Τιτανικός: «Βουτιά» για τον ασύρματο που μετέδωσε το τελευταίο μήνυμα
AP image

ΤΙΤΑΝΙΚΟΣ: «ΒΟΥΤΙΑ» ΓΙΑ ΤΟΝ ΑΣΥΡΜΑΤΟ ΠΟΥ ΜΕΤΕΔΩΣΕ ΤΟ ΤΕΛΕΥΤΑΙΟ ΜΗΝΥΜΑ

Αίτηµα για να βγάλει στην επιφάνεια τη µοναδική στο είδος της συσκευή, που έστειλε το τελευταίο µήνυµα λίγο πριν από το ναυάγιο, έχει υποβάλει αµερικανική εταιρεία

Μολονότι ο «Τιτανικός» είναι το πιο γνωστό ναυάγιο, ελάχιστοι γνωρίζουν πως κατείχε -έστω και για λίγο- τον τίτλο του πιο σύγχρονου σκάφους του κόσµου. Ηταν το πρώτο πλοίο παγκοσµίως το οποίο διέθετε καινοτοµίες σε σχεδόν όλα τα µηχανικά αλλά και ηλεκτρονικά του µέρη. Ηταν επίσης το πρώτο πλοίο το οποίο είχε τελευταίας τεχνολογίας σύστηµα επικοινωνίας, που του έδινε τη δυνατότητα να συνδέεται όχι µόνο µε άλλα σκάφη αλλά και µε σηµεία στην ξηρά.

Στα τέλη του περασµένου Ιανουαρίου µια αµερικανική εταιρεία αποφάσισε να υποβάλει στην αρµόδια επιτροπή των Ηνωµένων Πολιτειών αίτηµα προκειµένου να της δοθεί ειδική άδεια, ώστε να ανασύρει τον µοναδικό στο είδος του ασύρµατο «Μαρκόνι» του Τιτανικού. Η εταιρεία RMS Titanic Inc. επιθυµεί να γίνει η πρώτη σε ολόκληρο τον κόσµο που θα φέρει στην επιφάνεια αντικείµενο από το εσωτερικό του ιστορικού ναυαγίου.

Ο πρόεδρος της Grimm Oil Co, ο Dr. William B.F. Ryan και ο Mike Harris ζητούν το 1980 να ερευνηθεί το ναυάγιο του Τιτανικού (AP image)

Οι προηγούμενες άδειες 

Η συγκεκριµένη εταιρεία έχει κατά το παρελθόν λάβει αρκετές άδειες συλλογής αντικειµένων γύρω από το συγκεκριµένο ναυάγιο, η έρευνα των οποίων έδωσε απαντήσεις σε πολλά ερωτήµατα αναφορικά τόσο µε τον τρόπο βύθισης του πλοίου όσο και µε τον τρόπο κατασκευής του. Εάν το αίτηµα της εταιρείας εγκριθεί, θα κληθεί να προχωρήσει σε µια εξαιρετικά δύσκολη επιχείρηση, καθώς θα πρέπει να κοπεί µε εξαιρετικά µεγάλη προσοχή ένα κοµµάτι από το µεσαίο κατάστρωµα του καταπονηµένου από τα χρόνια ναυαγίου προκειµένου να αφαιρεθεί ο µοναδικός ασύρµατος.

Ο ασύρµατος του «Τιτανικού» αποτελείται από τρία διαφορετικά δωµάτια και είναι ο µοναδικός αυτού του τύπου που εγκαταστάθηκε ποτέ σε πλοίο. Στο ένα δωµάτιο υπήρχαν οι χειριστές, σε έναν δεύτερο ηχοµονωµένο χώρο υπήρχε ένας ευµεγέθης καταγραφέας των σηµάτων και σε έναν τρίτο χώρο ο ποµπός και ο δέκτης του ασυρµάτου. Ο ασύρµατος του Τιτανικού έχει καταγράψει και την τελευταία φράση-σήµα που εστάλη λίγο πριν το ιστορικό «σκαρί» βυθιστεί για πάντα στα σκοτεινά νερά του Βόρειου Ατλαντικού στις 15 Απριλίου 1912. Ο χειριστής βάρδιας του ασυρµάτου του «Τιτανικού», Τζακ Φίλιπς, είχε µεταδώσει το µήνυµα «ελάτε γρήγορα, το µηχανοστάσιο έχει γεµίσει νερά», δευτερόλεπτα πριν το γιγαντιαίο πλοίο βυθιστεί και σιγήσει για πάντα. 

AP image

Η εταιρεία, που επιθυµεί να προχωρήσει στην ανάδυση του ασυρµάτου, έχει καταθέσει έναν ευµεγέθη φάκελο στις αµερικανικές Αρχές, στον οποίο περιγράφει αναλυτικά πως έχει την τεχνολογική υποδοµή και τη δυνατότητα να «ζωντανέψει» και πάλι τη φωνή του «Τιτανικού» µετά από 108 χρόνια. 

Ο «Τιτανικός» ναυπηγήθηκε στο Μπέλφαστ και απέπλευσε από το Σαουθάµπτον για τη Νέα Υόρκη για το παρθενικό αλλά και το έσχατο ταξίδι του. Το πλοίο είναι βρετανικό, αλλά έχει βυθιστεί σε αµερικανικά χωρικά ύδατα. Το 2003 η Μεγάλη Βρετανία είχε καταθέσει επίσηµο αίτηµα προκειµένου το ναυάγιο να χαρακτηριστεί πολιτιστική κληρονοµιά τόσο των ΗΠΑ όσο και του Ηνωµένου Βασιλείου, µια απόφαση στην οποία αµερικανική υπογραφή µπήκε µόλις το 2019, 13 ολόκληρα χρόνια µετά... Σήµερα προκειµένου να εγκριθεί το οποιοδήποτε αίτηµα για αποκοπή µέρους του υπερωκεανίου απαιτείται και η υπογραφή της Μεγάλης Βρετανίας, κάτι το οποίο το αγγλικό υπουργείο Πολιτισµού αρνείται να πράξει σηµειώνοντας πως «οποιαδήποτε παρέµβαση στο ήδη επιβαρυµένο από τα χρόνια και τη φθορά της θάλασσας σκαρί θέτει σε άµεσο κίνδυνο ολόκληρο το σκάφος». Η βρετανική πλευρά έχει επίσης εκφράσει αµφιβολίες και για τον τρόπο µε τον οποίο θα επιλέξει να εκµεταλλευτεί η ιδιωτική εταιρεία που θα αναλάβει την ανέλκυση του ασυρµάτου το σπάνιο αντικείµενο.

titanic-new_york_herald_front_page.jpeg
Wikipedia

Η εταιρεία από την πλευρά της αναφέρει πως σε περίπτωση που δεν της δοθεί άµεσα άδεια για να ξεκινήσει τη δύσκολη και χρονοβόρα επιχείρηση, είναι εξαιρετικά πιθανό το άνω κατάστρωµα του «Τιτανικού», το οποίο έχει υποστεί πολύ σηµαντικές φθορές, να καταρρεύσει συµπαρασύροντας οριστικά στη λήθη ό,τι έχει αποµείνει εντός του σκάφους. Η αρµόδια επιτροπή στις Ηνωµένες Πολιτείες, προκειµένου να δοθεί οριστική απάντηση στο αίτηµα της εταιρείας, καθόρισε συγκεκριµένη ακροαµατική διαδικασία για τις αρχές Απριλίου, στην οποία και τα τρία µέρη θα κληθούν να τοποθετηθούν. Η πανδηµία του κορονοϊού που πλήττει τον πλανήτη πιθανότατα θα αναβάλει τη διαδικασία για µεταγενέστερο χρόνο, µε τους εκπροσώπους της RMS Titanic Inc. να τονίζουν πως το ζήτηµα πρέπει να έχει οριστικά διευθετηθεί το αργότερο µέχρι τον ερχόµενο Ιούνιο. 

Τιτανικός: «Βουτιά» για τον ασύρματο που μετέδωσε το τελευταίο μήνυμα
Τηλεγράφημα από τον Τιτανικό, στο μουσείο Titanic Historical Society (AP image)
Τιτανικός: «Βουτιά» για τον ασύρματο που μετέδωσε το τελευταίο μήνυμα
Σωσίβιο από τον Τιτανικό (AP image)
Τιτανικός: «Βουτιά» για τον ασύρματο που μετέδωσε το τελευταίο μήνυμα
Το μεγαλύτερο τρισδιάστατο μοντέλο του θρυλικού Τιτανικού, το 1999 στο Dusseldorf (AP image)

Τα νούμερα

Ο «Τιτανικός» (επίσηµο όνοµα: «RMS Titanic») ήταν βρετανικό επιβατηγό υπερωκεάνιο, το οποίο βυθίστηκε στον Βόρειο Ατλαντικό Ωκεανό στις 15 Απριλίου 1912 µετά από σύγκρουση µε ένα παγόβουνο, κατά το παρθενικό ταξίδι του από το Σαουθάµπτον προς τη Νέα Υόρκη. Η βύθισή του οδήγησε στον θάνατο περισσότερα από 1.500 άτοµα και παραµένει ένα από τα πιο θανατηφόρα ναυτικά δυστυχήµατα σε καιρό ειρήνης στη σύγχρονη Ιστορία. Το πλοίο «RMS Titanic» ήταν το µεγαλύτερο πλοίο στον κόσµο όταν εισήλθε σε υπηρεσία. Ο «Τιτανικός» ήταν το δεύτερο από τα τρία υπερωκεάνια της κλάσης Olympic που χρησιµοποιούσε η White Star Line, και κατασκευάστηκε από το ναυπηγείο Harland and Wolff στο Μπέλφαστ µε ναυπηγό αρχιτέκτονα τον Τόµας Αντριους. Ο Αντριους έχασε τη ζωή του στο ναυάγιο. Στο παρθενικό ταξίδι του µετέφερε 2.224 επιβάτες και πλήρωµα. 

ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΝΕΑ

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ
ΕΞΥΠΝΗ ΠΛΟΗΓΗΣΗ