Labubu: Η viral εμμονή που ενώνει celebrities, συλλέκτες και fashionistas
Οι ουρές, τα blind boxes, τα bots και η «κουλτούρα της σπανιότητας» - Η ιστορία πίσω από την επιτυχία των πιο αναπάντεχων fashion items της χρονιάς🕛 χρόνος ανάγνωσης: 7 λεπτά ┋

Η Korin Reese έφτασε στο κατάστημα Pop Mart στο Λος Άντζελες νομίζοντας ότι ήταν σχετικά νωρίς, όταν έμεινε άναυδη βλέποντας ήδη εκατοντάδες άτομα να περιμένουν στην ουρά. Μερικοί είχαν φέρει σκαμπό και πτυσσόμενες καρέκλες για να κάτσουν, ενώ άλλοι κρατούσαν τσάντες με σνακ και ποτά. Μπαίνοντας στην ουρά, η Korin άκουσε ότι κάποιοι ήταν εκεί από τις 10 μ.μ. την προηγούμενη ημέρα.
Όπως όλοι, και η ίδια ήθελε να αποκτήσει τη νέα σειρά μπρελόκ με τις κούκλες Labubu, οι οποίες πωλούνται αποκλειστικά από την Pop Mart, την κινεζική αλυσίδα λιανικής, με συλλεκτικά είδη και gadgets.

Οι Labubu ανήκουν στη «φυλή» The Monsters και είναι η πιο πρόσφατη προσθήκη σε μια μακρά σειρά από εμβληματικούς συλλεκτικούς χαρακτήρες από την Ασία, όπως η Hello Kitty, που πλέον είναι 50 ετών, ο Sonny Angel και ο Gudetama. Τα Labubu είναι μικρά, τριχωτά ξωτικά με σκανδαλιάρικα χαμόγελα και πονηρά αυτιά. Είναι όλα θηλυκού γένους, καλόκαρδα όμως, κάποιες φορές, άτακτα- γεγονός που τα βάζει συχνά σε μπελάδες. Οι μπελάδες αυτοί, ωστόσο, είναι «καλοπροαίρετοι», όπως εξηγεί στους ΝΥΤ η η Emily Brough, υπεύθυνη αδειοδότησης της Pop Mart Βόρειας Αμερικής. «Ποτέ δεν υπάρχει κακία», λέει η ίδια.

Από τα παιδικά βιβλία στα ράφια των Pop Mart
Οι χαρακτήρες των Labubu δημιουργήθηκαν το 2015 από τον καλλιτέχνη Kasing Lung, που έχει γεννηθεί στο Χονγκ Κονγκ. Ξεκίνησαν ως πρωταγωνιστές σε παιδικά βιβλία.

Το 2019, ο Lung υπέγραψε με την Pop Mart για την κυκλοφορία των σκανδαλιάρικων ξωτικών σε συλλεκτικές φιγούρες. Η πρώτη σειρά μπρελόκ Labubu, με τίτλο Exciting Macaron, κυκλοφόρησε τον Οκτώβριο του 2023. Κάθε φορά που κυκλοφορεί μία νέα κούκλα Labubu, εξαντλείται εντός μερικών λεπτών στα online καταστήματα. Η κάθε κούκλα κοστίζει περίπου 30 δολάρια, αλλά κάποιες περιορισμένης έκδοσης κοστίζουν πολύ περισσότερο. Οι fans τους, έχουν δημιουργήσει clubs -δια ζώσης και online- στα οποία συναντιούνται για να ανταλλάξουν συμβουλές, να μοιραστούν φωτογραφίες και να συζητήσουν τους τρόπους που τις ντύνουν. Πολλοί τις χρησιμοποιούν ως μοντέρνα αξεσουάρ, ενώ, πολλές φορές, οι Labubu γίνονται chains που κοσμούν πολυτελέστατες τσάντες αξίας δεκάδων χιλιάδων ευρώ.

Σύμφωνα με το Bloomberg, η επιτυχία της Pop Mart, της κινεζικής εταιρείας πίσω από τα Labubu, φαίνεται σχεδόν απρόσβλητη από την οικονομική κρίση. Το 2024, η εταιρεία ανέφερε έσοδα ύψους 1,8 δισ. δολαρίων - αύξηση άνω του 100% από το προηγούμενο έτος. Από αυτά, περίπου 400 εκατομμύρια δολάρια προήλθαν από τις Labubu και τη φυλή The Monsters, με την άνοδο από τις πωλήσεις τους να υπολογίζεται στο 726% σε σχέση με την προηγούμενη χρονιά, καθιστώντας τις ένα από τα κορυφαία προϊόντα της εταιρείας.
Όταν οι σταρ γίνονται ambassadors
Η εκτόξευση της δημοτικότητας τους ξεκίνησε πέρυσι, όταν οι Labubu, από τον κόσμο των συλλεκτών πέρασαν στο ευρύ κοινό. Την άνοιξη, η Lisa από το girl group Blackpink που είναι και πρωταγωνίστρια της πετυχημένης σειράς του HBO, White Lotus, δημοσίευσε μία φωτογραφία στο Instagram, όπου φαίνεται η Labubu της κρεμασμένη στο πλάι της τσάντας της, του οίκου Louis Vuitton. Το φθινόπωρο, η ίδια αναφέρθηκε στην εμμονή της για τις φιγούρες, σε συνέντευξη με το Vanity Fair. «Ξόδεψα όλα μου τα χρήματα σε αυτά τα καταστήματα», είπε.

Τον Φεβρουάριο, οι Labubu κέρδισαν την καρδιά και της Rihanna, η οποία εμφανίστηκε επίσης με ένα από τα μπρελόκ, περασμένο στη Louis Vuitton της. Το ίδιο και η Dua Lipa. Τον Μάρτιο, η Emma Roberts ανέβασε story, υπό τη μουσική υπόκρουση του «Oops! ... I Did It Again» της Britney Spears, και την εικόνα τεσσάρων νέων Labubu. Τον ίδιο μήνα, η Pop Mart εγκαινίασε το pop-up κατάστημα της στο Harrods του Λονδίνου. Στο διάσημο luxury πολυκατάστημα του Knightsbridge σχηματίστηκαν ουρές κόσμου που περίμεναν να αποκτήσουν μία από τις φιγούρες.

Το marketing του μυστηρίου
Ένα από τα πιο επιτυχημένα marketing tricks της Pop Mart είναι το σύστημα blind box («τυφλού κουτιού»). Οι συλλέκτες πληρώνουν για να αποκτήσουν το κουτί χωρίς να γνωρίζουν ποια κούκλα περιέχει. Σύμφωνα με τον συγγραφέα του βιβλίου «Irresistible: How Cuteness Wired Our Brains and Conquered the World», Joshua Paul Dale, η στρατηγική αυτή αποδίδει, γιατί κρατάει το ενδιαφέρον ζωντανό.

Τον Δεκέμβριο του 2024, πάντως, ο 22χρονος μουσικός τον Martin Andre Navarro Nibungco, έμπλεξε σε μπελάδες, εξαιτίας ακριβώς αυτού του «μυστικού ενθουσιασμού». Επιστρέφοντας από τις διακοπές του στη Μπανγκόκ με 12 Labubu στη βαλίτσα του, ο Nibungco κλήθηκε να δώσει εξηγήσεις στους υπαλλήλους ασφαλείας του αεροδρομίου του Σαν Φρανσίσκο που άνοιξαν τις αποσκευές του για έλεγχο. Όπως εξήγησε ο ίδιος, οι κούκλες προορίζονταν για δώρα σε φίλους. Ο μουσικός λέει ότι, όταν κρεμάει τη δική του Labubu στη ζώνη του, συχνά αυτή αποτελεί αφορμή για ευχάριστες συζητήσεις με αγνώστους. «Η σύνδεση με τις Labubu φέρνει οικειότητα», σημειώνει και προσθέτει πως, «ο κόσμος περιμένει υπομονετικά στις ουρές και, παρά τα όσα συμβαίνουν γύρω μας, πληρώνει 20 και κάτι δολάρια για να τις αποκτήσει. Αυτό κάτι λέει».
Labubu – mania
Η Labubu – mania, προφανώς έχει δημιουργήσει μία παράλληλη μίνι βιομηχανία, με αλυσίδες όπως οι Etsy και το AliExpress, να κατακλύζονται με δημιουργίες ειδικά σχεδιασμένες για τις κούκλες. Εταιρείες που πωλούν ρουχαλάκια, καθισματάκια αυτοκινήτου και μικρές τσάντες για τις Labubu ζουν μία από τις καλύτερες στιγμές τους.

Στα τέλη Απριλίου, λίγο πριν την κυκλοφορία της νέας σειράς Labubu στις ΗΠΑ, το site και η εφαρμογή της Pop Mart κατέρρευσαν από την πληθώρα συλλεκτών που μπήκαν να αποκτήσουν online τις πολυπόθητες φιγούρες. Στο Reddit, οι χρήστες μοιράζονταν την αγωνία τους, κάνοντας συνεχώς refresh. Όταν το site επανήλθε, οι Labubu είχαν ήδη εξαντληθεί. «Οπότε είπα, ξέρεις κάτι; Θα πάω απλά να τις πάρω από το κατάστημα», λέει η 42χρονη οικονομολόγος Reese. «Περίμενα ότι θα έχει ουρά, αλλά όχι τόσο μεγάλη», προσθέτει. Και σε άλλα καταστήματα της Pop Mart, οι ουρές που σχηματίζονταν ήταν τεράστιες. Έξω από κατάστημα του Λος Άντζελες, το πλήθος άρχισε να χάνει την υπομονή του, με τον κόσμο να σπρώχνεται για να φτάσει μπροστά. Μία γυναίκα έπεσε στο πάτωμα μπροστά στα έκπληκτα μάτια της Reese, που τελικά έφυγε με άδεια χέρια – αλλά δεν την ένοιαξε. Στο σπίτι της, είχε ήδη έξι Labubu. Η φρενίτιδα, όμως, συνεχίστηκε και online με πολλούς συλλέκτες να ισχυρίζονται ότι bots είχαν αγοράσει όλο το απόθεμα για μεταπώληση. «ΣΠΑΤΑΛΗΣΑΜΕ ΤΟΥΛΑΧΙΣΤΟΝ ΜΙΑ ΩΡΑ ΠΕΡΙΜΕΝΟΝΤΑΣ ΓΙΑ ΑΥΤΑ ΤΑ ΑΞΙΑΓΑΠΗΤΑ, ΗΛΙΘΙΑ, ΣΥΛΛΕΚΤΙΚΑ ΚΟΥΚΛΑΚΙΑ;», έγραψε κάποιος από τους απογοητευμένους, επίδοξους αγοραστές. «Ήταν μια σκληρή μάχη», συμπλήρωσε. «Αλλά τώρα πρέπει να παίξουμε το παιχνίδι της αναμονής».
Ξεσηκωμός των αγροτών με νέα μπλόκα και αποκλεισμούς - Ο χάρτης με όλες τις κινητοποιήσεις
Βολές Καραμανλή κατά κυβέρνησης για υποκλοπές και «προσχηματικές» Εξεταστικές - Τι είπε για τη Δημοκρατία
Ηχηρό μήνυμα Σαββίδη για ακαδημίες, έργα ανάπτυξης και την επόμενη μέρα: «Οποιος έχει το DNA του ΠΑΟΚ, δεν μπορεί να χαίρεται με τη δεύτερη θέση»
Παντελής Παντελίδης: Βγήκαν οι αποζημιώσεις για το θανατηφόρο τροχαίο - Τι ποσά θα λάβουν Αρναούτη και Κυριάκου
Live όλες οι εξελίξεις λεπτό προς λεπτό, με την υπογραφή του www.ethnos.gr
δημοφιλές τώρα: 



