. Ζήτησε το άμεσο άνοιγμα των καταστημάτων που παραμένουν κλειστά, την κατάθεση των εκθέσεων ορκωτών λογιστών και εσωτερικού ελέγχου και τη διεξαγωγή πλήρους κοινοβουλευτικού ελέγχου, δηλώνοντας ότι ο ΣΥΡΙΖΑ επιφυλάσσεται να ζητήσει τη σύσταση Εξεταστικής Επιτροπής για τη διερεύνηση πολιτικών και οικονομικών ευθυνών στη διαχείριση των ΕΛΤΑ.

Δριμεία κριτική στην κυβέρνηση άσκησε και ο πρόεδρος της Νέας Αριστεράς, Αλέξης Χαρίτσης για τον τρόπο με τον οποίο διαχειρίστηκε το ζήτημα των ΕΛΤΑ, χαρακτηρίζοντας τη διαδικασία θεσμικά απαξιωτική για το Κοινοβούλιο.
Υποστήριξε ότι το κλείσιμο των 204 καταστημάτων αποφασίστηκε σε κυβερνητικό επίπεδο και με γνώση του Πρωθυπουργού, απορρίπτοντας το επιχείρημα ότι πρόκειται για πρωτοβουλία της διοίκησης των ΕΛΤΑ.
Κατήγγειλε αδιαφάνεια στη διαχείριση, αναφέροντας υψηλού ύψους απευθείας αναθέσεις, δαπάνες σε συμβούλους και προνόμια για τη διοίκηση, την ίδια περίοδο που ανακοινώνονταν τα λουκέτα. Ζήτησε πλήρη ενημέρωση για όλες τις αναθέσεις από το 2019 και μετά, καθώς και σαφείς απαντήσεις για την προστασία των εργαζομένων.
Έδωσε ιδιαίτερη έμφαση στην καθολική ταχυδρομική υπηρεσία, υποστηρίζοντας ότι το κλείσιμο καταστημάτων θέτει σε κίνδυνο τη συνταγματική υποχρέωση του κράτους να εξυπηρετεί κάθε περιοχή της χώρας, ιδίως σε νησιωτικές, ορεινές και απομακρυσμένες περιοχές.
Για «παπάντζα και πλιάτσικο» κατηγόρησε την κυβέρνηση ο βουλευτής του ΠΑΣΟΚ, Παναγιώτης Δουδωνής τονίζοντας ότι οι σημερινές εξελίξεις συνδέονται με μακροχρόνιες πολιτικές επιλογές που ευνόησαν ιδιωτικά συμφέροντα στον χώρο των ταχυμεταφορών. Κατέθεσε μάλιστα στα πρακτικά μία φωτογραφία του κ. Παπαστεργίου με τον ιδιοκτήτη ανταγωνίστριας των ΕΛΤΑ εταιρείας με τον υπουργό να απαντά ότι επρόκειτο για μία κοινωνική εκδήλωση.
Ο κ. Δουδωνής υποστήριξε ότι το ελληνικό Δημόσιο δεν κατέβαλε εγκαίρως και πλήρως την αποζημίωση για την καθολική υπηρεσία, γεγονός που συνέβαλε σημαντικά στις ζημίες των ΕΛΤΑ, ενώ κατήγγειλε την έντονη αντίφαση ανάμεσα στο κλείσιμο καταστημάτων για ελάχιστα μισθώματα σε απομακρυσμένες περιοχές και σε δαπάνες εκατοντάδων χιλιάδων ευρώ για ενοίκια γραφείων, εξοπλισμό, έπιπλα, ασφαλιστήρια συμβόλαια και παροχές προς τη διοίκηση. Υπογράμμισε ότι οι αυξήσεις στους μισθούς των ανώτατων στελεχών εγκρίθηκαν λίγο πριν το κλείσιμο δεκάδων καταστημάτων, ενώ κατήγγειλε και επιπλέον δαπάνες που, κατά την άποψή του, δείχνουν προκλητική διαχείριση δημόσιου χρήματος.

Η σιωπή του Μαξίμου για ΟΠΕΚΕΠΕ, η διαλυτική διαφωνία στην ΕΕ για τα ρωσικά κεφάλαια και η περίεργη απάντηση Φάμελλου για το μέλλον του ΣΥΡΙΖΑ
ΕΛΤΑ: Λουκέτα δια... μετασχηματισμού και εξυπηρέτηση shop in shop - Ποιο το σχέδιο της κυβέρνησης
«Αλμυρό» το νερό των Αθηναίων: Αυξήσεις στα τιμολόγια προτείνει η ΕΥΔΑΠ - Πώς θα κυμανθούν οι χρεώσεις
Αμετακίνητοι στα μπλόκα οι αγρότες που κλιμακώνουν τις κινητοποιήσεις - Πώς απαντά η κυβέρνηση
Live όλες οι εξελίξεις λεπτό προς λεπτό, με την υπογραφή του www.ethnos.gr




