Σοφία Κοκοσαλάκη: Το τελευταίο χειροκρότημα για την Ελληνίδα ιέρεια της μόδας

ΣΟΦΙΑ ΚΟΚΟΣΑΛΑΚΗ: ΤΟ ΤΕΛΕΥΤΑΙΟ ΧΕΙΡΟΚΡΟΤΗΜΑ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΛΛΗΝΙΔΑ ΙΕΡΕΙΑ ΤΗΣ ΜΟΔΑΣ

Άνθρωποι που την γνώριζαν μιλούν για τη διάσημη σχεδιάστρια

Με «όπλα» το ταλέντο και το πείσμα της κατέκτησε τις διεθνείς πασαρέλες. Ο αδόκητος χαμός της κορυφαίας σχεδιάστριας συγκλόνισε τον κόσμο της μόδας, ενώ άνθρωποι που τη γνώριζαν κάνουν λόγο για μια «κοπέλα ταλαντούχα με όραμα και γνήσια αισθητική, το όνομα της οποίας προφέραμε πάντα με υπερηφάνεια»

Η Σοφια Κοκοσαλάκη δεν ήθελε να ακολουθεί τις τάσεις. Δεν έκανε μόδα για να πουλήσει. Όταν πραγματοποιούσε τα πρώτα της βήματα ως σχεδιάστρια έβρισκε τις πόρτες κλειστές. Θα μπορούσε ίσως να τα είχε παρατήσει, αλλά δεν το έκανε γιατί ήξερε τι ήθελε να κάνει και γι’ αυτό επέμενε. Επιθυμούσε να μεταφέρει σε όλο τον κόσμο μέσα από τα σχέδιά της τον Ελληνισμό. Έτσι όπως εκείνη τον έβλεπε.

Η είδηση του θανάτου της το μεσημέρι της Δευτέρας αιφνιδίασε τους πάντες. Ήταν μόλις 47 ετών. Δεν κατάφερε να βγει νικήτρια από τη μάχη που έδινε τον τελευταίο καιρό με τον καρκίνο. Γεννήθηκε και μεγάλωσε στην Αθήνα. Αρχικά, σπούδασε Αγγλική Φιλολογία στο Πανεπιστήμιο Αθηνών και αργότερα έγινε δεκτή στο Central Saint Martins College of Art and Design του Λονδίνου, όπου αποφοίτησε το 1998.

Τον επόμενο χρόνο λάνσαρε την πρώτη συλλογή γυναικείων ρούχων στην Εβδομάδα Μόδας του Λονδίνου, με εντυπωσιακή αποδοχή από τους ειδικούς και το αγοραστικό κοινό. «Ντρεπόμουν να πω ότι θέλω να ασχοληθώ με τη μόδα. Εκείνο τον καιρό ήταν κάτι αρκετά επιπόλαιο και άσκοπο. Δεν υπήρχε περίπτωση να σε πάρει κάποιος στα σοβαρά αν έλεγες πως θες να δημιουργήσεις μια εταιρεία με ρούχα σε διεθνές επίπεδο» είχε δηλώσει η ίδια.

Ανήκε στους ελάχιστους Έλληνες σχεδιαστές που μπόρεσαν να ξεχωρίσουν και να διαπρέψουν στα μητροπολιτικά κέντρα της υψηλής μόδας. Προκλήσεις, στόχοι και προσδοκίες έγιναν ένα σε μια πορεία χωρίς ράβε-ξήλωνε, αλλά με καλαισθησία και γούστο.

Σοφία Κοκοσαλάκη: Το τελευταίο χειροκρότημα για την Ελληνίδα ιέρεια της μόδας
Σοφία Κοκοσαλάκη: Το τελευταίο χειροκρότημα για την Ελληνίδα ιέρεια της μόδας
Σοφία Κοκοσαλάκη: Το τελευταίο χειροκρότημα για την Ελληνίδα ιέρεια της μόδας

«ΜΕ ΠΟΛΥ ΥΨΗΛΗ ΑΙΣΘΗΤΙΚΗ»

«Ηταν ένας άνθρωπος χαμηλών τόνων, με πολύ υψηλή αισθητική και τεράστια αίσθηση του μέτρου. Προφέραμε το όνομά της πάντα με υπερηφάνεια που μια Ελληνίδα από την Κρήτη έφτασε τόσο ψηλά στο διεθνές στερέωμα της μόδας. Πάνω απ’ όλα ήταν η δική μας Σοφία. Πηγή έμπνευσης για νεότερους σχεδιαστές – και είμαι σίγουρος ότι κάποια στιγμή η τέχνη της θα σπουδάζεται σε σχολές μόδας. Μας άφησε όλους με τεράστια λύπη, αλλά δεν θα ξεχάσουμε ποτέ ότι το όνομά της ερχόταν πρώτο στο στόμα μας όταν θέλαμε να υπερηφανευτούμε ως Ελληνες. Αυτό δεν θα χαθεί ποτέ, γιατί είναι μια υπεραξία την οποία η Σοφία με το μοναδικό της ταλέντο δημιούργησε» υπογραμμίζει ο γνωστός σχεδιαστής Βασίλης Ζούλιας στο «Εθνος της Κυριακής»

Η φήμη της Σοφίας Κοκοσαλάκη εκτοξεύθηκε όταν ανέλαβε να ετοιμάσει τα κοστούμια για την τελετή έναρξης των Ολυμπιακών Αγώνων του 2004, κερδίζοντας διθυραμβικά σχόλια. Ηταν μόλις 32 ετών. Τεράστια εντύπωση, μεταξύ άλλων, είχε κάνει το φόρεμα «Ocean Dress» με το οποίο εμφανίστηκε στο Ολυμπιακό Στάδιο της Αθήνας η Μπιορκ. Οσο τραγουδούσε, το επιβλητικό ένδυμα της Ισλανδής ερμηνεύτριας ξετυλιγόταν σε έκταση 900 τ.μ. καλύπτοντας όλους τους αθλητές.

«Ηταν μια ξεχωριστή εμπειρία. Ενιωθα περήφανη που ήμουν μέλος της και είμαι βέβαιη ότι το ιστορικό αυτό γεγονός βοήθησε να μας πλησιάσουν άνθρωποι που πριν δεν είχαν κανένα ενδιαφέρον για τη μόδα» είχε δηλώσει σε συνέντευξή της. Την ίδια χρονιά κέρδισε το βραβείο New Generation Designer, ενώ το 2015 ανέλαβε να σχεδιάσει τις στολές της αεροπορικής εταιρείας Aegean.

Τεράστια εντύπωση, μεταξύ άλλων, είχε κάνει το φόρεμα «Ocean Dress» με το οποίο εμφανίστηκε στο Ολυμπιακό Στάδιο της Αθήνας η Μπιορκ
Πάνω απ’ όλα ήταν η δική μας Σοφία. Πηγή έμπνευσης για νεότερους σχεδιαστές – και είμαι σίγουρος ότι κάποια στιγμή η τέχνη της θα σπουδάζεται σε σχολές μόδας. ― Βασίλης Ζούλιας

Η Σοφία Κοκοσαλάκη έκανε αρκετά όνειρά της πραγματικότητα. Δυστυχώς, όμως, δεν κατάφερε να κάνει πραγματικότητα την τελευταία της επιθυμία. Εφυγε νωρίς και δεν επέστρεψε μόνιμα στην Κρήτη, ένα μέρος που αγαπούσε πολύ και ήθελε να ζήσει εκεί τις τελευταίες της στιγμές. Για αυτήν τα καλοκαίρια ήταν συνυφασμένα με το φως, τη θάλασσα και το άρωμα από τα νυχτολούλουδα.

Η πηγή έμπνευσης που της πρόσφερε η Κρήτη ήταν ατελείωτη. Της άρεσαν το άγριο τοπίο και η λεβεντιά, αλλά δεν της άρεσε το γεγονός ότι οδηγούν μεθυσμένοι και το θεωρούν μαγκιά. Κάθε καλοκαίρι, για έναν μήνα, το νησί γινόταν το καταφύγιό της. «Η κληρονομιά μου είναι μια ατελείωτη πηγή έμπνευσης, αλλά προσπαθώ πάντα να την αναδεικνύω μέσω μιας σύγχρονης προσέγγισης» έλεγε η ίδια. «Συνήθως εμπνέομαι από τις άρπες και τα κριάρια, καθώς σχετίζονται με την κρητική μου καταγωγή, αλλά μπορώ να χρησιμοποιήσω πολύ αφηρημένες μορφές για να πω τη δική μου ιστορία, με γνώμονα πάντα την πολύτιμη ιστορία του τόπου μου». 

Στόχος της ήταν να αποφύγει τα κλισέ και να δείξει κάτι καινούργιο. Η δουλειά της έβγαζε ειλικρίνεια και αυθεντικότητα

ΕΙΛΙΚΡΙΝΕΙΑ ΚΑΙ ΑΥΘΕΝΤΙΚΟΤΗΤΑ

Ο διεθνής Τύπος είχε σχολιάσει αρκετές φορές πως τα ρούχα της ήταν βαθιά επηρεασμένα από τον αρχαίο ελληνικό πολιτισμό σε συνδυασμό με σύγχρονα στοιχεία, αλλά ταυτόχρονα διατηρούσαν ένα διαχρονικό στυλ, σε αντίθεση με τις εφήμερες προσταγές της μόδας. Τα υλικά που χρησιμοποιούσε ήταν υψηλής ποιότητας υφάσματα και δέρματα, τα οποία συνήθως ράβονταν στο χέρι. Στόχος της ήταν να αποφύγει τα κλισέ και να δείξει κάτι καινούργιο. Η δουλειά της έβγαζε ειλικρίνεια και αυθεντικότητα.

Ηταν η πρώτη Ελληνίδα σχεδιάστρια που έγινε διεθνές brand name και τη λάτρευε ο Αλεξάντερ ΜακΚουίν, που δεν έχανε fashion show της. Στην πορεία της είχε ντύσει μερικές από τις διασημότερες σταρ του Χόλιγουντ, ανάμεσα στις οποίες οι Γκουίνεθ Πάλτροου, Κριστίνα Ρίτσι, Κέιτ Χάντσον, Νταϊάν Κρούγκερ και Κάμερον Ντίαζ, ενώ η Μαίρη Κατράντζου ξεκίνησε δίπλα της τη δική της διαδρομή, ως βοηθός της.

«H απώλεια είναι σημαντική. Πρώτα απ’ όλα γιατί η Σοφία ήταν πολύ νέα, με μια όμορφη οικογένεια και δεν πρόλαβε να την απολαύσει όσο έπρεπε. Σαν καλλιτέχνη και επαγγελματία τη θαύμαζα πάντα γιατί ήταν μια γυναίκα ταλαντούχα με όραμα και γνήσια αισθητική, και προωθούσε την ελληνικότητα με έναν πολύ σύγχρονο και ουσιώδη τρόπο» τονίζει η σχεδιάστρια Ορσαλία Παρθένη στο «Εθνος της Κυριακής». «Ηταν ένα υπερταλαντούχο και σεμνό πλάσμα, η οποία με ό,τι κι αν ασχολήθηκε μπόρεσε να το κάνει με επιτυχία. Δεν ασχολήθηκε ποτέ με τα “μικρά” γιατί η στόφα της ήταν για τα “μεγάλα”. Ηταν μια σχεδιάστρια με ταυτότητα. Ηταν προσηλωμένη καθαρά στη δουλειά της και στους ανθρώπους που αγαπούσε» συμπληρώνει η Τζένη Μπαλατσινού.

Σοφία Κοκοσαλάκη: Το τελευταίο χειροκρότημα για την Ελληνίδα ιέρεια της μόδας
Σοφία Κοκοσαλάκη: Το τελευταίο χειροκρότημα για την Ελληνίδα ιέρεια της μόδας
Σοφία Κοκοσαλάκη: Το τελευταίο χειροκρότημα για την Ελληνίδα ιέρεια της μόδας
Τη θαύμαζα γιατί ήταν μια γυναίκα ταλαντούχα με όραμα και γνήσια αισθητική, και προωθούσε την ελληνικότητα με έναν πολύ σύγχρονο και ουσιώδη τρόπο. ― Ορσαλία Παρθένη

Η ΖΩΗ ΣΤΟ ΛΟΝΔΙΝΟ

Τα τελευταία χρόνια ζούσε και εργαζόταν στο Λονδίνο, ενώ είχε αφήσει πίσω της την παραγωγή του ομώνυμου πρετ α πορτέ της και εστίαζε στο κόσμημα. Μινιμαλιστικά και εκλεπτυσμένα αριστουργήματα, εμπνευσμένα από την Ελλάδα, με αναφορές στη μυθολογία και στο αρχιτεκτονικό τοπίο της χώρας μας. Στράφηκε επίσης προς τη σύγχρονη τέχνη, ως χόμπι και όχι ως συλλέκτρια. Η απόφασή της να μείνει στην αγγλική πρωτεύουσα και όχι στην Αθήνα δεν είχε να κάνει τόσο με τη μόδα, όσο με την ανάγκη της να είναι σε επαφή με το εντελώς καινούργιο.

«Οταν βγαίνεις στους δρόμους του Λονδίνου βλέ - πεις συνεχώς νέους ανθρώπους. Νιώθεις την ενέργειά τους. Ολοι θέλουν να ξεχωρίσουν. Πειραματίζονται με την εμφάνισή τους, ενώ και η μουσική είναι πολύ ενδιαφέρουσα. Στην αρχή για μένα τα πράγματα ήταν δύσκολα. Συνάντησα πολλές πόρτες κλειστές. Οταν τους έλεγες πως είσαι Ελληνίδα και ξανθιά, κανείς δεν σε έπαιρνε στα σοβαρά. Ωστόσο, η αισιοδοξία και η ορμή που σου δίνει να σκέφτεσαι ότι είσαι Κρητικιά και δεν πτοείσαι είναι κάτι που με βοήθησε. Είμαστε και λίγο κουζουλοί εμείς οι Κρητικοί» είχε εξομολογηθεί.

«Συνήθως εμπνέομαι από τις άρπες και τα κριάρια, καθώς σχετίζονται με την κρητική μου καταγωγή»

ΠΑΝΤΑ ΕΝΗΜΕΡΩΜΕΝΗ

Ηταν αισιόδοξη και δεν μπορούσε την γκρίνια, την τεμπελιά, τα κακόβουλα σχόλια και το παρασκήνιο. Οταν ρωτήθηκε πώς θα περιέγραφε τον εαυτό της με πέντε λέξεις, εκείνη επέλεξε να απαντήσει: «Ευτυχισμένη, δυνατή, αστεία, θετική και Ελληνίδα». Μια από τις καθημερινές της συνήθειες ήταν να διαβάζει την πρωινή επικαιρότητα, κάτι που της έμεινε από τότε που ήθελε να γίνει δημοσιογράφος. Προστάτευε όσο μπορούσε την προσωπική της ζωή, γι’ αυτό και δεν της άρεσε καθόλου να ποζάρει σε κοσμικές εκδηλώσεις ή να δίνει συνεντεύξεις.

Δεν παντρεύτηκε ποτέ, αλλά σχεδίαζε νυφικά. Σιχαινόταν τον γάμο και τους δεσμούς, αλλά πάντα είχε σχέση. Δεν θεώρησε ποτέ τον εαυτό της ρομαντικό, αλλά ήταν η κλασική μητέρα που μαγείρευε κάθε μέρα. Η Σοφία Κοκοσαλάκη είχε την παιχνιδιάρικη ματιά ενός εσωστρεφούς ανθρώπου που παρατηρεί τον κόσμο με πλήρη εξωστρέφεια. Ηταν μια νέα γυναίκα που έλαμψε σαν ένα αυτόφωτο αστέρι, το οποίο σκορπίζει πλέον τη λάμψη του στους ουρανούς..

ΕΞΥΠΝΗ ΠΛΟΗΓΗΣΗ