Thomas Cook: Οι λόγοι της κατάρρευσης του γίγαντα με τα πήλινα πόδια
(pixabay)

Thomas Cook: Οι λόγοι της κατάρρευσης του γίγαντα με τα πήλινα πόδια

Τελευταία Ενημέρωση
Καθώς η τουριστική βιομηχανία προσπαθεί να χωνέψει τα νέα της κατάρρευσης της Thomas Cook, όσοι παρακολουθούσαν από κοντά τις κινήσεις της τα τελευταία χρόνια έβλεπαν το αδιέξοδο να έρχεται

Παρά το γεγονός ότι τα περισσότερα «κανόνια», όπως στην περίπτωση του βρετανικού τουριστικού γίγαντα Thomas Cook, προκαλούν αιφνιδιαστικά σεισμό και σοβαρή αναταραχή στο πεδίο όπου δραστηριοποιούνται, συνήθως η κατάληξή τους διαφαίνεται χρόνια πριν. Επί παραδείγματι, τα προβλήματα που αντιμετώπιζε η ταξιδιωτική εταιρεία ήταν γνωστά εδώ και καιρό, αφού η συγχώνευση με τη MyTravel, που έγινε το 2007, δεν πήγε σύμφωνα με το πλάνο (η MyTravel εκτίναξε το χρέος της κοινής εταιρείας σε δυσθεώρητα ύψη).

Η κακή κατάσταση στα οικονομικά της έγινε για πρώτη φορά γνωστή το 2011, όταν ανακοίνωσε ότι τα χρέη της ήταν 1,1 δισ. λίρες και αναγκάστηκε για να τα καλύψει και να συνεχίσει να λειτουργεί ένα τεράστιο δάνειο. Με αυτό τον τρόπο από τότε μέχρι σήμερα περίπου 1,2 δισ. λίρες που από τα κέρδη της πήγαν στους δανειστές της, αφού από τα 11 εκατομμύρια τουριστικά «πακέτα» που πουλούσε κάθε χρόνο το ένα τέταρτο πήγαινε για την εξυπηρέτηση του δανείου.

Ένα επιπλέον πρόβλημα είναι ότι, επειδή ήταν μια παραδοσιακή ταξιδιωτική εταιρεία, διέθετε μέχρι και χθες 560 καταστήματα σε εμπορικούς δρόμους στο Ηνωμένο Βασίλειο και αλλού, παρά το γεγονός ότι τα τελευταία χρόνια η κίνηση σε αυτά έβαινε συνεχώς μειούμενη.

Σύμφωνα με τις σχετικές μετρήσεις, σε παγκόσμιο επίπεδο μόνο ένας στους επτά ταξιδιώτες επιλέγει να πάει σε γραφεία εταιρειών που οργανώνουν διακοπές και πουλάνε τουριστικά «πακέτα». Οι υπόλοιποι το κάνουν από το Ίντερνετ. Μάλιστα, πάλι σύμφωνα με τις σχετικές μετρήσεις της ένωσης των τουριστικών πρακτόρων Abta, αυτοί που πάνε ακόμα στα γραφεία ταξιδίων είναι κατά κύριο λόγο άνω των 65 ετών και έχουν χαμηλά εισοδήματα.

Η πτώση στο ποσοστό που είχε από έσοδα (εξαιτίας του δανεισμού της) ανάγκασε την εταιρεία να ξεκινήσει να πουλά τμηματικά μέρη της, ενώ πέρυσι άρχισε να κλείνει και κάποια καταστήματα. Σε αυτό το πλαίσιο από το 2015 μέχρι το Σαββατοκύριακο η Thomas Cook είχε βρει μια κάποια βοήθεια από τον γνωστό κινεζικό όμιλο Fosun, που είχε αγοράσει μερίδιο έναντι αρκετών χρημάτων στην εταιρεία, στην προσπάθειά του να δημιουργήσει μια πολυεθνική μεγαλύτερη από κάθε άλλη στον χώρο του τουρισμού, της ψυχαγωγίας και της διασκέδασης.

Το καμπανάκι πριν το τέλος ήρθε μόλις τον Μάιο, όταν η εταιρεία κατέγραψε 1,5 δισ. λίρες ζημιές, από τα οποία το 1 δισ. λίρες οφειλόταν στη συγχώνευση με τη MyTravel και στα χρέη που της φόρτωσε αυτή. Ήδη από τον Απρίλιο η εταιρεία βρισκόταν σε φάση αναδιάρθρωσης του χρέους της και είχε εξασφαλίσει 300 εκατομμύρια λίρες από τις τράπεζες για να κάνει όλες τις προσπάθειες για να μην κλείσει.

Τον Ιούνιο ανακοίνωσε ότι βρίσκεται σε συνομιλίες με τη Fosun και τον Αύγουστο ανακοινώθηκε ότι υπάρχει συγκεκριμένη προσφορά, η οποία προέβλεπε, μεταξύ άλλων, την καταβολή 450 εκατομμυρίων λιρών σε μετρητά από τον κινεζικό γίγαντα για την παραχώρηση ενός πλειοψηφικού πακέτου μετοχών,  το σβήσιμο του χρέους των 1,7 δισ. λιρών από τις τράπεζες, αλλά και τη εκμηδένιση της αξίας των μετοχών των υπολοίπων μετόχων.

Αυτή ήταν η συμφωνία που κατέρρευσε εξαιτίας μιας «τρύπας» 200 εκατομμυρίων λιρών την οποία κανείς, ούτε η κυβέρνηση του Μπόρις Τζόνσον δεν ήθελε να κλείσει, παρότι έγιναν προσπάθειες από την Thomas Cook. Αυτό ακριβώς το κενό οδήγησε στην κατάρρευση της συμφωνίας και, κατ’ επέκταση, στο «κανόνι» τον τουριστικό γίγαντα.

ΣΧΟΛΙΑ <% totalComments %>
ΞΕΚΙΝΗΣΤΕ ΤΗ ΣΥΖΗΤΗΣΗ

Tο ethnos.gr δημοσιεύει κάθε σχόλιο το οποίο είναι σχετικό με το θέμα. Ωστόσο, αυτό δεν σημαίνει ότι υιοθετεί τις απόψεις αυτές. Διατηρεί το δικαίωμα να μην δημοσιεύει συκοφαντικά, υβριστικά, ρατσιστικά ή άλλα σχόλια που προτρέπουν σε άσκηση βίας. Επίσης, σχόλια σε greeklish και κεφαλαία δεν θα δημοσιεύονται ενώ το ethnos.gr, όταν και όπου κρίνει, θα συμμετέχει στον διάλογο.

Δείτε εδώ τους όρους χρήσης.

Προσθήκη Σχολίου
<% replyingComment.name %>
Ακύρωση
Το σχόλιό σας έχει προωθηθεί για έγκριση
Αυτός ο ιστότοπος προστατεύεται από το reCAPTCHA και ισχύουν η Πολιτική Απορρήτου και οι Όροι Παροχής Υπηρεσιών της Google.
ΕΞΥΠΝΗ ΠΛΟΗΓΗΣΗ