Τα κορίτσια έχουν καλύτερες επιδόσεις στα μεγάλης διάρκειας σχολικά τεστ
copyright: Pexels

Τα κορίτσια έχουν καλύτερες επιδόσεις στα μεγάλης διάρκειας σχολικά τεστ

Αν ένα σχολικό τεστ είναι «μαραθώνιος» και όχι «σπριντ» σε διάρκεια, τα κορίτσια τα καταφέρνουν καλύτερα από ό,τι τα αγόρια, σύμφωνα με μια νέα ισπανο-ολλανδική επιστημονική μελέτη, την πρώτη που κάνει αυτή τη διαπίστωση. Οι επιστήμονες δεν είναι βέβαιοι γιατί συμβαίνει αυτό, αλλά πιθανώς οφείλεται στο ότι τα κορίτσια μπορούν να διατηρήσουν περισσότερο τη συγκέντρωση, την επιμονή και την αυτοπειθαρχία τους.

Η νέα μελέτη δείχνει ότι τα κορίτσια είναι καλύτερα από τα συνομήλικα αγόρια στο να διατηρούν τις επιδόσεις τους σε βάθος χρόνου στα τεστ κατανόησης λόγου, μαθηματικών και επιστημών. Ειδικότερα τα τεστ μακρύτερης διάρκειας στα μαθηματικά επιτρέπουν στα κορίτσια να βελτιώνουν τις επιδόσεις τους και να μειώνουν την «ψαλίδα» από τα αγόρια, που κατ' αρχήν έχουν εν γένει καλύτερα αποτελέσματα.

Οι ερευνητές, με επικεφαλής τον Πάου Μπαλάρτ του ισπανικού Πανεπιστημίου των Βαλεαρίδων Νήσων στην Πάλμα, που έκαναν τη σχετική δημοσίευση στο περιοδικό "Nature Communications", χρησιμοποίησαν στοιχεία για 74 χώρες από τα τεστ του Προγράμματος Διεθνούς Αξιολόγησης Μαθητών (PISA), το οποίο ανά τριετία αξιολογεί τις επιδόσεις των 15χρονων μαθητών σε μαθηματικά, επιστήμες και ανάγνωση.

Η μελέτη επιβεβαίωσε ευρήματα προηγούμενων ερευνών ότι -κατά μέσο όρο- τα κορίτσια υπερτερούν των αγοριών στα τεστ κατανόησης προφορικού και γραπτού λόγου, ενώ τα αγόρια είναι καλύτερα στα μαθηματικά και στις επιστήμες. Το καινούριο εύρημα είναι ότι τα κορίτσια εμφανίζουν μεγαλύτερη συνέχεια και διάρκεια στις επιδόσεις τους.

Η πιθανότητα ένα αγόρι ή κορίτσι να απαντήσει σωστά τις ερωτήσεις στην αρχή ενός τεστ είναι περίπου 60%, αλλά όσο περνάει η ώρα, η πιθανότητα αυτή μειώνεται. Όμως η απόδοση των αγοριών πέφτει πιο γρήγορα από ό,τι των κοριτσιών.

Έτσι, ενώ στα πεδία STEM (Επιστήμης-Τεχνολογίας-Μηχανικής-Μαθηματικών) τα αγόρια συνήθως ξεκινάνε με ένα συγκριτικό πλεονέκτημα (αυξημένη πιθανότητα σωστών απαντήσεων έναντι των συμμαθητριών τους), σε πάνω από το 20% των χωρών διαπιστώθηκε ότι μετά από δύο ώρες τεστ η «ψαλίδα» ανάμεσα στα δύο φύλα υπέρ των αγοριών σε μαθηματικά, φυσική και βιολογία έκλεισε σε μεγάλο βαθμό (τουλάχιστον κατά το ήμισυ) ή και αντιστράφηκε σε κάποιες περιπτώσεις υπέρ των κοριτσιών.

Σε δεύτερο στάδιο, οι ερευνητές χρησιμοποίησαν όχι τεστ PISA, αλλά στοιχεία από 441 μαθηματικά τεστ διαφορετικής διάρκειας. Επιβεβαίωσαν έτσι ότι όντως τα μακρύτερης διάρκειας τεστ βοηθάνε τα κορίτσια να έχουν καλύτερη επίδοση και να σμικραίνουν ή και να κλείνουν την «ψαλίδα» από τα αγόρια. Όταν το τεστ υπερβαίνει το όριο των 125 ερωτήσεων, η διαφορά ανάμεσα στα δύο φύλα τείνει να εξαφανιστεί.

Είναι γνωστό ότι διεθνώς ένας σχετικά χαμηλός αριθμός κοριτσιών έναντι των αγοριών επιλέγει να σπουδάσει και να εργασθεί στα πεδία STEM. Οι ερευνητές πιστεύουν ότι η διάρκεια των τεστ πρέπει να ληφθεί υπόψη στο μέλλον και μπορεί να συμβάλει στη μείωση αυτής της δυσαναλογίας, εφόσον οι εξετάσεις στα μαθήματα STEM διαρκούν περισσότερο.